Programma 2 : Sociaal domein

Programma 2 : Financiële tabel

Programma 2 Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 2 Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting tot sept 2021 Realisatie tot sept 2021 Prognose 2021 Afwijkingen 2021
Lasten
200 Vitaliteit 6.349 4.815 6.867 518
210 Basis/toegang 4.629 2.751 4.535 -94
220 Participatie, WMO en jeugdzorg 20.145 13.105 22.523 2.378
Totaal Lasten 31.123 20.670 33.925 2.802
Baten
200 Vitaliteit -707 -858 -1.235 -528
210 Basis/toegang -389 -551 -358 31
220 Participatie, WMO en jeugdzorg -5.886 -7.661 -8.194 -2.309
Totaal Baten -6.982 -9.070 -9.788 -2.806
SALDO van baten en lasten 24.142 11.600 24.137 -4
Onttrekkingen
999 Reserves -370 0 -370 0

Programma 2 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 2 : Financiële analyse lasten

Product 200 Vitaliteit

Cultuur

Van de tijdelijke subsidieregeling Behoud maatschappelijke organisaties met coronaschade 2020 (€ 170.000) is de aanvraagperiode gesloten. Er is € 20.000 uitgekeerd. Het restant van dit beschikbare budget zal tezamen met de "van het Rijk ontvangen coronagelden voor Cultuur" (december 2020 circulaire € 99.231) worden uitgegeven aan een cultuur herstelprogramma om de culturele activiteiten extra te stimuleren. 

Vitale inwoners

Op het budget Peuterspeelzalen bleef in 2020 veel over. Ook dit jaar verwachten we niet alles nodig te hebben en dit overschot te kunnen benutten voor de overschrijding bij zorg en ondersteuning. We gaan nu uit van een voordeel van € 68.000. 

Op gebied van preventie sociaal domein zijn dit jaar alleen corona gerelateerde activiteiten gerealiseerd. Het reguliere budget voor preventie verwachten we niet in te zetten, waardoor een onderschrijding ontstaat van € 33.000

Bij welzijnsactiviteiten is sprake van een overschrijding doordat de structurele subsidie hoger is dan het budget. 

Onderwijshuisvesting

Voor de oude schoollocaties Montini en Gaspard worden meerkosten verwacht voor exploitatie (+ € 20.000) deze bedragen zijn niet begroot.

Als gevolg van Corona worden er minder kosten verwacht op Bewegingsonderwijs. De Trits factureert alleen het daadwerkelijke gebruik en dat is veel lager dan in normale jaren zonder corona. (bedrag nog onbekend).

 

Product 210 Basis/toegang

Uitvoeringskosten en vernieuwing sociaal domein

Binnen dit product is een budget opgenomen dat wordt ingezet voor onvoorziene ontwikkelingen in de transformatie van het sociaal domein en voor vernieuwing van het sociaal domein. Dit budget wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwe initiatieven, tijdelijke ondersteuning van het lokaal team of overschrijding op andere posten. Vanwege de corona situatie zijn we dit jaar terughoudend met het inzetten van dit budget voor de transformatie. Op basis van de realisatie in 2020 verwachten we hier € 175.000 onderschrijding, die wordt ingezet ter dekking van het tekort op programma 2.

Onderwijsbeleid

De rijksmiddelen voor lokaal onderwijsbeleid zijn ruim voor Baarn. Daarom verwachten we, in lijn met voorgaand jaar, niet alle gemeentelijke middelen nodig te hebben om het doel te bereiken. Eventuele overschotten op de rijksmiddelen blijven gereserveerd voor onderwijsbeleid en mogen in latere jaren worden ingezet.

lokaal team

Voor het lokaal team is door BBS extra ingehuurd in verband met langdurige ziekte en uitval van medewerkers. Hierdoor verwachten we een overschrijding van in totaal € 98.000.  

 

Product 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg

BUIG

Onze prognose voor 2021 baseren we op de Tussenrapportage van BBS voor dit jaar. Dit betekent dat de verwachting opnieuw naar beneden wordt bijgesteld, tot onder de 100% van de verwachte baten. In de begroting van BBS is de verwachting van de inkomensregelingen naar boven bijgesteld vanwege indexering, maar ten opzichte van onze begroting is sprake van een daling met € 364.000. In 2021 ligt het niveau van de uitkeringen in lijn met 2020.

ToZo

Voor 2021 hebben we € 1.513.744 van het rijk ontvangen voor de ToZo regeling. Omdat de regeling budgettair neutraal is voor gemeenten verwachten we een gelijke stijging bij de lasten en baten. 

Sociale werkvoorziening

Wij betalen het WSW deel in de algemene uitkering door aan RWA Amfors voor sociale werkvoorziening. Onze verwachting is nu gebaseerd op de meicirculaire 2021 en de primitieve raming van onze bijdrage in het tekort van RWA Amfors. Dit betekent een daling van de lasten met € 36.000.

BBS

BBS geeft in hun Tussenrapportage 1e helft 2021 aan dat hun organisatiekosten stijgen door meer juridische kosten, meerkosten dienstverleningsovereenkomst met Soest, uitbreiding MT en piketfunctie, extra inhuur wegens ziekteverzuim. Bovendien verwacht BBS hogere uitgaven voor bijzondere bijstand dan waarmee wij in onze begroting rekening hebben gehouden. In totaal komt dit uit op een nadeel van € 173.000.

