Programma 3 Fysiek domein

Wat is het beoogde maatschappelijke effect ?

Terug naar navigatie - Wat is het beoogde maatschappelijke effect ?

Wij ondernemen activiteiten en voeren taken uit die nodig zijn voor een aantrekkelijk Baarn. Wij houden de variatie in woon-, werk- en leefmilieus in stand en wij behouden de Baarnse identiteit. Initiatieven uit de samenleving zijn welkom. Inwoners en ondernemers krijgen de ruimte en wij regisseren, ondersteunen en stimuleren, waarbij wij aandacht hebben voor historische en culturele waarden, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. De Toekomstvisie en Structuurvisie ‘Baarn in 2030’ is hierbij ons uitgangspunt.

Om dit effect te bereiken, geven we uitvoering aan de volgende strategische doelen.

Strategische doelen

Terug naar navigatie - Strategische doelen

 

1 Onze gemeente is zoveel als mogelijk klimaatneutraal in 2030
2 Onze gemeente levert een bijdrage aan een circulaire economie
3 Wij realiseren voldoende woningen voor diverse doelgroepen
4 Wij verbeteren het ondernemersklimaat
5 Wij versterken het winkelgebied in ons centrum
6 Wij versterken de mogelijkheden voor recreatie en toerisme
7 Wij dragen bij aan meer duurzame mobiliteit
8 Onze gemeente is goed en veilig bereikbaar
9 Wij richten onze openbare ruimte zo in dat kwaliteit en veiligheid optimaal zijn.

Op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Op hoofdlijnen

Binnen dit programma ondernemen wij activiteiten en voeren taken uit die nodig zijn voor een aantrekkelijk Baarn om te wonen, ondernemen en recreëren. Hierbij zoeken wij verbinding met de opgaven die er liggen op dit terrein. Hierbij gaan wij zoveel mogelijk integraal aan de slag. Zo zetten wij in op thema’s die meerdere domeinen raken. Denk hierbij aan de verlevendiging van het centrum dat zal zorgen voor meer voetstappen in het centrum, wat weer een positief effect heeft op behoud van voorzieningen en op de lokale economie en werkgelegenheid. Ook kan gedacht worden aan duurzaamheid.

Wat betekent dit voor onze inwoners ?

Terug naar navigatie - Wat betekent dit voor onze inwoners ?

De gemeente Baarn wil aantrekkelijk zijn voor haar inwoners, bedrijven en organisaties. Hierbij worden initiatieven uit de samenleving omarmd en krijgen inwoners en bedrijven de ruimte. De gemeente regisseert, ondersteunt en stimuleert. De Toekomstvisie en Structuurvisie ‘Baarn in 2030' zijn hierbij ons uitgangspunt.

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Programma 3 : Fysiek Domein 2022 2023 2024 2025
Verbonden Partijen
RMN 36 N 36 N 36 N 36 N
RUD 24 N 24 N 24 N 24 N
Incidentele ontwikkelingen
Renovatie verblijfsruimtes begraafplaats 54 N
Dekking vrije ruimte afschrijvingen -54 V
Duurzaam financieel beleid
Onderhoud hertenkamp en groen 35 N 35 N 35 N 35 N
Totaal 95 N 95 N 95 N 95 N
Een min teken (-) geeft een positief saldo weer en bedragen zijn weergegeven in duizendtallen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

RMN 

De inzameling van huishoudelijk afval is een wettelijke taak van de gemeente. Deze taak wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling RMN, waarin de inzamel- en reinigingstaken van zes gemeenten zijn gebundeld. Deze taken worden onder gezamenlijke verantwoordelijkheid en zonder winstoogmerk uitgevoerd. RMN verrekent alle kosten naar rato met de deelnemende gemeenten. De gemeentelijke bijdrage aan de AVU is in de RMN-begroting verwerkt.
In 2021 zijn de verwerkingskosten voor restafval en GFT, als gevolg van nieuwe aanbestedingen van de AVU, sterk toegenomen. Vanaf 2022 wordt het tarief voor brandbaar afval gesplitst in een afzonderlijk tarief voor grof huishoudelijk afval en voor fijn huishoudelijk afval. Het tarief voor grof huishoudelijk afval neemt als gevolg daarvan fors toe, wat tot uiting komt in een lastenverzwaring op het recyclingstation. Een deel hiervan wordt naar rato doorberekend aan de gemeente Eemnes, wiens inwoners ook gebruik maken van ons recyclingstation.
Verder is er sprake van een aantal kostenstijgingen uit 2021 die een structureel karakter hebben en dus ook van invloed zijn op 2022. Op het gebied van afvalinzameling zijn dit onder meer de lagere vergoedingen voor oud papier en PMD. Daarnaast is in de begrotingswijziging 2021.1 van RMN de productieve urennorm van de buitendienst naar beneden bijgesteld op basis van monitoring en is het aantal benodigde uren voor straatreiniging naar boven bijgesteld als gevolg van onder meer klimaatinvloeden en de technische staat van de openbare ruimte.
Naast diverse kostenstijgingen, zit er ook een besparing in de begroting van RMN. Na afronding van de implementatie van het omgekeerd inzamelen bij alle laagbouwwijken in Baarn, heeft RMN de inzamelroutes opnieuw onder de loep genomen. Deze logistieke fine-tuning leidt tot een extra efficiencyslag van circa €65.000.

