Programma 1 : Dienstverlening

Programma 1: Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

Digitale toegankelijkheid

In voorjaar 2023 is gestart met het verder toegankelijk maken van de website www.baarn.nl. Dat betekent dat de website en de informatie op de website goed toegankelijk zijn voor mensen met een leesbeperking. Zij maken mogelijk gebruik van hulpmiddelen als schermleessoftware. Doel is het bereiken van de A-status (volgens de web richtlijnen) van www.baarn.nl in 2023. 

Technisch en functioneel (navigatie, zoeken en vinden) voldoet de website nu al aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. De online formulieren voor inwoners op www.baarn.nl  hebben de A-status. 
Qua toegankelijkheid ligt het accent in 2023 op de (PDF) documenten, wat zeer arbeidsintensief is. Het gaat hier onder andere om jaarverslagen en beleidsstukken (achtergrondinformatie). 

Inhoudelijk is www.baarn.nl in 2023 verder opgeschoond van verouderde informatie. Ook is begonnen met de sturing aan de hand van data: op basis van gebruiksstatistieken vaststellen hoe inwoners sneller informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Deze analytics worden in 2023 verder uitgewerkt. Om technische redenen is het pas sinds juni 2023 mogelijk om het zaaksysteem (formulieren) te koppelen aan de analysetools. Aandachtspunt voor komend jaar is het vertalen van de doelstellingen van online dienstverlening in duidelijk meetbare en realistische (SMART) indicatoren.

De primaire, gemeentelijke dienstverlening (producten en diensten) wordt vanaf augustus 2023 verder geautomatiseerd. Zo kan een begrafenisondernemer de aangifte van overlijden volledig geautomatiseerd doen en worden 16 verschillende uittreksels volledig geautomatiseerd beschikbaar gesteld. Uiteindelijk komen in 2024 16 producten volledig digitaal beschikbaar. 
De feedback van bezoekers via de feedback-knop op de site blijft beperkt tot een aantal reacties per maand. Deze worden gelijk verwerkt in verbeteringen of onderzoek daartoe. 

 

Burgerpeiling

De Burgerpeiling vindt om de twee jaar plaats. Daarbij worden willekeurig gekozen inwoners bevraagd op de thema's leefklimaat, welzijn & zorg, de relatie inwoner-gemeente en dienstverlening. De vorige peilingen vonden plaats in het najaar van 2019 en 2021. Omdat er in 2022 ook veel bij onze inwoners is opgehaald in een breed participatietraject, er in het najaar van 2023 een uitgebreide steekproef Veiligheidsmonitor in Baarn plaatsvindt voor het CBS en er in het najaar ook Tweede Kamerverkiezingen plaatsvinden die veel ambtelijk werk met zich meebrengen, is ervoor gekozen de Burgerpeiling in het eerste kwartaal van 2024 te laten plaatsvinden.

 

Lasten gemeentelijke monumenten

Uitputting op dit subsidiebudget zijn afhankelijk van het aantal verzoeken voor subsidie bij onderhoud aan gemeentelijke monumenten. Op dit moment zijn er veel voorlopige beschikkingen op verzoeken. 

 

Lasten uitvoering WABO

Veel aanvragen beginnen met een zogenaamd vooroverleg, dat vooralsnog niet direct leidt tot een opbrengst. Nagenoeg alle aanvragen voor een vooroverleg resulteren in een aanvraag omgevingsvergunning, waarbij bij verlening ook de leges van het vooroverleg verrekend worden.

 

 

 

 

Programma 1 : Financiële tabel

Programma 1 Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 1 Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Realisatie tot juni 2023 Prognose 2023 TR1 Afwijking 2023 TR1
Lasten
010 Bestuur 1.810 992 1.927 117
011 Dienstverlening 1.893 706 2.308 415
Totaal Lasten 3.702 1.698 4.235 532
Baten
010 Bestuur 0 0 0 0
011 Dienstverlening -693 -580 -693 0
Totaal Baten -694 -580 -694 0
SALDO van baten en lasten 3.009 1.118 3.541 532

Programma 1 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Financiële analyse lasten

Product 10 Bestuur

 

Verkiezingen

Voor dit product is er een verwachte overschrijding van € 87.000.  De kieswet is per 1 januari 2023 gewijzigd. Bij de afgelopen Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen hebben wij op basis van deze wet het centraal tellen ingevoerd dit vergt extra tijd maar vermindert de kans op fouten en verbeterd de betrouwbaarheid van de uitslag. Hierdoor waren de kosten € 27.000 hoger dan geraamd. Door de val van het kabinet hebben we vervroegde Tweede kamer verkiezingen.  De gemeente ontvangt vanuit het Rijk geen extra financiering voor deze verkiezingen. In onze begroting 2023 is met extra verkiezingen geen rekening gehouden. De verwacht kosten zijn € 60.000. 

