Programma 3 : Woonomgeving

Programma 3: Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

Cultureel Erfgoed

Bij vaststelling van de nota Cultureel Erfgoed is een budget gereserveerd wat nodig was om de diverse werkzaamheden die uit het besluit voortvloeiden te kunnen uitvoeren. Onderdeel hiervan is het in tranches aanwijzen van de 'nieuwe' gemeentelijke monumenten.  Voorbereiding en uitvoering van deze procedure vergt gedetailleerde beoordeling en zorgvuldigheid, vandaar dat nog niet alle aanwijzingen van gemeentelijke monumenten conform het raadsbesluit uit 2018 afgerond zijn. Deze werkzaamheden worden nu uitgevoerd en zullen naar verwachting in 2023 afgerond worden. Mede door corona zijn de werkzaamheden enigszins vertraagd, en vergt de aanwijzing van de gemeentelijke monumenten meer tijd dan voorzien. Bij de jaarrekening is een deel van het budget teruggevloeid naar de algemene reserve. In raadsinformatiebrief meicirculaire (RIB 800445) is al gemeld dat er een extra benodigd budget € 70.000 nodig is..

 

Woonvisie

 

In het najaar wordt naar verwachting een raadsvoorstel over de woonvisie aangeboden, waarin bepaald wordt hoe het locatie-onderzoek ten behoeve van woningbouw uitgevoerd wordt. In het najaar wordt naar verwachting een raadsvoorstel over de woonvisie aangeboden, waarin bepaald wordt hoe het locatie-onderzoek ten behoeve van woningbouw uitgevoerd wordt. 

Ten behoeve van de vernieuwing van de woningportefeuille van corporatie Omthuis (voorheen Eemland Wonen) zijn hun woningen aan de Troelstralaan gesloopt en herontwikkeld. Hiervoor is met de betrokken partijen, doelgroep en omwonenden een nieuwbouwplan gemaakt. Om de locatie en de woningbouw goed te situeren en voor het gebruik geschikt te maken heeft er wederzijds overdracht van gronden plaatsgevonden, dus een budgettair neutraal resultaat heeft.

Onderzoek ontneming joods bezit

Het college is voornemens een onderzoek uit te voeren naar de rol van de gemeente bij ontneming van joods bezit. Het betreft een onderzoek naar onteigeningen, verkoop en rol van de gemeente in de Tweede Wereldoorlog en rechtsherstel na de oorlog. In zogenaamde vastgoedboeken van Joods bezit, opgesteld door de Duitse bezetter, is administratie hierover bijgehouden. Het betreft (vooralsnog) 4 panden/percelen in Baarn. 

Programma 3 : Financiële tabel

Programma 3 Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 3 Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Realisatie tot juni 2023 Prognose 2023 TR1 Afwijking 2023 TR1
Lasten
030 RO en Wonen 1.683 686 1.753 70
031 Mobilititeit 1.039 195 1.059 20
032 Beheer openbare ruimte 6.975 2.058 7.122 147
Totaal Lasten 9.697 2.940 9.934 237
Baten
030 RO en Wonen -49 0 -49 0
031 Mobilititeit 0 0 0 0
032 Beheer openbare ruimte -3.714 -3.602 -3.714 0
Totaal Baten -3.763 -3.602 -3.763 0
SALDO van baten en lasten 5.934 -663 6.171 237

Programma 3 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële analyse lasten

Product 30 Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen

Cultureel Erfgoed

Er is een incidenteel budget nodig van € 70.000 voor de uitvoering van de nota cultureel erfgoed.  Door corona is de uitvoering van dit project vertraagd waardoor bij de jaarrekening 2022 is een deel van het beschikbare budget is teruggevloeid naar de algemene reserve.  In 2020 is gestart met de werkzaamheden, en met wisselende bezetting is na voorbereiding een deel reeds uitgevoerd. Eind 2022 is de huidige projectleider begonnen en worden vervolgstappen gezet. Dit is een zorgvuldig proces met juridische consequenties voor gemeente en eigenaren.   

 

Product 31 Mobiliteit

Verkeer

Inmiddels is de formatie van verkeer - met tijdelijke uitbreiding - op sterkte en wordt er gewerkt aan verkeersprojecten, waaronder het vergroten van de verkeersveiligheid rondom scholen. In de loop van 2023 worden verschillende reeds voorbereide verkeersmaatregelen uitgevoerd. Het benodigde budget voor de aanleg van een calamiteitenroute in Lage Vuursche wordt gedekt uit het budget van de uitvoeringsagenda Verkeer 2023.   

