Programma 9 : Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Programma 9: Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

Onze inwoners kunnen rekenen op veilig en betrouwbare dienstverlening

In de begroting is benoemd dat we aandacht blijven aandacht schenken aan informatieveiligheid en maatregelen tegen cyber criminaliteit en het verlies van data. Ook is er extra aandacht voor veiligheid van de identiteit. In 2023 is hiertoe verder uitvoering gegeven aan het gezamenlijke informatiebeveiligingsplan van de RID deelnemers. Speerpunten daarin zijn: Nulmeting en campagne informatiebewustzijn medewerkers, digitale brandoefening, regionale ENSIA aanpak en eenduidig proces afhandeling informatiebeveiligingsincidenten, inrichten en beheer software assetmanagement. Door langdurige ziekte en een vacature was er minder capaciteit beschikbaar om uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan informatiebeveiliging. Ook is de eerste helft van 2023 de aansturing en plaats van de CISO's herijkt. De IB projecten worden najaar 2023 opgepakt.

 

Communicatie
Momenteel worden de gewenste specificaties van een actuele en toegankelijke audiovisuele beeldbank in kaart gebracht. Naar verwachting is in het derde kwartaal een plan van aanpak gereed voor aanschaf, implementatie en actueel houden van deze beeldbank. Er is een medewerker voor het beheer van de sociale media kanalen geworven en aangesteld. Een van de taken van deze medewerker is het opstellen en invoeren van een actueel social media-protocol voor de gemeentelijke organisatie, onder meer met het oog op verbetering van de digitale dienstverlening en het inrichten beheer social media kanalen.

 

Burgerparticipatie

  • We willen de kinderburgemeester meer basis geven binnen en buiten onze gemeente. 
    Dit doen we door onder andere een ceremoniekalender op te stellen, door de kinderburgemeester te faciliteren in het opzetten en uitvoeren van haar eigen project. Kinderburgemeester Feline heeft een Kindercafé opgezet. Kinderburgemeester Philippine heeft nieuwe ideeën. We gaan met haar kijken welke we komende periode kunnen realiseren.
  • We willen in 2023 initiatieven uit de samenleving stimuleren door middel van Buurtbudgetten. Met buurtbudgetten wordt het voor inwoners mogelijk om eigen initiatieven voor hun directe leefomgeving uit te voeren met financiële middelen door de gemeente beschikbaar gesteld. Het is de bedoeling dat inwoners het initiatief zélf uitvoeren. Inmiddels zijn we gestart en komen de eerste initiatieven binnen.
  • We willen meer inbreng ophalen vanuit jongeren in Baarn. 
    Voor meer interactie tussen Baarnse jongeren en de gemeente , zoeken we samenwerking met onder andere Eemland1Lab van RTV Baarn. In dat kader willen we een dag voor de Baarnse jongeren organiseren en gaan we in gesprek met de kinderraden van de Baarnse basisscholen over een bepaald thema.
  • We willen bij bepaalde onderwerpen (zoals bij de herinrichting van de Brink) experimenteren met een Inwonerforum.
  • We zijn ons aan het beraden voor een burgerberaad op klimaat. 
    Op dit moment hebben een aantal interne informatieve sessies plaatsgevonden voor Raad en College om scherp te krijgen wat een burgerberaad precies inhoudt en van verschillende partijen vraagt op het gebied van capaciteit, expertise en financiële en logistieke middelen. 

 

Duurzame veilige en toekomstbestendige informatievoorziening

Hiervoor een informatiebeleidsplan 2023 -2027 opgesteld met als doel de digitale dienstverleningen aan onze inwoners te verbeteren. Het informatiebeleidsplan 2023-2026 geeft richting en sturing aan de gewenste en vereiste ontwikkeling van onze dienstverlening en de informatievoorziening. Zo kunnen we de inwoners, organisaties en ondernemers in onze gemeente nu én in de toekomst zo goed mogelijk dienen. Het Informatiebeleidsplan 2023-2026 en de bijbehorende projectenkalender zijn begin mei door het MT en college vastgesteld en een raadsinformatiebrief is verzonden. De projectenkalender richt zich in 2023 met name op: het op orde brengen van de informatiehuishouding ten behoeve van de Wet open overheid, de adoptie van Microsoft 365 en het uitvoeren van een impactanalyse van verschillende wetten (WMEBV, WEP, SDG, DTO, WDO) op onze dienstverlening, processen en informatievoorziening. Wij verwachten geen overschrijding of onderbesteding

