Inleiding

Het college informeert de raad met een raadsvoorstel en raadsinformatiebrief in oktober 2022 over de 2e tussenrapportage en de verwachte realisatie van de begroting 2022 van de gemeente. De 2e tussenrapportage wordt opgesteld aan de hand van de cijfers tot en met 31 augustus 2022.  Deze cijfers zijn de basis voor de prognose van de verwachte realisatie voor 2022. Afwijkingen tussen de prognose en de actuele ramingen van de baten en lasten van bestuurlijke producten in de begroting groter dan € 25.000 of anderszins relevant worden toegelicht.

De 2e tussenrapportage wordt ter besluitvorming in de raadsvergadering van november aangeboden. Hier wordt een begrotingswijziging bijgevoegd. Aangezien de raadsinformatiebrief van de eerste tussenrapportage in september in de raad is behandeld wordt in de raadsinformatiebrief over de tweede tussenrapportage vooral stilgestaan bij de verschillen tussen de eerste en tweede tussenrapportage.  


In de bijlagen van deze tussenrapportage wordt u geïnformeerd over:
•    Verwerkte mutaties in de begroting na de eerste tussenrapportage
•    Verloop Algemene Reserve
•    Stand van zaken van de overgehevelde budgetten 2021/2022
•    Stand van zaken uitgaven van de investeringen
•    Stand van zaken met betrekking tot COVID 19

 

Ontwikkelingen in 2022

Prijsstijgingen en arbeidsmarkt

In de 1e tussenrapportage van dit jaar hebben wij onze zorgen geuit over de prijs- en arbeidsmarktontwikkelingen. In nasleep van corona en de oorlog in Oekraïne worden wij geconfronteerd met forse prijsstijgingen. Dit leidt op een aantal terreinen tot grote onzekerheden. Het maakt het lastig om een goed beeld te vormen van financiële ontwikkeling tot het einde van dit jaar. De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waar de vraag op dit moment groter is dan het aanbod heeft impact op onze uitvoeringscapaciteit. Leveranciers en uitvoerders geven aan dat de planning onder druk staat omdat gekwalificeerd personeel onvoldoende beschikbaar is. Dit betekent dat een aantal geplande trajecten vertragen of niet kunnen worden gerealiseerd. Voorbeelden hiervan zijn de riolering en verharding op het Stationsplein en de Staatsliedenwijk.

Om moeilijk vervulbare vacatures toch in te vullen is het inhuren van externen en intensievere wervingsacties het meest effectief. Wij lopen nog steeds tegen grenzen aan voor wat betreft personele capaciteit en expertise. Bij onze 1e tussenrapportage zagen wij al het effect hiervan. Bij de 2e tussenrapportage zien wij de overschrijding op het budget werving & selectie en de hogere lasten voor inhuur verder oplopen. Deze situatie zal zich zeker de rest van 2022 blijven voordoen. Naast de negatieve impact van de arbeidsmarkt- en prijsontwikkelingen heeft de meicirculaire 2022 geleid tot een positieve bijdrage aan het geprognosticeerde saldo (RIB meicirculaire 2022). Het gemeentefonds groeit tot en met 2025 evenredig mee met de stijgende rijksuitgaven. Per saldo verwachten wij bij de jaarrekening 2022 een positief resultaat.

Energiekosten en energietoeslag

De energiekosten blijven stijgen en het einde lijkt nog niet in zicht. Voor huishoudens met een laag inkomen is er vanuit het Rijk een eenmalige energietoeslag. Deze toeslag is in juli 2022 verhoogd van € 800 naar € 1.300. Deze maatregel maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen. In de vorige tranche van deze regeling zijn er tot 22 augustus 754 toekenningen geweest. Deze krijgen automatisch de tweede tranche van € 500 uitgekeerd.

De rijksoverheid heeft in het "5e sanctiepakket" bepaald dat lokale overheden eerder, per 10 oktober 2022, hun contracten met Gazprom opgezegd moeten hebben. Vanwege technische en financiële onmogelijkheden heeft minister Jetten onlangs uitstel verleend voor deze sancties. Gemeente Baarn kan tot 31-12-2022 bij de huidige leveranciers (voor lage prijzen!) blijven. Twee jaar geleden is de gemeente Baarn ingestapt op een regionaal aanbesteed contract voor de levering van elektriciteit (Eneco) en gas (Gazprom). Deze contracten lopen 31 december 2022 af en er loopt een nieuwe aanbesteding voor twee nieuwe contracten/leveranciers per 01 januari 2023.

