Bijlage 2: Stand van zaken uitgaven budgetoverheveling 2020 - 2021

Bijlage 2 : Samenvatting

Budgetoverheveling van 2020 naar 2021 - Prognoses

Terug naar navigatie - Budgetoverheveling van 2020 naar 2021 - Prognoses

De totale budgetoverheveling van 2020 naar 2021 bedraagt € 879.000. Hiervan is tot en met april 2021 € 161.000 uitgegeven. 

Bedragen x € 1.000
Exploitatie Begroting tot mei 2021 Afwijkingen 2021 Prognose 2021 Realisatie BO TR 2021-1
Lasten
1. Dienstverlenend domein
100 Klant Contact Centrum
60031104 Verkiezingen 43 43 43
66711102 Loket Wonen Zorg en Welzijn 20 20
Totaal 100 Klant Contact Centrum 63 63 43
110 Informatiemanagement
60021156 Informatiebeveiliging 104 104
130 Vergunning, toezicht en handhaving
68101302 Lasten omgevingsvergunning 187 187 55
Totaal 1. Dienstverlenend domein 355 355 98
2. Sociaal domein
200 Vitaliteit
65402303 Cultuursubsidies structureel 171 171 20
220 Participatie, WMO en jeugdzorg
66142467 Armoedebestrijding kinderen 20 20
Totaal 2. Sociaal domein 191 191 20
3. Fysiek domein
300 Ontwikkeling
67233303 Klimaatbeleid duurzaamheid 32 32 20
68103001 RO beleid en uitvoering 194 194 2
68213203 Baarnsche Zoom 78 78 3
Totaal 300 Ontwikkeling 304 304 24
310 Beheer
65603451 Boomverzorging 15 15 18
Totaal 3. Fysiek domein 319 319 42
4. Ondersteunend domein
440 Overhead
60405006 Informatievoorziening en automatisering 15 15
Totaal Lasten 879 879 161
RESULTAAT na bestemming 879 879 161

Bijlage 2: Programma 1

Terug naar navigatie - Bijlage 3 : Programma 1

Bestuurlijk product 100 Klant Contact Centrum

 

2.1 Verkiezingen 2021 € 43.159

Omschrijving: Als gevolg van de Corona pandemie worden de verkiezingen op een andere wijze georganiseerd en worden extra maatregelen genomen om besmetting te voorkomen met hogere kosten tot gevolg. Denk hierbij aan meer stembureaus, meer stembureauleden, extra schoonmaak kosten etc. Het over te hevelen bedrag is afkomstig van het Rijk bedoeld om de meerkosten van deze bijzondere Tweede Kamer verkiezing tijdens de pandemie covid-19 veilig te kunnen organiseren.

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 waren voor de organisatie van de verkiezingen 2021 extra voorzieningen nodig in verband met corona. Deze meerkosten zijn volledig gedekt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen (september 2020 en december 2020 circulaire), die vanuit 2020 naar 2021 zijn overgeheveld.

 

2.2 Aanpak landelijke adreskwaliteit € 20.000

Omschrijving: Eén van de maatregelen om woonfraude te voorkomen is het koppelen van systemen zodat we vroeg kunnen signaleren op het moment dat sprake kan zijn van woonfraude. Helaas is het ons niet gelukt om deze koppelingen in 2020 te realiseren in verband met andere prioriteiten gelet op de pandemie. Graag willen we in 2021 alsnog het budget gebruiken om een start te maken met het verbeteren van de adreskwaliteit ter voorkoming van woonfraude.

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 zal dit project worden afgerond en het budget volledig worden benut.

 

Bestuurlijk product 110 Informatiemanagement

2.3 Digitalisering € 104.000

Omschrijving: Door opstartproblemen van het programma in 2019 is flinke vertraging opgelopen. Hierdoor dienen de uitgaven voor de nog openstaande punten van het programma digitaliseren voor een groot deel
doorgeschoven te worden naar 2021. Het programma heeft voor 2021 in ieder geval twee speerpunten op de agenda :

  1. Gegevensmanagement:
    * Uitvoeren acties routeplan ivm voldoen aan wet- en regelgeving;
    * Kwaliteit (niet) basisregistraties en informatielandschap.
  2.  Implementatie en adoptie Microsoft 365 (training digitale vaardigheden medewerkers).