Per saldo betekent dit een kostenstijging van €130.000, waardoor de totale bijdrage RMN 2022 €3.263.000 bedraagt. Deze kostenstijging kan voor €86.500 gedekt worden uit de indexatie van de afvalstoffenheffing en een hogere bijdrage voor het recyclingstation van gemeente Eemnes , voor €7.500 uit de indexatie van de rioolheffingen en voor €36.000 uit het begrotingssaldo. De laatste post betreft kosten voor onkruidbestrijding en markt. Deze kosten mogen niet aan de afvalstoffenheffing of rioolheffing worden toegerekend.
De RMN-begroting wordt beïnvloed door meerdere interne en externe factoren. Deze ontwikkelingen zijn deels onzeker, waardoor de realisatie af kan wijken van de begroting. Nog niet alle werkelijke verwerkingstarieven en vergoedingen voor grondstoffen in 2022 zijn bijvoorbeeld bekend. Daarnaast is na het in procedure brengen van de ontwerpbegrotingswijziging 2021 en de ontwerpbegroting 2022 van RMN gebleken dat er bij RMN een fors tekort is ontstaan op de jaarrekening 2020. Het ziet er naar uit dat dit tekort ook meerjarig gevolgen zal hebben.

RUD 

Gemeenten zijn wettelijk verplicht de basistaken milieu onder te brengen in een Omgevingsdienst of Regionale Uitvoeringsdienst. Wij hebben ervoor gekozen ook de plustaken, zoals milieutoezicht bedrijven en bodem, bij deze dienst onder te brengen. Ondernemingen die een aanvraag of melding doen op grond van een wettelijke milieuregeling, doen dat bij de RUD Utrecht. Binnen het werkveld milieu is sprake van zeer veel en vaak complexe regels. Door deze taken in omgevingsdiensten te organiseren, zijn (veel) gemeenten in staat een hogere kwaliteit aan dienstverlening en besluiten te realiseren.
Door de bijzondere omstandigheden is door RUD besloten om eenmalig geen Kadernota 2022 op te stellen.

De ontwerp Programmabegroting 2022 is sluitend, evenals het meerjarenperspectief voor de periode 2021 – 2025. Er zijn echter nog wel twee ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de begroting 2022, die nog niet financieel verwerkt zijn in deze begroting. Dit betreft het traject ‘Samen op weg’ en een gedeelte van de effecten die de invoering van de Omgevingswet op de RUD Utrecht zal hebben. Bij de invoering van de Omgevingswet moet dan gedacht worden aan nieuwe of veranderde producten en diensten alsmede de verschuiving van bodemtaken.

De bijdrage RUD voor de begroting 2022 stijgt met 24.000 naar 461.000. De stijging van de bijdrage heeft betrekking op indexatie meer van werkzaamheden. 

Structurele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Structurele ontwikkelingen

Omgevingswet 

De implementatie van de Omgevingswet is een langdurig traject waarin door voortschrijdend inzicht nieuwe vraagstukken naar voren komen. Al in een eerder stadium is aangegeven dat niet uitgesloten is dat het toegewezen budget ontoereikend is voor de werkzaamheden. Op dit moment is er nog geen onderbouwing voor aanvullend budget, maar niet uitgesloten is voor het nieuwe begrotingsjaar meer duidelijk wordt over:

  • De consequenties van de omgevingswet voor de legesverordening. Door verandering van legesmogelijkheden en toerekenbare activiteiten zal een effect optreden voor de budget-neutraliteit van de leges voor omgevingsvergunningen.
  • De noodzakelijke inzet van medewerkers op specifieke beleidsvelden. Voor sommige disciplines kunnen te veel prioriteiten inzet vragen in 2021 en 2022.
  • De aanpassing in de ICT-infrastructuur vraagt niet alleen incidenteel maar ook structureel investeringen die mogelijk boven de beschikbare budgetten uitstijgen. Eerder bleek een hiervoor gereserveerd budget om financieel-administratieve redenen niet aanwendbaar.

