Programma 9 : Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Programma 9: Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

Onze inwoners kunnen rekenen op veilig en betrouwbare dienstverlening

Onze inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat de beschikbaarheid, integriteit en de vertrouwelijkheid van onze data is geborgd. Om te beoordelen of gemeente Baarn voldoende weerbaar is, is er in de eerste helft van 2024 een drietal metingen gedaan. Langs de assen Techniek, Mens en Organisatie wordt gemeten waar zich nog kwetsbaarheden bevinden.  Naast de metingen is in mei 2024 een cyberoefening gedaan om te beoordelen of de gemeente in geval van een daadwerkelijke ransomware aanval voldoende is voorbereid om adequaat te handelen. De bevindingen die uit deze initiatieven worden gedaan vormen de basis voor een risicogerichte meerjarenplanning met als doel de weerbaarheid van gemeente naar de toekomst verder te vergroten. 

Communicatie
Er is een online beeldbankapplicatie aangeschaft. Er wordt een flinke slag gemaakt met het vullen van deze Beeldbank met actueel beeld- en filmmateriaal. 
Er is begonnen met het opstellen en invoeren van een actueel social media-protocol voor de gemeentelijke organisatie, onder meer met het oog op verbetering van de digitale dienstverlening en het inrichten en beheer van social media kanalen.
Een 'Klare-Taal' training wordt standaard aangeboden aan alle nieuwe medewerkers. 

Burgerparticipatie

  • We willen de kinderburgemeester meer basis geven binnen en buiten onze gemeente. 
    Dit doen we door onder andere een ceremoniekalender op te stellen, door de kinderburgemeester te faciliteren in het opzetten en uitvoeren van haar eigen project. Kinderburgemeester Feline heeft een Kindercafé opgezet, Kinderburgmeester Philippine heeft het project Pakjesavond voor iedereen uitgevoerd. Kinderburgemeester Thijs heeft nieuwe ideeën. We gaan met hem kijken welke we komende periode kunnen realiseren.
  • We hebben in 2023 initiatieven uit de samenleving gestimuleerd door middel van Buurtbudgetten. Ook in 2024 gaan we een ronde doen met Baarn buurt mee. Hiermee wordt het voor inwoners mogelijk om eigen initiatieven voor hun directe leefomgeving uit te voeren met financiële middelen door de gemeente beschikbaar gesteld. Het is de bedoeling dat inwoners het initiatief zélf uitvoeren. Vorig jaar zijn er tientallen initiatieven aangemeld en uitgevoerd.
  • We willen meer inbreng ophalen vanuit jongeren in Baarn. 
    Voor meer interactie tussen Baarnse jongeren en de gemeente , zoeken we samenwerking met onder andere Eemland1Lab van RTV Baarn. In dat kader hebben we een dag voor de Baarnse jongeren georganiseerd. Daarnaast zijn we regelmatig in met de kinderraden van de Baarnse basisscholen over een bepaalde thema's.

Duurzame veilige en toekomstbestendige informatievoorziening

Het informatiebeleidsplan 2023-2026 geeft richting en sturing aan de gewenste en vereiste ontwikkeling van onze dienstverlening en de informatievoorziening. Daarbij worden de volgende sporen onderkend: 

  1. Een stevig digitaal fundament 
  2. Toegankelijke dienstverlening 
  3. Informatie gestuurd werken 
  4. Flexibel samenwerken 
  5. Innovatie 

In de huidige fase van uitvoering van dit beleid ligt het accent op het eerste spoor, waarbij we blijven werken aan een transparante en efficiënte informatievoorziening die bijdraagt aan onze dienstverlening aan burgers, bedrijven en organisaties binnen de gemeente Baarn. Middels projecten wordt hier gestaag aan gewerkt. Zo is er een meting uitgevoerd op de kwaliteit van het informatiebeheer, zodat de komende jaren gericht kan worden gewerkt aan een informatiehuishouding die integraal werken optimaal ondersteunt. Daarnaast wordt dit jaar de bewaarstrategie geüpdatet, zodat ook e-mails en social media berichten op de juiste wijze worden gearchiveerd. Ook worden verschillende systemen opnieuw aanbesteed en ingericht, zoals de systemen voor burgerzaken, financiën en belastingen. Op het gebied van informatie gestuurd werken worden met de start van het Data Team Baarn de eerste stappen gezet in data gedreven werken. Verder wordt gewerkt aan de verdere inrichting en adoptie van Microsoft 365 als platform voor flexibel en veilig samenwerken. Deze kosten worden in eerste instantie gedekt uit het van 2023 overgehevelde budget. De verwachting is dat het budget dat oorspronkelijk voor 2024 was begroot zal worden overgeheveld. Hiermee schuift de uitvoering van het informatiebeleid een jaar op. 

Wet Open Overheid

In januari 2024 is de nieuwe projectleider voor de implementatie van de Wet open overheid gestart.  In de eerste maanden is een bijgewerkt projectplan opgeleverd. Aan de hand van dit projectplan wordt in vier sporen uitvoering gegeven aan de implementatie: 

  1. Actief openbaar maken verplichte informatiecategorieën 
  2. Pilot actief openbaar maken themadossier 
  3. Stroomlijnen passieve openbaarmaking 
  4. Vergroten kennis en bewustzijn medewerkers. 

