Programma 2 : Sociaal domein

Programma 2 : Financiële tabel

Programma 2 Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 2 Financiële tabel
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting tot mei 2022 Realisatie tot mei 2022 Prognose 2022 TR1 Afwijking 2022
Lasten
200 Vitaliteit 6.411 2.231 6.414 3
210 Basis/toegang 5.923 1.962 5.845 -78
220 Participatie, WMO en jeugdzorg 21.294 15.456 21.431 137
Totaal Lasten 33.627 19.649 33.689 62
Baten
200 Vitaliteit -709 -403 -709 0
210 Basis/toegang -389 -740 -384 5
220 Participatie, WMO en jeugdzorg -6.005 -5.850 -6.005 0
Totaal Baten -7.103 -6.992 -7.098 5
SALDO van baten en lasten 26.524 12.657 26.591 67
Onttrekkingen
999 Reserves -1.475 0 -1.475 0

Programma 2 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 2 : Financiële analyse lasten

Product 200 Vitaliteit

Vitale inwoners

Voor 2022 zijn twee organisaties voor peuterspeelzaalwerk gesubsidieerd. Halverwege 2022 is een kwart van het budget besteed. Bij de volgende tussenrapportage rapporteren wij de actuele stand en de mogelijkheden voor structurele verlaging van het budget.

 

Product 210 Basis/toegang

Uitvoeringskosten en vernieuwing sociaal domein

Binnen dit product is een budget opgenomen dat wordt ingezet voor onvoorziene ontwikkelingen in de transformatie van het sociaal domein en voor vernieuwing van het sociaal domein. Dit budget wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwe initiatieven of overschrijdingen op andere posten. Op basis van de realisatie in 2021 verwachten we hier een onderschrijding van € 73.000, die wordt ingezet ter dekking van het tekort op programma 2. Om deze reden nemen we het bedrag niet mee in de financiële tabel.

 

Onderwijsbeleid

De rijksmiddelen voor lokaal onderwijsbeleid zijn ruim voor Baarn. Daarom verwachten we, in lijn met voorgaand jaar, niet alle gemeentelijke middelen nodig te hebben om het doel te bereiken. Eventuele overschotten op de rijksmiddelen blijven gereserveerd voor onderwijsbeleid en mogen in latere jaren worden ingezet. Omdat de rijksmiddelen in 2022 € 5.060 lager zijn dan ons budget hebben we de prognose voor de uitgaven hierop aangepast. Deze bijstelling is budgettair neutraal, de baten zijn volgens de voorlopige beschikking van het rijk eveneens € 5.060 lager.

 

Product 220 Participatie, Wmo en Jeugdzorg

 

Taakstelling sociaal domein
In de begroting is vanaf 2022 de taakstelling sociaal domein opgenomen om tekorten binnen het sociaal domein terug te dringen. Dit jaar bedraagt de taakstelling € 88.000. Vanaf 2023 gaat ook de taakstelling volgens de hervormingsagenda sociaal domein spelen en loopt de totale taakstelling verder op.

Binnen de taakstelling zijn 6 maatregelen vastgesteld die moeten leiden tot de taakstelling. 
1.    Praktijkondersteuner bij de huisarts voor Jeugd (POH Jeugd) bij alle huisartsen in de praktijken
Momenteel lopen de gesprekken met de huisartsen over de vorm en inzet van de POH-er. Sinds november is de functie van voorpost Jeugd GGZ van het Lokaal Team wederom opgepakt. Dit leidt, terwijl het POH proces loopt, al tot nauwe samenwerking met de huisartsen en gezamenlijk afgestemd vervolg waar nodig naar GGZ dan wel terug naar sociale basis infrastructuur. 

2.    Doorbaakmethode
De doorbraakmethode staat klaar om ingezet te worden. Tot op heden is er nog geen casus aangemeld waarbij een doorbaak nodig was.

3.    Zorg leveren vanuit de juiste wet
Een onderzoek voorliggende voorzieningen geeft een indicatie van het aantal dossiers dat niet thuishoort bij de gemeente. Wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht op (aanvullende) voorliggende voorzieningen wordt op de kosten voor de gemeente bespaard. Op dit punt zijn nog geen stappen ondernomen.

4.    Financiële maatregelen WMO
Om besparingen op dit vlak te realiseren moet de verordening Wmo en het financieel besluit Wmo worden aangepast. Binnen de afspraken om regionaal voor Wmo voorzieningen de tarieven meer gelijk te trekken tussen de gemeenten wordt gekeken naar de mogelijkheden om de tarieven te verlagen of stijgingen achterwege te laten. 