 

Wet Open Overheid

Het afgelopen half jaar is in het kader van de Wet open overheid nieuwe anonimiseringssoftware geïmplementeerd. Daarnaast wordt een pilot voorbereid ten behoeve van nadere implementatie van de Woo. Wat betreft de actieve openbaarmaking is Baarn inmiddels aangesloten op de landelijke Woo-index. Ondertussen worden de mogelijkheden voor een publicatie op een eigen platform onderzocht, mogelijk in samenwerking met omliggende gemeenten. Zodra een keuze is gemaakt voor een platform zal inrichten en publiceren gaan plaats vinden? Binnen het kader van het informatiebeleidsplan wordt daarnaast een planning gemaakt voor het gefaseerd op orde brengen van de informatiehuishouding in de komende jaren. Kosten in dit kader komen ook ten laste van het Woo-budget. Zodra de planning bekend is zal ook duidelijk zijn of de kosten al in dit jaar worden gemaakt of worden doorgeschoven. Mogelijk is sprake van onderbenutting van het budget. 

Binnen het kader van het informatiebeleidsplan wordt daarnaast een planning gemaakt voor het gefaseerd op orde brengen van de informatiehuishouding in de komende jaren. Kosten in dit kader komen ook ten laste van het Woo-budget. Zodra de planning bekend is zal ook duidelijk zijn of de kosten al in dit jaar worden gemaakt of worden doorgeschoven. Mogelijk is sprake van onderbenutting van het budget. 

Communicatie en participatie

  • Gelijke toegang tot diensten en informatie voor alle inwoners
  • Participatie, visie op burgerparticipatie

 

Belastingen

De opbrengsten voor afval- en rioolheffing voor woningen vallen gunstiger uit, doordat het aantal meerpersoonshuishoudens is gestegen ten opzichte van vorig jaar en er minder verzoeken tot kwijtschelding zijn gehonoreerd. Wat betreft de OZB ligt de opbrengst op 99,5% van de begroting en zal deze nagenoeg gelijk blijven

 

Belastingensamenwerking

De gemeente Eemnes heeft de gemeente Baarn verzocht de belastingtaak uit te voeren. Doel van deze formele samenwerking is een gemeenschappelijke en eenduidige uitvoer van het belastingproces inclusief de bijbehorende waardering in het kader van de wet WOZ.  Inmiddels zijn de benodigde bestanden en werkzaamheden overgedragen aan Baarn en is aan de randvoorwaarden en uitgangspunten voldaan. De belastingsamenwerking is inmiddels dus operationeel. Het jaar 2023 staat in het teken van verdere optimalisatie van onderlinge processen en afstemming. 

 

Gemeenschappelijke bijdrage aan RID

Conform de gewijzigde begroting 2023 van de RID wordt de gemeenschappelijke bijdrage aan de RID verhoogd met € 22.000. Het rekeningresultaat van 2022  van de RID is € 721.000 positief. In het besluit van het AB van de RID wordt voorgesteld om het rekeningresultaat terug te laten vloeien naar de afzonderlijke RID-deelnemers, ter dekking van de gezamenlijke incidentele kosten voor de samenwerking op het gebied van de informatievoorziening. Voor Baarn is dit €103.000. Het Programma Regionale Samenwerking Informatievoorziening heeft tot doel de samenwerking en krachtenbundelling te organiseren en versterken. Het Programma maakt gezamenlijke informatiseringsprojecten concreet. Uitgangspunt is de gemeenschappelijke I-visie. Zo is een nieuw financieel informatiesysteem Europees aanbesteed en worden Europese aanbestedingen voor diverse kernapplicaties voorbereid. Daarnaast wordt gewerkt aan een duurzaam investeringsplan en een voorstel voor de digitale werkplek van de toekomst. De projecten op het gebied van informatiebeveiliging worden binnen het Programma gezamenlijk aangepakt.  