In het eerste half jaar is gewerkt aan de voorbereiding van actieve openbaarmaking, in de vorm van onderzoek naar passende tooling voor publicatie. Om zo veel als mogelijk voortgang te houden in de doelstelling om als gemeente Baarn zo transparant mogelijk te zijn naar onze burgers, wordt gedurende de tweede helft van 2024 onze website ingericht met een aparte pagina waarop voornoemde categorieën zijn opgenomen. Per categorie wordt vervolgens naar de invulling gekeken, waarbij een start zal worden gemaakt met de categorie `convenanten´. 

Op het gebied van passieve openbaarmaking is de inrichting en implementatie van anonimiseringssoftware is inmiddels afgerond.  Bovendien wordt gewerkt aan een dashboard dat de gemeente in staat stelt te sturen op de efficiënte en tijdige afhandeling van Woo-verzoeken. 

Aanbesteding GEO applicatie

De aanbesteding van de applicaties waarin onze geografische basisregistraties worden beheerd, is uitgesteld. In lijn met lopend verkennend onderzoek naar de toekomstige uitvoering van belastingtaken met de gemeente Soest, zal de aanbesteding opnieuw worden gestart. Opdrachtverlening zal pas volgend jaar plaatsvinden, het incidentele budget van € 50.000,- zal worden overgeheveld naar 2025.

  

Programma 9 : Financiële tabel

Programma 9: Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 9: Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Afwijking 2024 TR1 Prognose 2024 TR1
Lasten
090 Overhead 11.368 538 11.906
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien 3.039 -446 2.593
Totaal Lasten 14.407 92 14.499
Baten
090 Overhead -28 0 -28
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien -56.628 0 -56.628
Totaal Baten -56.656 0 -56.656
SALDO van baten en lasten -42.249 92 -42.157
Stortingen
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien 115 0 115
Onttrekkingen
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien -4.219 551 -3.668
Saldo mutaties reserves -4.104 551 -3.553

Programma 9 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 9: Financiële analyse lasten

Product 90 Overhead

CAO akkoord 2024

In het najaar 2023 heeft er een Cao-akkoord plaatsgevonden voor 2024. De looptijd is 15 maanden (1 januari 2024 t/m 31 maart 2025) met een loonafspraak van 4,75% per 1 januari 2024 en 1,25% per 1 oktober 2024. Een gemiddelde salarisstijging voor heel 2024 van 5,0%. In de begroting 2024 is er nog ruimte van 1,5%. Dat houdt in dat het salarisbudget met 3,5% wordt overschreden, oftewel € 518.000. Een klein deel van deze stijging wordt gecompenseerd door de loon- prijsindexatie van de algemene uitkering voor 2024. 

Gas en elektriciteit 

De kosten van energie zijn sinds 1 januari 2023 sterk gestegen, ten gevolge van de energiecrisis. Eind 2022 is een nieuw energiecontract afgesloten met een looptijd van twee jaar. Ook dit jaar zijn de tarieven hoger dan geraamd. De verwachting is dat we in 2024 € 80.000,- meer nodig hebben dan er geraamd is. 

Bezwaar en beroep 

Dit jaar zijn er 40 procent minder WOZ-bezwaren binnengekomen. Het percentage gegronde bezwaren is nagenoeg gelijk gebleven. Dit zal resulteren in een lager bedrag aan proceskosten. In 2023 was de overschrijding hoger doordat er veel bezwaren voor het jaar 2022 in 2023 zijn toegekend. In 2024 waren nagenoeg alle bezwaren voor 2023 al afgehandeld. Dit zal ook resulteren in een lagere overschrijding dan vorig jaar. Naar verwachting zal er een overschrijding van € 25.000, - zijn aan het einde van het kalenderjaar voor de bezwaren. In 2024 zijn er wel meer bezwaren en beroepen tegen de afval- en rioolheffing binnengekomen. Naar verwachting zal dit niet leiden tot een hogere uitkering van een proceskostenvergoeding.   

RID 

De bijdrage van Baarn aan RID is in de begroting niet met de juiste cijfers gewijzigd. De begroting van RID is conform de afspraak. Deze begrotingswijziging van 35.000 euro is een correctie op de eigen begroting. 

Product 91 Algemene dekkingsmiddelen

Doorschuiven lopende investeringen van 2023 naar 2024

Bij de Jaarstukken 2023 staan vermeld welke lopende investeringen van 2023 doorgeschoven zijn naar 2024. Dit houdt in dat voor 2024 hiervoor geen kapitaallasten berekend gaan worden. Een incidenteel voordeel in 2023 van € 446.000. Daartegenover hoeft er minder gestort te worden uit de Algemene reserve voor enkele doorgeschoven investeringen. Een incidenteel nadeel van € 51.000. Per saldo een incidenteel voordeel van € 395.000.

Personeelskosten en inhuur

In de raadsinformatiebrief van de meicirculaire (RIB 800445) gingen was de verwachting een extra budget van € 500.000 nodig te hebben voor Inhuur ten behoeve van mensen op "coaching on the job" en specialistische inhuur op onder andere onvoorziene projecten leiden tot hogere kosten. We hebben maatregelen genomen om de overschrijdingen te beperken, o.a. door het College vroegtijdig mee te laten beslissen bij bepaalde nieuwe overschrijdingen. De verwachting is, dat de overschrijding desondanks oploopt tot ongeveer € 550.000. Dit jaar investeren we in herijking beloningsbeleid en functieherwaarderingen (waarvoor voor 2023 middelen beschikbaar zijn gesteld), waarmee we verwachten dat we in 2024 beter binnen de kaders kunnen blijven.

 

Programma 9 : Financiële analyse baten

Programma 9 : Financiële analyse mutaties reserves