Opvang Oekraïense ontheemden

De gemeente ziet het als haar taak te voorzien in de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze taak bestaat ook uit het zorgdragen voor opvang waaronder de huisvesting, onderwijs, welzijn en verzorging. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn er ongeveer 100 Oekraïense vluchtelingen ingeschreven bij de gemeente Baarn. Dit aantal varieert omdat sommigen verhuizen, anderen teruggaan naar Oekraïne en weer anderen (willen) blijven. Zij ontvangen maandelijks leefgeld via de uitvoeringsorganisatie Baarn, Bunschoten, Soest (BBS). De hoogte van het leefgeld is afhankelijk van leeftijd en woonsituatie. Een aantal heeft een betaalde baan en ontvangt daarom geen leefgeld. Velen verblijven bij gastgezinnen maar sinds juni ook in de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) in een gedeelte van verzorgingshuis Santvoorde. Behalve Santvoorde realiseren we tijdelijke woonunits op het parkeerterrein van Meander Baarn. De gemeente heeft een vergoeding aangevraagd van het rijk voor de gerealiseerde gemeentelijke opvangplekken. Deze vergoeding bedraagt € 700 per opvangplek per week. De vergoeding is echter begin september nog niet ontvangen. Tot begin september hebben wij ongeveer € 500.000 voorgeschoten. Van onschatbare waarde is echter de inzet die vele betrokken inwoners van Baarn getoond hebben om de Oekraïense ontheemden op te vangen.

Noodopvang alleenstaande minderjarige asielzoekers

Half juli namen vijftig Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV-ers) tijdelijk hun intrek in de voormalige marechausseekazerne op het landgoed van Paleis Soestdijk. De jongeren worden in de opvanglocatie begeleid door het NIOD en COA. De leeftijd van de jongeren varieert van 14 tot 17 jaar. Ze worden gehuisvest in de logiesgebouwen op het terrein. Voor activiteiten maken ze ook gebruik van het hoofdgebouw. Op de locatie is 24/7 begeleiding en bewaking aanwezig.

Nieuwe Wet inburgering

Per 1 januari 2022 is de nieuwe Wet inburgering van kracht. Echter de meeste asielstatushouders die tot september gehuisvest werden in Baarn hadden hun verblijfsvergunning eerder ontvangen en vallen dus nog onder de oude wet. Degenen die wel onder de nieuwe wet vallen krijgen intensieve begeleiding van BBS, Vluchtelingenwerk en een taalschool. De intensieve inburgering komt vanaf september op gang. De gemeenten Baarn, Bunschoten en Soest trekken hierin samen op. De klantmanagers inburgering van BBS voeren de regie.

 

management samenvatting

Terug naar navigatie - management samenvatting

De begroting 2022-2025 heeft op peildatum 30 april een positief begrotingssaldo van € 1.919.000 De afwijkingen bij de eerste tussenrapportage waren € 630.000. De meicirculaire leverde een positief resultaat van € 1.237.000. Bij deze tweede tussenrapportage is het effect € 1.213.000 nadelig. Het verwachte rekeningresultaat op basis van de tweede tussenrapportage komt op € 1.268.000 positief.

De voornaamste oorzaken van het verschil zijn voor:

  • programma 2 : Hogere uitgaven voor het lokaal team (€ 205.000) door de groeiende vraag naar zorg en ondersteuning, effecten van corona, regionale ontwikkelingen en uitval en instroom van medewerkers. Lagere uitgaven voor peuterspeelzalen (- € 66.000) op basis van besteding in voorgaande jaren. Hogere lasten bemoeizorg en uitgaven pgb (€ 190.000). 
  • programma 3 : Onderzoek vernieuwbouw Speeldoos (€ 50.000), hogere lasten kabelsleuven (€ 45.000) en vrijval kapitaallasten (- € 106.000).
  • programma 4 : Overschrijding van de personele kosten (€ 1.000.000) door inhuur personeel. Oorzaak van deze overschrijding ligt in de schaarste in de markt van een aantal sleutelfuncties en het hoge verloop van personeel. Hogere uitgaven voor bezwaar en beroep (€ 45.000). Extra inkomsten belastingen (€ 150.000).
Programma TR 1 TR2
Begrotingssaldo -1.919 V -2.481 V
1. Dienstverlening 145 N 0
2. Sociaal domein 67 N 329 N
3. Fysiek domein 198 N -11 V
4. Ondersteunend domein 220 N 895 N
Effect tov. begroting 630 N 1.213 N
Prognose begrotingssaldo -1.290 V -1.268 V
Bedragen * € 1.000. (-/- = voordeel; + = nadeel)