Programma 1 : Dienstverlenend domein

Programma 1 : Financiële tabel

Programma 1 Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 1 Financiële tabel
Bedragen x € 1.000
Exploitatie Begroting tot mei 2021 Realisatie tot mei 2021 Prognose 2021 Afwijkingen 2021
Lasten
100 Klant Contact Centrum 1.572 496 1.572
110 Informatiemanagement 503 93 535 33
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing 2.280 1.042 2.380 100
130 Vergunning, toezicht en handhaving 639 101 639
140 Vorstelijk Baarn 40 14 40
Totaal Lasten 5.033 1.745 5.166 133
Baten
100 Klant Contact Centrum -332 -38 -332
120 Openbare orde, veiligheid en crisibeheersing -28 -3 -128 -100
130 Vergunning, toezicht en handhaving -366 -148 -366
Totaal Baten -727 -189 -827 -100
SALDO van baten en lasten 4.306 1.557 4.339 33
Onttrekkingen
999 Reserves -278 -278
RESULTAAT na bestemming 4.028 1.557 4.061 33

Programma 1 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Financiële analyse lasten

Product 100 – Klant Contact Centrum

Verkiezingen

Voor de organisatie van de verkiezingen 2021 waren extra voorzieningen nodig in verband met corona. Deze meerkosten zijn volledig gedekt uit de door het Rijk incidenteel beschikbaar gestelde coronagelden, die vanuit 2020 naar 2021 zijn overgeheveld.

Product 110 Informatiemanagement

Zaaksysteem en centraal archief regio Eemland

Voor het Zaaksysteem worden meerkosten verwacht (+ € 17.800 structureel). Het tekort wordt veroorzaakt door stijging van licentiekosten en de SaaS implementatie van de daaraan gekoppelde documenten generator Xential. Als gevolg van deze aanpassing is de verwachting dat RID bijdrage voor servercapaciteit licht zal dalen, deze besparing wordt in 2022 verwacht.
De kosten voor het Centraal archief Regio Eemland stijgen (+ € 15.000 structureel). De verhoging is het gevolg van overdracht van blijvend te bewaren archiefbescheiden naar Archief Eemland. Dit is een wettelijke verplichting. Het betreft hier het inhalen van achterstanden uit de nulmeting en effectieve dienstverlening uit 2017. 

Toegankelijkheidseisen website
De gemeente Baarn heeft diverse websites in beheer. Voor alle overheden geldt de wettelijke verplichting om de eigen websites en apps toegankelijk te maken voor iedereen (digitale agenda gemeenten 2024). Deze verplichting geldt ook voor digitale documenten die geplaatst zijn op gemeentelijke websites. We voldoen nog niet aan deze wetgeving. Vernieuwing van de website zorgt niet alleen voor meer toegankelijkheid voor de inwoners, maar helpt ons ook om onze inwoners nog beter tot dienst te zijn. 

Om te voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidseisen, de digitale dienstverlening en interactie te optimaliseren én het beheer van de websites te professionaliseren is € 90.000 euro eenmalig in 2021 nodig. Deze eenmalige kosten worden betaald uit beschikbare budgetten Optimalisering online dienstverlening (€ 60.000) en Programma digitalisering (€ 30.000). In de perspectiefnota 2022 wordt voorgesteld de benodigde structurele budgetten beschikbaar te stellen vanaf 2022. Hiervan is in de perspectiefnota 2022 € 35.000 toegekend en staat € 55.000 op de reservelijst.

Product 120 – Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing

De corona crisis leidt tot extra kosten voor ondersteuning in de afhandeling van corona-gerelateerde vragen en verkeersregelaars in 2021. Wij gaan ervan uit dat deze extra kosten kunnen worden gedekt door een specifieke rijkssubsidie. Dit traject loopt op dit moment. Mocht de regeling niet volledig de kosten dekken, dan zal dekking moeten plaatsvinden uit de incidentele rijksbijdrage, die vanuit de algemene uitkering wordt ontvangen c.q. onderschrijding op andere budgetten als gevolg van corona. 

Programma 1 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - Financiële analyse baten

Product 100 – Klant Contact Centrum

Door de coronacrisis blijven de legesinkomsten achter op begroting. De verwachting is dat dit in de resterende maanden van 2021 wordt gecompenseerd, danwel dat de onderschrijding gedekt kan worden door de incidentele bijdrage van het rijk.

Product 120 – Openbare orde, veiligheid en crisisbeheersing

Wij gaan ervan uit dat de extra kosten voor ondersteuning in de afhandeling van corona-gerelateerde vragen en verkeersregelaars in 2021 kunnen worden gedekt door een specifieke rijkssubsidie. Dit traject loopt op dit moment. Mocht de regeling niet volledig de kosten dekken, dan zal dekking moeten plaatsvinden uit de incidentele rijksbijdrage, die vanuit de algemene uitkering wordt ontvangen c.q. onderschrijding op andere budgetten als gevolg van corona.