Wmo oud
De invoering van het abonnementstarief in de Wmo heeft geleid tot een aanzuigende werking, onder andere een toestroom van het aantal inwoners dat gebruik maakt van de voorziening hulp bij het huishouden. Met name hogere inkomens maken meer gebruik van de Wmo. Hierdoor stijgen de kosten. De vergrijzing en het zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen maakt dat meer inwoners gebruik maken van Wmo voorzieningen (vervoer, hulpmiddelen en hulp bij het huishouden). We verwachten dat de lasten in lijn liggen met voorgaande jaren, wat een overschrijding betekent van € 297.000.

Dak- en thuisloosheid

In 2021 is € 32.000 aan incidentele middelen ontvangen (septembercirculaire 2020) voor de brede aanpak van dak- en thuisloosheid. Vooralsnog zijn er geen plannen om deze middelen in te zetten, maar het is mogelijk dat naar aanleiding van de regiovisie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang hiervoor een plan wordt opgesteld.

Regionale inkoop zorg en ondersteuning

Onze verwachting voor de geleverde zorg Wmo nieuw en jeugd is gebaseerd op de eerste prognose die we van de regio hebben ontvangen. De prognose is gebaseerd op het beoordelen en prognosticeren van de betalingen per zorgaanbieder per gemeente/ perceel/ periode. Hier zitten aannames in over met name leveranciers die achter lopen met factureren, over herindicaties en beperkte dienstverleningsovereenkomsten. Voor Wmo verwachten wij op basis hiervan een stijging van € 96.000 en voor jeugd een stijging van € 534.000 ten opzichte van de begroting. In de totale overschrijding van de begroting met € 630.000 zijn de vereveningssleutels voor 2021 verwerkt. Hoe de verevening precies zal uitpakken voor Baarn is pas bij de vaststelling van de jaarrekening voor het eerst bekend. In onze begroting is geen rekening gehouden met het effect van de verevening. Daarom is deze ook meegenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en wordt in deze tussenrapportage voorzichtigheidshalve met hetzelfde bedrag rekening gehouden als over 2020. 


In de eerste tussenrapportage verwachtten wij een incidenteel extra budget voor jeugdzorg. We stelden toen al dat een groot deel hiervan nodig zou zijn om het verwachte tekort op te vangen. In de meicirculaire zijn de extra incidentele middelen voor Baarn beschikbaar gekomen voor € 580.000. Dit is in z'n geheel nodig om het verwachte tekort op te vangen, waarbij we ook een beroep moeten doen op andere restantbudgetten binnen het programma.

Programma 2 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - Programma 2 : Financiële analyse baten

Product 200 Vitaliteit

Onderwijshuisvesting

Door afname van het aantal kinderen op de peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang, wordt er minder ruimte verhuurd in brede school De Uitkijck. Voor de ruimten die nog wel worden verhuurd, zijn in het belang van de school en de kinderen de huurafspraken aangepast. Hiermee is het mogelijk de kinderopvangvoorziening in de brede school in stand te houden op. De verwachte onderschrijding (- € 27.000) betreft gederfde huurinkomsten BSO en kinderopvang locatie Uitkijck. Voor de leegstaande ruimten in brede school Uitkijck is een nieuwe invuling.

Voor de verduurzaming van de Aloysiusschool is een rijkssubsidie ontvangen (€ 208.455) waarmee een
verdere verduurzaming van het schoolgebouw kan worden gerealiseerd/ en deels gefinancierd. Inmiddels is de omgevingsvergunning in procedure, naar verwachting worden de werkzaamheden nog dit jaar opgestart. 

Specifieke Uitkering IJsbanden en Zwembaden (SPUK-IJZ)

De gemeente heeft € 348.692 van de rijksoverheid ontvangen als Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden. De uitkering is bestemd voor het dekken van de exploitatietekorten die in 2020 zijn geleden door de ijsbanen en zwembaden in Nederland. De exploitatietekorten zijn door de COVID-19 maatregelen fors toegenomen, omdat opening van ijsbanen en zwembaden zeer beperkt of zelfs helemaal niet mogelijk was. Deze bijdrage hebben we volledig overgemaakt aan de twee Baarnse zwembaden: Stichting De Trits (€ 295.110) en Stichting Bosbad de Vuursche (€ 53.582).

 

Product 210 Basis/toegang

Onderwijs

De voorlopige beschikking Onderwijsachterstandenbeleid 2021 kent een bedrag van € 326.640. Dit is € 31.000 lager dan het budget en levert dus een nadeel op.

 

Product 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg

BUIG

De voorlopige beschikking van de BUIG middelen is € 277.000 hoger dan het budget. Dit levert een voordeel op.
BBS heeft meer geld teruggevorderd van (ex) bijstandsgerechtigden. Dit levert een voordeel op van € 75.000 ten opzichte van onze begroting.

ToZo

Voor 2021 hebben we € 1.513.744 van het rijk ontvangen voor de ToZo regeling. Omdat de regeling budgettair neutraal is voor gemeenten verwachten we een gelijke stijging bij de lasten en baten. 

 

Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen

De prognose is gebaseerd op de begroting van BBS en is hiermee € 32.000 hoger dan het geraamde bedrag.

 

Eigen bijdragen Wmo

De eigen bijdragen voor maatwerkvoorzieningen Wmo zijn sinds 2019 gezakt tot rond de € 150.000. Wij verwachten dat dit structureel is. De prognose is hierdoor € 105.000 lager dan de raming.

 

Jeugdzorg

Het rijk heeft incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg in 2021. Voor de aanpak van problematiek in de jeugdzorg krijgt Baarn € 580.000.