5.    Tijdig afschalen van zorg, regiefunctie lokaal team strakker
In de regio Amersfoort wordt gewerkt aan visie op versteviging en uniformering van de lokale teams waarbij iedereen vanuit eigen begeleiding zelf zorg biedt en specialistische hulp inzet waar nodig. Middels deze manier van ondersteuning wordt de regie strakker ingezet op de specialistische hulp en afschalen waar dit weer kan naar eigen begeleiding dan wel sociale basis infrastructuur. Naar verwachting wordt dit proces in 2022 afgerond. Dit leidt tot minder verwijzingen naar de PxQ aanbieders. De trainingen zijn bijna voltooid waarmee we over kunnen gaan op het uitvoeren van het bieden van deze begeleiding.  

6.    Uitbreiding eigen begeleiding lokaal team
Met de visie op het bieden van eigen begeleiding moet opnieuw gekeken worden naar de formatie van het lokaal team. We besparen kosten door eigen begeleiding meer in te zetten en minder door te verwijzen, om die opdracht uit te voeren dient er ook inzet in uren mogelijk te zijn. Deze ontwikkeling hangt samen met maatregelen 1 en 5. 

Naar verwachting zullen we dit jaar niet de gehele beoogde besparing behalen. De besparing van € 88.000 is berekend op de uitbreiding van 1fte lokaal team voor het bieden van eigen begeleiding. Het uitgangspunt hierbij was dat door de uitbreiding het lokaal team ook voor 1 fte eigen begeleiding extra zou gaan bieden en minder zorg zou inkopen. Inmiddels is de aanpak gewijzigd en wordt bij binnenkomst van een cliënt gekeken naar wat het lokaal team zelf kan en wat moet worden uitbesteed. Dit zorgt ervoor dat feitelijk meer eigen begeleiding wordt geboden, maar de randvoorwaarden zijn nog niet geoptimaliseerd om dit uit te kunnen voeren. Bovendien is sprake van een zware caseload bij het lokaal team, wat een besparing op de totale kosten moeilijker maakt. Hier staat tegenover dat de versteviging van de voorpost jeugd GGZ mogelijk leidt tot minder doorverwijzingen en dat op deze manier toch een besparing wordt gerealiseerd.

 

BUIG

BUIG
In de Perspectiefnota 2022 hebben we aangegeven dat we onze raming voor de uitgaven BUIG baseren op de beschikkingen Participatiewet die wij ontvangen van het Rijk. De voorlopige beschikking 2022 ligt iets hoger dan de geraamde baten in onze begroting en ook de lasten die BBS verwacht in haar begroting 2022 zijn hoger dan wij hebben geraamd. In de tweede Tussenrapportage 2022 kunnen wij op basis van de beschikking en de tussenrapportage BBS een meer reële inschatting maken van de baten en lasten voor dit jaar. Dan zullen we, indien nodig, volgens de gebruikelijke systematiek voorstellen onze begroting hierop aan te passen.

BBS

BBS heeft een 1e begrotingswijziging opgesteld voor 2022. Hierin is een stijging van kosten opgenomen voor Inburgering, een interventiespecialist en tijdelijke inzet Amforstrajecten. Deze stijging kan worden opgevangen binnen de budgetten die Baarn voor deze zaken heeft.

 

Hulp bij het huishouden

In 2021 zagen we dat de directe kosten voor huishoudelijke hulp hoger waren dan de begroting. De realisatie lag € 137.000 hoger dan de begroting voor 2022. In het eerste kwartaal van 2022 lijkt deze lijn zich door te zetten, los van de stijging in salariskosten in de zorg waarvoor in onze begroting een compensatie is opgenomen. Verdere groei van het aantal cliënten is in de eerste vier maanden van 2022 niet geconstateerd. 

 

Regionale inkoop zorg en ondersteuning

De Breed Spectrum Aanbieders verwachten voor 2022 een tekort ten opzichte van het verstrekte voorschot. De verwachte realisatie ligt in lijn met 2021 en bestaat uit meerzorgkosten (meerkosten die gemaakt moeten worden om bestaande producten aan te laten sluiten bij cliënten met zeer complexe problematiek), meer cliënten en een corona effect. Op basis hiervan wordt het voorschot van BSA jeugdhulp verhoogd met € 181.000 (totale regionale kosten € 2.500.000). Deze verhoging heeft geen directe invloed op het inlopen van de wachtlijsten. Vanwege het coronaeffect dat mede zorgt voor de verwachte overschrijding wordt deze meegenomen bij de invulling van het integraal sociaal maatschappelijk plan Corona. In het plan is hiervoor ruimte gereserveerd. 

De wijziging van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet per 2022 bepaalt dat de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft verantwoordelijk is geworden voor de zorg. Dit heeft geleid tot afrekeningen tussen gemeenten. In Baarn zijn per 2022 16 jeugdigen vertrokken en 13 jeugdigen naar ons toe gekomen. Omdat de contractering van niet alle jeugdigen op dit moment is afgerond is nog niet duidelijk in hoeverre de kosten hierdoor verminderen.

Programma 2 : Financiële analyse baten