Wonen 

Het realiseren van voldoende woningen voor verschillende doelgroepen is een van de speerpunten van het collegeprogramma. In 2019 is de Visie Wonen vastgesteld. In de Visie Wonen zijn verschillende opgaven benoemd en is een uitvoeringsprogramma opgenomen voor de komende jaren. In het uitvoeringsprogramma is een groot aantal acties opgenomen, waarvan een groot deel doorlopend. Deze acties zijn gericht op het toevoegen van 850 woningen in de periode 2019-2030. Sinds 2019 zijn er circa 40 woningen gerealiseerd. Voor ruim 100 woningen is een vergunning verleend. Daarnaast zijn er ongeveer 880 woningen (incl. 500 woningen Baarnsche Zoom) waarvoor een ruimtelijke procedure loopt. De uitvoering van het realiseren van extra woningen ligt daarmee goed op schema.

Duurzame vervanging bedrijfswagen

In 2021 zijn 2 bedrijfswagens afgeschreven (aanschaf 2011), in 2022 is een derde voertuig afgeschreven (aanschaf 2012). Doordat de bedrijfswagens door de buitendienst intensief worden gebruikt stijgen de onderhoudskosten en is het nu rendabeler om de komende jaren te vervangen voor een duurzaam alternatief, bijvoorbeeld een elektrische voertuigen (volkswagen Crafter) voor de buitendienst. De vervanging van de nieuwe bedrijfswagens kost in totaal € 225.000,00. In het kredietoverzicht is € 225.000,00 opgenomen. De afschrijving vindt in 10 jaar plaats. 

Onderdeel van een duurzamer gemeente zijn ook schonere methodes van vervoer, zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden. De gemeente stimuleert daarom ook duurzame mobiliteit. Elektrisch rijden is beter voor het milieu, houdt de lucht schoner en vermindert de afhankelijkheid van vervuilende fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel.

Van 2022 tot en met 2024 schaffen we twee pick-up trucks en één bestel bus aan. Waar mogelijk worden dit 100% elektrische voertuigen, dit is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van elektrische aangedreven voertuigen in combinatie met de functionaliteit die nodig is voor de uitvoering van het dagelijkse werk. Daarmee vervangen we de bestaande diesel aangedreven bedrijfswagens van de buitendienst die in 2021 en 2022 zijn afgeschreven en verduurzamen we het wagenpark van de gemeente Baarn.

Lichtmasten 

De afgelopen jaren leasede de gemeente Baarn het product licht van CityTec. In deze contractvorm zijn de masten en armaturen eigendom van CityTec. Ook kleine reparaties, het regulier onderhoud en de vervangingen worden door CityTec uitgevoerd. De overeenkomst wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd, iets wat volgens de aanbestedingswetgeving niet is toegestaan.

Vanuit dat oogpunt is in december 2020 de lopende overeenkomst met onze OVL beheerder CityTec opgezegd. Om de lichtmasten weer in eigen beheer te krijgen zal de gemeente een bedrag over moeten maken aan CityTec. Daarnaast zal voor het beëindigen van het huidige contract een commerciële vergoeding betaald moeten worden. Over de hoogte van deze vergoeding en de waarde van het areaal (alle lichtmasten) wordt nu onderhandeld. Als gevolg van de lopende onderhandelingen kan de exacte hoogte van de vergoeding nog niet opgenomen worden in deze perspectiefnota.

In juni 2021 worden de toekomstscenario’s met verschillende (financiële) varianten van beheer en eigendom voorgelegd aan uw raad. De uiteindelijke keuze van uw raad bepaalt de inhoud van de aanbesteding voor het onderhouden en vervangen van de OVL die dit najaar plaatsvind.

Afval 

De gemeente Baarn is verantwoordelijk voor de inzameling van huishoudelijk afval. Dit wordt voor ons uitgevoerd door Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN). De beleidsambities zijn vastgelegd in het Gemeentelijk Grondstoffenplan 2015-2025. De belangrijkste maatregel uit dit plan is omgekeerd inzamelen. Een evaluatie daarvan wordt in het laatste kwartaal van 2021 aan de raad aangeboden.