Product 32 Beheer Openbare Ruimte

 

Beheer 
Sinds de gemeente in 2022 het beheer van de Openbare Verlichting weer op zich heeft genomen, is er een inventarisatie gemaakt van de kwaliteit van het areaal. Daaruit blijkt, dat er een grote vervangingsopgave ligt. In lijn met het op te stellen beleids- en beheerplan wordt de vervanging ingezet en uitgevoerd. Dit gebeurt in de tweede helft van 2023. Sinds begin 2023 heeft de gemeente een adviseur Kabels en Leidingen in dienst.   

Wegen
Als het gevolg van stopzetten van grootschalige onderhoudsprojecten (de focus ligt immers, dat de basis op orde is) worden deze middelen ingezet om de kwaliteit en de staat van het Baarns wegdek in kaart te brengen. Inmiddels is een inspectie van de staat van het Baarns wegdek gaande. Op basis daarvan worden er (snel) herstelwerkzaamheden ingezet. 



Leefomgeving
In de tweede helft van 2023 wordt gestart met het opstellen van een bomenbeleidsplan. Participatie is hierin een essentieel onderdeel. Begin 2023 is een nieuwe groenaannemer gestart. De werkzaamheden vinden verspreid over het jaar plaats. In het voorjaar is onder leiding van het waterschap gestart met het baggeren van de watergangen. Dit gebeurt eens per 10 jaar. 

 

Riolering
Er wordt geïnspecteerd om de staat en kwaliteit van de riolering in kaart te brengen. Hiervoor is een externe deskundige ingehuurd. Op basis van dit inzicht wordt een beheerplan opgesteld. 
In de periode Q4 van 2022 en Q1 van 2023 hebben we een calamiteit met betrekking tot de riolering op de Van Speijklaan opgepakt. De situatie was urgent, omdat de riolering op korte afstand van een belangrijke waterleiding ligt. De renovatiewerkzaamheden zijn succesvol uitgevoerd. In de RIB meicirculaire 800445 hebben wij gemeld dat tijdens de voorbereiding en de uitvoering zijn we op enkele onvoorziene omstandigheden gestuit, waardoor de kosten € 75.000 hoger zijn uitgevallen dan het geraamde bedrag van € 285.000. In het riool bleek asbesthoudende voegenkit aanwezig te zijn, die door een specialistisch bedrijf moest worden verwijderd. Verder was één van de inspectieputten in aanzienlijk slechtere staat dan op basis van de rioolinspectie was aangenomen. Hierdoor zijn er extra herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Vanwege technische complicaties zijn de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd, met meerkosten tot gevolg.

Door onvoorziene werkzaamheden, beoordeling en advies verwachten wij een overschrijding van € 130.000 op reiniging en inspectie. Voor de rioolgemalen worden extra kosten € 60.000 gemaakt ten behoeve van inspectie, een onderhoud management systeem en een hoofdpost. Om te zorgen dat de rioolgemalen goed blijven functioneren dient onderhoud te worden uitgevoerd. De extra kosten hiervoor bedragen ongeveer € 100.000. Deze meerkosten worden verrekend met de onderhoudsvoorziening "Riolering".

Er wordt  geïnspecteerd om de staat en kwaliteit van de riolering in kaart te brengen. Na de inventarisatie zullen eventuele onderhoudswerkzaamheden in de tweede helft van 2023 starten. Als gevolg van de stijgende energieprijzen, nemen de kosten toe. Tegelijkertijd worden langlopende onderhoudscontracten tegen het licht gehouden er is nog geen duidelijke indicatie wat dit concreet betekent in de budget uitputting.



Vastgoed
De verduurzamingsopgave in combinatie met stijgende energie-, arbeids- en materiaalkosten leggen druk op deze middelen. Door het aantrekken van een beheerder gemeentelijk vastgoed wordt nu opvolging gegeven aan de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden.  Verder worden er in afstemming met de VRU de noodzakelijke aanpassingen van de brandweerkazerne uitgevoerd. 

Programma 3 : Financiële analyse baten

Programma 3 : Financiële analyse mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële analyse mutaties reserves

Algemene reserve

Vanuit Coalitieakkoord zijn de middelen voor strategisch adviseur verkeer gereserveerd t/m 2025.  Inmiddels is er al eerder een start gemaakt met de uitvoering en samenwerking met beleidsmedewerker verkeer. Het is noodzakelijk om € 20.000 van het in 2025 gereserveerde bedrag naar voren te halen.