 

Accountantskosten 

De jaarlijkse kosten van de accountant zijn gebaseerd op afgesproken werkzaamheden en de controles van een vast aantal SISA-regelingen. Het aantal SISA-regelingen is t.o.v. van andere jaren fors gestegen van 6 in 2019 naar 27 in 2023. Op basis van deze stijging heeft de accountant meer tijd besteed. Ook moet vanaf 2022 aanvullend gerapporteerd over Fraude en Continuiteit en moet de vastlegging van controleverklaring verder uitgebreid. Dit heeft ertoe geleid dat er ongeveer € 30.000 aan meerkosten in rekening wordt gebracht. De meerkosten worden binnenkort besproken met de auditcommissie. 

 

Lasten pensioen en wachtgeld voormalige bestuurders 

Afgelopen jaar zijn de pensioenen van de de voormalige bestuurders geïndexeerd. De lasten voor de uitkering van de pensioenen stijgen structureel met € 23.000. Dit wordt gedekt door een onttrekking aan de Voorziening Pensioenuitkering oud-bestuurders. Na de verkiezingen van 2022 moeten wij wachtgeld uitkeren aan de voormalig wethouders. Dit bedrag is niet gebudgetteerd in onze begroting. Verwachtte lasten voor 2023 € 140.000. Deze kosten worden verrekend met de voorziening "Wachtgelden wethouders", dit verloopt budgetneutraal

 

Product 11 Dienstverlening

 

Implementatie omgevingswet 

In raadsinformatiebrief meicirculaire (RIB 800445) is gemeld dat er voor 2023 een aanvullend budget nodig is van € 398.000 voor de implementatie van de omgevingswet. De invoering van de Omgevingswet is        1 januari 2024. De voorbereiding en de implementatie van de processen, systemen, aansluiting DSO, opstellen van de omgevingsvisie, opleidingen etc. moet in de periode 2023 - 2030 gebeuren. De huidige bestemmingsreserve omgevingswet is onvoldoende om alle kosten te dekken. De totale verwachte kosten voor de invoering/implementatie van de omgevingswet alleen al dit jaar is € 649.000. Hiervan is € 250.000 gedekt door de bestemmingsreserve omgevingswet.  

Omdat de omgevingswet diverse keren is uitgesteld is bij de tweede tussenrapportage 2022 besloten een bestemmingsreserve omgevingswet in te stellen zodat de middelen voor implementatie beschikbaar blijven. Bij besluit van de raad is het maximale bedrag van deze reserve € 250.000. Raadsbesluit 496188.  Een groot deel van het budget 2022 is niet uitgegeven en kon niet worden gestort in de bestemmingsreserve vanwege het ingestelde plafond.  Het budget voldeed ook niet aan de beleidsregels voor overheveling. Hierdoor is bij de jaarrekening 2022 € 572.000 teruggevloeid naar de algemene reserve.

Bij het raadsvoorstel van deze tussenrapportage wordt gevraagd de extra benodigde middelen voor de omgevingswet op basis van het bovenstaande alsnog te onttrekken uit de algemene reserve. Voor het implementeren van de omgevingswet hebben wij van het Rijk de afgelopen jaren extra middelen ontvangen. Hierdoor verloopt de implementatie budget neutraal.

 

Aan de middelen van de bestemmingsreserve is een bestedingsplan gekoppeld, dit bestedingsplan is opgenomen de bijlage 5 van deze tussenrapportage. 

 

Programma 1 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - Financiële analyse baten

Product 10 Bestuur

 

Geen bijzonderheden.

 

Product 11 Dienstverlening

Leges omgevingsvergunning

De opbrengsten zijn vraag gestuurd. Vooralsnog zijn er geen afwijkingen zijn ten opzichte van de begroting 2023. Door de invoering van de omgevingswet wordt richting het eind van het jaar wel een oplopend aantal aanvragen verwacht. 

 

Programma 1 : Financiële analyse mutaties reserves