 

  

Programma 9 : Financiële tabel

Programma 9: Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 9: Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Realisatie tot juni 2023 Prognose 2023 TR1 Afwijking 2023 TR1
Lasten
090 Overhead 9.586 4.026 11.002 1.417
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien 1.704 651 2.058 355
Totaal Lasten 11.289 4.677 13.060 1.771
Baten
090 Overhead -26 0 -26 0
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien -50.821 -50.693 -50.982 -161
Totaal Baten -50.846 -50.693 -51.007 -161
SALDO van baten en lasten -39.557 -46.016 -37.947 1.610
Onttrekkingen
091 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien -3.737 0 -3.856 -119

Programma 9 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 9: Financiële analyse lasten

Product 90 Overhead

CAO akkoord 2023

In het voorjaar 2023 heeft er een Cao-akkoord plaatsgevonden. Gemiddeld betekent dat voor de gemeente-organisatie van Baarn een salarisstijging van 7.9%. In totaal een stijging van € 981.000 structureel. Een klein deel van deze stijging wordt gecompenseerd door de loon- prijsindexatie van de algemene uitkering voor 2023. 

 

Werving en selectie

Al enkele jaren is er een enorme uit- en instroom van medewerkers binnen de gemeente Baarn. Bovendien moesten we een nieuw ATS-systeem invoeren die extra investeringen vraagt om het dashboard goed te kunnen in richten. Het huidige budget van € 65.000 is uitgegeven aan wervingscampagnes. Om de wervingscampagnes van Q2, Q3 en Q4 ook te kunnen uitvoeren en het ATS -systeem te kunnen inrichten zal het budget met € 50.000 overschreden worden.

 

Arbodienst

Per 1 april hebben we een nieuwe arbodienst DIGNUS. Het huidige budget voor 2023 is € 40.000. Een korte terugblik naar de budgetten van vorige jaren laat zien dat we gemiddeld € 60.000 per jaar uitgeven.  We hebben afgesproken met het MT dat we meer ingaan zetten op preventie en dat wordt waarschijnlijk ook zichtbaar in het budget. Beter op kortere termijn investeren en voorkomen dat een medewerker langdurige ziek wordt. Dat is veel kostbaarder voor de gemeente BRN.  Het budget zal daardoor structureel opgehoogd worden met € 20.000. 

 

Hybride werken

In 2021 zij wij gestart met hybride werken. Dit houdt in, dat alle vaste medewerkers voorzien worden van mobiele telefoon en laptop. De organisatie heeft in 2022 en begin 2023 een grote inhaalslag gemaakt met het aannemen van vast personeel binnen de huidige formatie en er is ook extra formatie geworven. Dit heeft tot gevolg dat als deze trend zich voort gaat zetten, de verwachting is de post mobiele werkplekken met 20.000 euro overschreden gaat worden. We zullen tevens een hogere nota van het RID in juli 2023 en januari 2024 gaan ontvangen omdat er door de uitbreiding van de formatie meer licentiekosten zullen worden afgenomen. De extra kosten hiervan is nog onduidelijk. 

 

Facilitair 

Vanwege de toename van fysiek werken op kantoor, uitbreiding personeel in combinatie met de prijsverhogingen hebben wij een overschrijding. We bestellen veel meer koffie en dranken, omdat de kantoren druk bezet zijn en de aanvraag voor borrels ook is toegenomen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij nog meer gaan overschrijden, maar bij het herberekenen en nieuwe inschatting, denken wij niet dat de overschrijding voor dit jaar nog meer dan 25.000 euro zal worden.  

