Inleiding

Het college informeert de raad met een raadsinformatiebrief in juni 2022 over de 1e tussenrapportage en de verwachte realisatie van de begroting 2022 van de gemeente. De raadsinformatiebrief is een samenvatting van deze eerste tussenrapportage. De eerste tussenrapportage wordt als bijlage bij de raadsinformatiebrief gevoegd. De cijfers tot en met april 2022 zijn de basis voor de prognose van de verwachte realisatie voor 2022. Afwijkingen tussen de prognose en de actuele ramingen van de baten en lasten van bestuurlijke producten in de begroting groter dan € 25.000 of anderszins relevant worden toegelicht.


In de bijlagen van deze tussenrapportage wordt u geïnformeerd over:
• Verwerkte mutaties in de begroting
• Stand van zaken van de overgehevelde budgetten 2021/2022

De begroting 2022 wordt niet aangepast naar aanleiding van de eerste tussenrapportage 2022. Bij de tweede tussenrapportage, die in de raad van november wordt behandeld zal een begrotingswijziging worden toegevoegd ter vaststelling.

Rechtmatigheidsverantwoording 2022

De rechtmatigheidsverantwoording is uitgesteld naar 1 januari 2023. Voor het verslagjaar 2023 moet voor de eerste keer een rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen in de jaarrekening. Voorheen was het de accountant die hierover verslag uitbrengt en het gesprek voert met de gemeenteraad, maar vanaf dit jaar moet het college van B&W zelf een verantwoording opstellen, die opgenomen wordt in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de naleving van de regels, die relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. Bijvoorbeeld over de naleving van de voorwaarden voor subsidies en Europese bestedingen, maar ook over misbruik en oneigenlijk gebruik en lasten waarvoor geen voorafgaande dekking opgenomen is in de begroting. De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is ook bedoeld om het gesprek te ondersteunen tussen de gemeenteraad en het College, over de (financiële) rechtmatigheid. Met als doel om de kaderstellende- en controlerende rol van de gemeenteraad op dit vlak te versterken. De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is een groeiproces, hier is inmiddels mee gestart. Een groeiproces gericht op het betrekken van de gehele gemeente bij de verbetering van de bedrijfsvoering en de interne beheersing. Dit zal voor zowel de gemeente als de accountant een leerproces zijn. 

Ontwikkelingen in 2022

Hybride werken

Sinds februari van dit jaar zijn de coronamaatregelen stapsgewijs losgelaten en sinds maart is de maatregel voor thuiswerken volledig komen te vervallen. Een groot deel van de organisatie heeft binnen de context van de coronapandemie ruim een jaar thuisgewerkt. Daarbij hebben we ervaren dat er naast de nadelen ook voordelen zijn van (deels) thuiswerken. De voordelen willen we graag vasthouden. Dat betekent dat we werken waar dat het beste kan.  Individueel, geconcentreerd bureauwerk bijvoorbeeld kan heel goed vanuit huis. We zullen vooral naar kantoor komen om elkaar te ontmoeten, samen te werken en met elkaar te sparren, om te leren en te ontwikkelen. Maar er zijn ook medewerkers voor wie het kantoor de vaste werkplek blijft, vanwege de aard van hun werk. We zullen naar verwachting een andere verdeling zien tussen werkplekken, concentratie/videobelplekken en plekken voor interactie en ontmoeting. De balans moet goed zijn. Wat dat betekent voor onze kantoorinrichting gaan wij in de loop van dit jaar verder onderzoeken.

Prijsontwikkeling

De marktontwikkelingen als gevolg van de nasleep van de corona pandemie en de oorlog in Oekraïne leiden tot grote krapte op de arbeidsmarkt en ook de leveringen van veel grond- en hulpstoffen is nog niet voldoende op gang om aan de grote vraag te voldoen. Ook aan Baarn gaat deze ontwikkeling niet ongemerkt voorbij. We worden in toenemende mate geconfronteerd met stijgende prijzen en beperkt aanbod bij de uitvoering van veel werkzaamheden en bij aanbestedingen. Wij volgen de ontwikkelingen nauwgezet en proberen door slim in te kopen toch zoveel mogelijk binnen de bestaande financiële kaders te blijven of bestedingen uit te stellen als dat kan zonder de voortgang in gevaar te brengen. De verwachting is echter dat deze situatie zich zeker de rest van 2022 zal blijven voordoen. Leveranciers geven aan dat in toenemende mate de planning onder druk staat omdat gekwalificeerd personeel onvoldoende beschikbaar is. Waar nodig en wanneer we met zekerheid kunnen vaststellen dat de bestaande kaders ontoereikend zijn nemen we dat op in de tussenrapportage. 

