7. Risico's en ontwikkelingen

7.1 Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Inflatie en prijsstijgingen.

Huidige inflatie, hoge energieprijzen, stijgende prijzen van grondstoffen in de bouw, tekort aan technische onderdelen (chips) en doorwerking in prijzen voor beheer, onderhoud en nieuwe aanbestedingen zijn risico's waarmee in de Programmabegroting 2022-2025 nog geen rekening kon worden gehouden. Dit is een recente ontwikkeling.

Andere risico's waarmee de gemeente al enige jaren wordt geconfronteerd betreffen de ontwikkeling van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, ontwikkeling kosten Jeugdzorg, Wmo, Participatiewet en de gestegen kosten voor verwerking van afval.

 

Huidige plannen niet voldoende voor realisatie 3.000 sociale huurwoningen

In de Visie Wonen 2019 zet de gemeente Baarn in op het toevoegen van per saldo 225 sociale huurwoningen gericht op een omvang van de sociale huurvoorraad van 3.000 sociale huurwoningen in 2025. Woningcorporatie Eemland Wonen heeft de meeste sociale huurwoningen in haar bezit en is de grootste speler binnen het segment sociale huurwoningen om dit aantal te realiseren. In de meerjarige prestatieafspraken is tussen gemeente en Eemland Wonen afgesproken dat zij gemiddeld 30 nieuwbouwwoningen per jaar willen  (laten) bouwen om hieraan bij te dragen. Gezamenlijk willen wij hier de kanttekening plaatsen dat met de huidige plannen we de 225 toevoegingen in de sociale huurvoorraad in 2025 niet gaan halen. Redenen van het achterlopen zijn de langere procedures en  bouwbeperkende besluitvorming.

 

 

 

7.2 Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Baarnsche Zoom

Uit onderzoek is gebleken dat er in de Baarnsche Zoom ongeveer 500 woningen kunnen worden gebouwd. Het bedrijventerrein Noordschil kan met ongeveer 2,5 hectare worden uitgebreid. Het uitwerken van het Ruimtelijk Kader tot een bouwplan wordt gedaan door een marktpartij. Deze marktpartij wordt gekozen via een aanbesteding, waarbij marktpartijen hun visie presenteren op het Ruimtelijk Kader. De aanbesteding is in april 2022 gepubliceerd. De gemeente kiest welke partij verder mag met het maken van het plan. Nadat dit plan is vastgesteld, gaat de marktpartij de woningen bouwen. Naar verwachting kan de bouw in 2024 starten. De gemeente verwacht een substantiële opbrengst die vanaf 2023 in delen wordt ontvangen. Omdat sprake kan zijn van een terugkoopverplichting in het geval de marktpartij alsnog niet gaat ontwikkelen wordt een deel van de opbrengst tijdelijk in het weerstandsvermogen van de gemeente afgezonderd.

Theater de Kroon

Op 22 december 2021 heeft de raad een krediet beschikbaar gesteld voor het realiseren van gezamenlijke huisvesting van de bibliotheek en het theater.  Realisatie is gepland in 2023-2024. 

Maatschappelijke vastgoed

Op 24 november 2021 heeft de raad het plan Maatschappelijk Vastgoed vastgesteld. Eén van de doelstellingen van het plan Maatschappelijk Vastgoed is inzicht te geven in de wijze waarop vastgoed een rol kan spelen bij het realiseren van wettelijke, sociale en maatschappelijke doelstellingen.

Uitgangspunt is dat de extra financiële opgave voor de vastgoedportefeuille de komende 10 jaar gedekt kan worden uit de verkoop van vastgoed (met name het Poorthuis (of hiervoor in de plaats een onderwijs locatie), Eemnesserweg 15 en het Nutsgebouw). Besluitvorming hierover volgt in 2022/2023 op basis van investeringsplannen per pand.

Als gevolg van het besluit om het huidige theater aan de Rembrandtlaan uit te breiden en op deze locatie ook de bibliotheek te huisvesten komt de locatie van de bibliotheek aan de Hoofdstraat vrij. De gemeente wil de toekomstige invulling van deze locatie vanuit een breed perspectief benaderen. In deze Perspectiefnota is het voorstel voor de verbouw van het Brinkhuis en het gemeentehuis opgenomen. 

Gemeentelijke watertaken / Opstellen programma Water en Riolering

In 2023 wordt het programma Water, riolering en klimaatadaptatie opgesteld. De visie op gemeentelijk waterbeheer wordt vastgelegd in de Omgevingsvisie. Juridisch bindende instrumenten worden opgenomen in het omgevingsplan. Het programma bevat een uitwerking van de visie naar een programma, inclusief rioleringsprojecten in de openbare ruimte en maatregelen en instrumenten om de Baarnse samenleving aan te zetten tot duurzaam/duurzamer waterbeheer. Het bevat ook een kostendekkingsplan voor dit programma. Een degelijke onderbouwing van het gemeentelijk waterbeheer blijft ook na invoering van de omgevingswet verplicht. De maatschappelijke effecten zijn grotendeels afhankelijk van het te kiezen ambitieniveau van zowel de omgevingsvisie als het programma.  

De gemeentelijke watertaken en het programma voor klimaatadapatie (watergerelateerde maatregelen) worden kostendekkend gemaakt in het rioleringsplan/programma Water, Riolering en Klimaatadaptatie. De gekozen ambitie bepaalt de hoogte van de rioolheffing. De niet-watergerelateerde projecten in het kader van klimaatadaptatie moeten worden gedekt vanuit de algemene middelen. De omvang van de kosten is nog niet in beeld en hangt af van het te kiezen ambitieniveau.

Aanbesteden meerjarenovereenkomst groenonderhoud

In 2022 vindt een nieuwe aanbesteding plaats voor het groenonderhoud, de huidige overeenkomst met de groenaannemer loopt af in 2022. Uit de aanbestedingsprocedure moet blijken of er sprake is van structurele overschrijding op de meerjarenbegroting. Op dit moment zijn de financiële effecten nog niet bekend. In de Programmabegroting 2023-2026 komt dit effect naar voren.

Nieuw bomenbeleidsplan

Het huidige bomenbeleidsplan dateert uit 2013 en is aan vernieuwing toe gezien de nieuwe inzichten en ontwikkelingen op het gebied van bomen. De rol van bomen is anders in het veranderend klimaat en daarnaast leveren bomen een belangrijke bijdrage aan de biodiversiteit. Voor het voorbereiden en vaststellen van het bomenbeleid wordt naar verwachting geen financieel effect verwacht. Mogelijk dat uit het vastgesteld bomenbeleid extra opgaves in de uitvoering om extra budget vragen, dit is mede afhankelijk van het gekozen onderhoudskwaliteit. 

Snelfietsroute Hilversum-Amersfoort 

De provincie Utrecht heeft prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van de snelfietsroute tussen Hilversum en Amersfoort. Aangezien de route door Baarn loopt dient de fietsinfrastructuur geoptimaliseerd te worden conform de inrichtingseisen van een snelfietsroute. De kosten voor aanvullende maatregelen en realisatie zijn nog niet bekend. In een later stadium wordt een afzonderlijk financieringsvoorstel aan de raad voorgelegd.