 

Aanschaf audio visuele apparatuur college en griffie:

Het college en de griffie maken net als de gehele organisatie gebruik van laptops om online te kunnen vergaderen. Indien er een online vergadering is kan men op dat moment geen functioneel gebruik meer maken van hun laptop om bijvoorbeeld stukken in te zien. De laptops van het college worden op dit moment dan gebruikt om de vergadering voor de personen die fysiek aanwezig zijn in de vergadering zichtbaar te maken. 
De medewerkers van de gemeente maken voor deze vergaderingen veelvuldig gebruik van de beschikbare vergaderruimtes. Deze ruimtes zijn vaak bezet en het is daarom voor het college en de griffie lastig om hier ook gebruik van te maken. Dit gaan we oplossen door de kamers van het college en de griffie te voorzien van AV apparatuur(groot mobiel scherm en videobalk). De AV apparatuur komt te staan in de genoemde kamers maar omdat ze mobiel zijn kunnen ze tevens ook elders in de organisatie ingezet worden, bijvoorbeeld bij grote bijeenkomsten in de centrale hal.. De totale aanschaf is € 52.000 en wordt opgevangen binnen de begroting 2023.

 

Energierekening

Eind 2022 is het energiecontract van de gemeente afgelopen. Sinds dit jaar hebben we een nieuwe leverancier met nieuwe tarieven. De nieuwe tarieven zijn hoger dan geraamd. Dit heeft te maken met de marktontwikkelingen rondom de energieprijzen. De hoogte van de stijging was bij het opstellen van de begroting nog niet exact bekend. De verwachting is dat we voor gas en elektriciteit in totaal € 312.000,- extra moeten bij ramen.  

 

Product 91 Algemene dekkingsmiddelen

Doorschuiven lopende investeringen van 2022 naar 2023

Bij de Jaarstukken 2022 staan vermeld welke lopende investeringen van 2022 doorgeschoven zijn naar 2023. Dit houdt in dat voor 2023 hiervoor geen kapitaallasten berekend gaan worden. Een incidenteel voordeel in 2023 van € 247.000.

Personeelskosten en inhuur

In de raadsinformatiebrief van de meicirculaire (RIB 800445 gingen was de verwachting een extra budget van € 500.000 nodig te hebben voor Inhuur ten behoeve van mensen op "coaching on the job" en specialistische inhuur op onder andere onvoorziene projecten leiden tot hogere kosten. We hebben maatregelen genomen om de overschrijdingen te beperken, o.a. door het College vroegtijdig mee te laten beslissen bij bepaalde nieuwe overschrijdingen. De verwachting is, dat de overschrijding desondanks oploopt tot ongeveer € 550.000. Dit jaar investeren we in herijking beloningsbeleid en functieherwaarderingen (waarvoor voor 2023 middelen beschikbaar zijn gesteld), waarmee we verwachten dat we in 2024 beter binnen de kaders kunnen blijven.

Donatie aardbeving Syrie/Turkije

Op 6 februari 2023 zijn Turkije en Syrië zwaar getroffen door meerdere zware aardbevingen. De verwoesting die de aardbevingen hebben achtergelaten, is enorm. Door diverse humanitaire organisaties is hulp geboden. Om Turkije en Syrië te steunen heeft het college besloten € 1 per inwoner te doneren voor hulp en wederopbouw. Er is in totaal € 25.000 onttrokken aan de stelpost onvoorzien en overgemaakt op giro 555. 

Meicirculaire 2023

Conform de Meicirculaire 2023 stijging de inkomsten voor de gemeente Baarn (zie Programma 9 : Financiële analyse baten). Hiervan is per saldo € 47.000 "bestemd" voor specifieke doeleinden (zie RIB).

Programma 9 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - Baten

Product 90 Overhead

Geen bijzonderheden.

Product 91 Algemene dekkingsmiddelen

Meicirculaire 2023

Conform de Meicirculaire 2023 stijgen de inkomsten voor Baarn in 2023 met € 161.000. Hiervan is € 114.000 voor algemene zaken en € 47.000 voor specifieke doeleinden (zie ook Programma 9 : Financiële lasten) 

De stijging van de inkomsten uit de algemene uitkering is voor een deel teniet gedaan door een negatieve afrekening van het BTW compensatiefonds en de bijstelling van de uitkeringsfactor op basis van aantallen.

Programma 9 : Financiële analyse mutaties reserves