Energietoeslag

Op 15 maart jl. is het wetsvoorstel eenmalige energietoeslag lage inkomens (voorstel van wet houdende wijziging van de Participatiewet in verband met het eenmalig categoriaal verstrekken van een energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen) ingediend bij de Tweede Kamer. Door het wetsvoorstel hebben gemeenten de bevoegdheid om dit jaar via categoriale bijzondere bijstand een
eenmalige tegemoetkoming voor de gestegen energieprijzen toe te kennen aan huishoudens met een laag inkomen. Voor de uitvoering en uitgifte van de eenmalige aanvullende tegemoetkoming - voor huishoudens met een laag inkomen - heeft het kabinet een eenmalig budget van € 175.000.000 beschikbaar gesteld. De middelen worden verwerkt in de meicirculaire gemeentefonds 2022 en uitgekeerd via de algemene uitkering van het gemeentefonds. 

Opvang Oekraïense vluchtelingen

De gemeente ziet het als haar taak te voorzien in de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze taak bestaat ook uit het zorgdragen voor opvang waaronder de huisvesting en verzorging. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn er ongeveer 90 Oekraïense vluchtelingen ingeschreven bij de gemeente Baarn. Zij ontvangen maandelijks leefgeld via de gemeente (hoogte is afhankelijk van leeftijd en woonsituatie). De meeste van hen verblijven bij gastgezinnen (nu nog op 27 particuliere adressen). Nadat op 2 mei de gemeentelijke opvang is gerealiseerd bij Santvoorde zijn 12 van hen verhuisd van gastgezinnen naar Santvoorde. In totaal zijn er nog 22 bedden vrij op Santvoorde. De gemeente ontvangt een vergoeding van het rijk voor iedere gerealiseerde gemeentelijke opvangplek. Deze bedraagt €700,00 per week. Er vindt momenteel een inventarisatie plaats onder de gastgezinnen om te kijken hoeveel van hun Oekraïense gasten nog willen of moeten verhuizen naar de gemeentelijke opvang. De plekken die vervolgens nog vrij zijn op Santvoorde worden vrijgegeven aan de VRU. Behalve Santvoorde wordt nu gekeken naar de mogelijkheden om Oekraïense vluchtelingen op te vangen in Meander Baarn.

Arbeidsmarktontwikkeling

De gemeente Baarn streeft er naar om met behoud van eigen, unieke kenmerken onze taken voor onze inwoners en ondernemers integraal en in onderlinge samenhang uit te voeren. Door de huidige  ontwikkelingen op arbeidsmarkt is dit steeds moeilijker uitvoerbaar. Op 27 mei jl. rapporteerde het CBS  133 vacatures voor 100 werklozen. Uit de personeelsmonitor van het AO fonds blijkt dat bijna 1 op 5 vacatures wordt gezien als moeilijk vervulbaar. Om moeilijk vervulbare vacatures toch in te vullen is het inhuren van externen en intensievere wervingsacties het meest effectief. Schaarste op de arbeidsmarkt leidt tot een hogere uitstroom van personeel (en daarmee kennis van de lokale situatie) wat de druk op de huidige medewerkers verhoogt en vertraagt in de uitvoering van werk. Wij lopen tegen grenzen aan voor wat betreft personele capaciteit en expertise. Al bij deze tussenrapportage zien wij het effect hiervan, door een overschrijding op het budget werving & selectie en de hogere lasten voor inhuur.

management samenvatting

Terug naar navigatie - management samenvatting

De begroting 2022-2025 heeft op peildatum 30 april positief begrotingssaldo van € 1.919.000 De afwijkingen bij deze eerste tussenrapportage zijn € 630.000 nadelig. Het verwachtte rekening resultaat op basis van de eerste tussenrapportage komt hiermee op € 1.289.000 positief.

De voornaamste oorzaak van het verschil is voor:

  • programma 1 : Hogere uitgaven (125.000) voor implementatie van de omgevingswet.
  • programma 2 : Extra uitgaven (€ 67.000) WMO, specialistische jeugdhulp en participatie. 
  • programma 3 : Mobiliteitsvisie (€ 200.000) de uitvoering van de mobiliteitsvisie is verschoven van 2021 naar 2022. Het budget kon niet worden overgeheveld uit 2021. 
  • programma 4 : Overschrijding van de personele kosten (€ 389.000) door akkoord van de nieuwe CAO. Hogere uitgaven voor werving en selectie (€ 55.000). Oorzaak van deze overschrijding ligt in de schaarste in de markt van een aantal sleutelfuncties.  
Programma TR 1
Begrotingssaldo -1.919 V
1. Dienstverlening 145 N
2. Sociaal domein 67 N
3. Fysiek domein 198 N
4. Ondersteunend domein 219 N
Effect tov. begroting 629 N
Prognose begrotingssaldo -1.290 V
Bedragen * € 1.000. (-/- = voordeel; + = nadeel)