De belangrijkste doelstelling uit het Gemeentelijke Grondstoffenplan (GGP) is minder dan 100 kg restafval per inwoner per jaar in 2025. De tussendoelstelling voor 2020 was 75% afvalscheiding. Het GGP heeft daarmee een lager ambitieniveau dan in het landelijke programma Van Afval Naar Grondstof is opgenomen. Hoewel de invoering van omgekeerd inzamelen heeft geleid tot minder restafval, wordt ook dit lagere niveau echter niet gehaald. Ook blijven de kosten stijgen, hoewel dit wordt gedempt door de betere afvalscheiding.

Op dit moment nog geen extra budget te reserveren voor communicatie en handhaving maar eerst de evaluatie in oktober a.s. af te wachten en dan met een plan van aanpak te komen met een duidelijke strategie t.a.v. de communicatie en handhaving m.b.t. het afvalbeleid naar inwoners.

Energietransitie

De activiteiten die voortkomen uit energietransitie zijn in drie onderdelen te verdelen: 1) energiebesparing 2)opwek duurzame elektriciteit, 3) aardgasvrije verwarmen. Ook de activiteiten die het gevolg zijn van het Klimaatakkoord vallen hieronder. Dit zijn met name de Regionale Energie Strategie (RES) en de Wijkuitvoeringsplannen die voortvloeien uit de Transitievisie Warmte.

Alle activiteiten binnen de energietransitie zijn gericht op duurzaam en toekomstbestendig. Het tempo waarin geïsoleerd wordt moet omhoog. Er zullen meer panden sneller geïsoleerd moeten worden om de doelstellingen van CO2 reductie en aardgasvrij verwarmen te bereiken. Het is dus van groot belang om alle zeilen bij te zetten om woningeigenaren, woningcorporaties, huurders en pandeigenaren op allerlei mogelijke manieren te ondersteunen bij het nemen van duurzaamheidsmaatregelen. Partijen als BKA, Energiek Baarn en POB Duurzaam hebben subsidie ontvangen en zijn bezig met het stimuleren van pandeigenaren om isolatie en andere duurzaamheidsmaatregelen aan gebouwen uit te voeren. Enerzijds om te besparen en de gevraagde CO2 uitstoot te verminderen en anderzijds om de panden die door inwoners, bedrijven en instellingen worden gebruikt transitie-klaar te maken, zodat in 2050 aardgasvrij verwarmd kan worden.

Verder heeft de gemeente vanuit het Rijk de opdracht gekregen om de regie te nemen in deze transitie naar duurzame warmte, maar ook in de transitie naar duurzame elektriciteit. Met de haalbaarheidstoetsen voor aardgasvrije wijken (voortvloeiend uit de Transitievisie Warmte) en het beoogde Uitnodigingskader voor grootschalige opwek van elektriciteit starten we met de invulling hiervan. De opdracht vanuit het landelijk Klimaatakkoord om regionaal een energiestrategie op te stellen vergt ook de nodige inzet en middelen vanuit onze gemeente.

Aan het einde van deze collegeperiode wordt er een evaluatie opgesteld, op basis van deze evaluatie kan bepaald worden welke financiële middelen er vanaf 2023 nodig zijn om onze klimaatdoelen te halen.

Incidentele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Incidentele ontwikkelingen

Renovatie verblijfsruimtes begraafplaats 

Het betreft de renovatie van het kantoor, de kantine en ontvangstruimte bij de algemene begraafplaats. Deze voldoet niet meer aan de huidige eisen. De vloerbedekking is versleten, het keukentje is vervallen, de verlichting voldoet niet meer en het binnen schilderwerk is slecht. De ruimtes en meubilair voldoen niet aan de ARBO eisen, er is geen ventilatie, de douche en wc ruimtes zijn sterk verouderd en niet meer schoon te houden. Het ontvangen van “gasten” is niet representatief. Het doel is de inwoners te ontvangen in een ruimte die voldoet aan de huidige eisen met een uitstraling die je hierbij mag verwachten. Doordat de arbeidsomstandigheden in de ruimtes niet meer aan de vereisten van de huidige tijd voldoen is uitval door ziekte/ verzuim van medewerkers mogelijk. In het MJOP is € 23.000 gereserveerd. Er is echter € 76.500 nodig. We hebben een eenmalige investering nodig van € 53.500. 

Uitvoeren baggeren watergangen 

In het ‘Onderhoudsplan stedelijk water Baarn’ staan de uitvoering gepland in 2023. Het waterschap voert de werkzaamheden vervroegd in 2022 uit. De werkzaamheden worden in gezamenlijkheid met het waterschap voorbereid en uitgevoerd, waarbij ieder voor zijn eigen deel de kosten draagt. 

Baggerwerkzaamheden worden eens in de 10 jaar uitgevoerd. Het uitvoeren van baggerwerkzaamheden voorkomt wateroverlast door slechte afvoer van hemelwater. Als baggerwerkzaamheden achterwege blijven stagneert de waterafvoer en kunnen hevige regenbuien mogelijk niet tijdig afgevoerd worden. Ook raken duikers eerder verstopt. Het aangrenzend terrein blijft langdurig nat en kan onvoldoende betreden worden. Het wegnemen van het baggersliblaag zorgt voor behoud van de goede waterafvoer en voldoende waterdiepte in de watergangen. De aangrenzende terreinen (sportvelden/volkstuin) blijven door goede waterafvoer beter begaanbaar bij hevige regenbuien. De watergangen die de gemeente in beheer heeft liggen voornamelijk rondom sportvelden, de volkstuin en langs de rondweg.

Door aan te sluiten bij de baggerplanning van het waterschap (2022) maken we gebruik van de expertise van het waterschap. Door werkzaamheden gecombineerd met het waterschap uit te voeren kunnen mogelijk de uitvoeringswerkzaamheden voordeliger uitvallen. De omvang van het werk is groter als het werk gezamenlijk aanbesteed wordt met het waterschap (voordeel ‘schaalgrootte’).  Als in 2022 niet gebaggerd wordt, dienen de werkzaamheden in de 2023 alsnog uitgevoerd te worden waarbij meer capaciteit van de gemeente (arbeidsinzet) en mogelijk meer uitvoeringskosten gemoeid zijn (omvang van het werk wordt kleiner en mogelijk duurder als niet gezamenlijk met het waterschap aanbesteed wordt). 

In het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan 2018 – 2022 is voor baggerwerkzaamheden een post gereserveerd van € 30.000. In 2021 wordt een deel van de kosten besteed aan voorbereidingswerkzaamheden. Tijdens de voorbereiding in 2021 wordt bekent wat de omvang van de baggeropgave is, de kosten hiervoor zullen worden gedekt uit de rioolvoorziening. 

Poort van Baarn  

De provincie werkt samen met de gemeente aan het project Poort van Baarn. De provincie is trekker van dit project en wil de uitvoering in 2025 ter hand nemen. Het is een zeer gevaarlijk kruispunt waar met regelmaat ongevallen plaats vinden. Daarnaast komt de doorstroming in het gedrang mede door de ongevallen. De huidige twee-strooksrotonde (Escherrotonde) is een oudere uitvoeringsvorm die niet meer voldoet aan de huidige inzichten op het gebied van veiligheid.

Er is daarom de afgelopen jaren gewerkt aan een nieuw ontwerp waarbij er gekozen is om de gehele rotonde te vervangen door een turborotonde. Daarnaast is er voor gekozen om het aantal aansluitende wegen te verminderen het realiseren van twee extra mini-rotondes. Een voor de ontsluiting van de Noodschil en een als veilige aansluiting met de Chopinlaan. Dit ontwerp is breed afgestemd met VVN en de fietsersbond.

In 2021 is een krediet van € 300.000 hiervoor vrij gemaakt. In hoeverre dit toereikend is zal in het raadsbesluit worden uitgewerkt.

Duurzaam financieel beleid

Terug naar navigatie - Duurzaam financieel beleid

Onderhoud hertenkamp en groen

Het kaasschaven en niet indexeren bij de toch al krappe budgetten voor het Hertenkamp en groen (begrotingsonderdelen Cantonspark, bomen en water) bleek niet reëel. Dit zijn de begrotingsonderdelen die buiten het recent vastgestelde Integraal Beheerplan Openbare Ruimte vallen. Er is € 35.000 nodig om de budgetten op niveau te brengen.

Onderhoud hertenkamp en groen 2022 2023 2024 2025
Bomen € 11.500 € 11.500 € 11.500 € 11.500
Cantonspark € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000
Hertenkamp Maarschalkerbos € 17.500 € 17.500 € 17.500 € 17.500
Vijvers en sloten € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000
Totale benodigd € 35.000 € 35.000 € 35.000 € 35.000