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 wordt er verder gewerkt aan dit project. Naast bovenstaande 2 items zal ook een deel van dit budget (€30.000) worden gebruikt voor de vernieuwing van de website (i.v.m. toegankelijkheidseisen). Verwachting is dat het programma in 2021 wordt afgerond en het volledige budget wordt benut.

Bestuurlijk product 130 Vergunningen. Toezicht en Handhaving

2.4  Invoering omgevingswet € 187.398

Omschrijving:  De invoering van de omgevingswet is door de wetgever (wederom) uitgesteld tot 1 juli 2022. De voorbereiding en de implementatie van de processen, systemen, aansluiting DSO, opstellen omgevingsvisie, opleidingen etc. moet in 2021 gebeuren.  Het resterende budget van de toegewezen middelen beschikbaar houden, totdat de implementatie van de omgevingswet is afgerond.

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 wordt er verder gewerkt aan de voorbereiding voor de invoering. Op dit moment is er sprake van verder uitstel. Dit heeft consequenties voor de mate van uitputting, maar laat onverlet dat het merendeel van de werkzaamheden toch dit jaar uitgevoerd zal worden.

 

Bijlage 2 : Programma 2

Terug naar navigatie - Bijlage 3 : Programma 2

Bestuurlijk product 200 Vitaliteit

2.5 Coronasteungelden  € 170.632
Omschrijving: Deze steungelden zijn afkomstig van het Rijk en bedoeld om in te zetten voor steunmaatregelen voor maatschappelijke organisaties in Baarn, die nodig zijn ivm. corona. We willen deze gelden benutten voor de maatschappelijke organisaties van Baarn om :
1. de geleden schade als gevolg van corona te kunnen compenseren;
2. de herstart van de sector te ondersteunen

Voortgang Tussenrapportage:

In 2021: 
Subsidieregeling Behoud maatschappelijke organisaties met coronaschade 2020 (€ 170.000), de aanvraagperiode van deze regeling is gesloten, verwachting is dat een deel van het beschikbare budget niet onder deze regeling zal worden uitgekeerd. Het restant van dit beschikbare budget zal tezamen met de "van het Rijk ontvangen corona 3 gelden voor Cultuur" (december 2020 circulaire a € 99.231) worden uitgegeven aan een cultuur herstelprogramma om de culturele activiteiten extra te stimuleren. 

Bestuurlijk product 220 Participatie, WMO en jeugdzorg

2.6 Communicatie bij armoedebestrijding € 20.000
Omschrijving: Incidenteel bedrag van € 20.000 voor het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan armoedebestrijding.  Actieplan armoedebestrijding is onlangs vastgesteld. Budget is onder andere bedoeld voor de verdere uitwerking van het communicatieplan en de werkzaamheden voor de projectgroep. Communicatie meer stroomlijnen en één loket voor alle regelingen. Hiervoor de website aanpassen en linken aan websites van andere organisatie.

Voortgang Tussenrapportage:

In 2021 wordt de communicatie verder uitgewerkt en een website gebouwd. Binnenkort zullen de kosten daarvoor uit het overhevelingsbudget worden betaald.

 

Bijlage 2 : Programma 3

Terug naar navigatie - Bijlage 3 : Programma 3

Bestuurlijk product 300 Ontwikkeling

2.7 Haalbaarheidsonderzoek aardgasvrije wijken € 32.000
Omschrijving: Voor duurzaamheid is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor een bedrag van € 59.000. Inmiddels is fors uitvoering gegeven in 2020 aan het behalen van doelstellingen voor het Klimaatbeleid. Het over te
hevelen bedrag uit 2020 zal worden ingezet voor het Haalbaarheidsonderzoek Aardgasvrije wijken. 

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 is opdracht aan een externe partij, die in 2021 de uitvoering zal doen.

 

2.8 Wet Natuurbescherming € 105.000

Omschrijving: In de PPN van 2018 is een budget gereserveerd voor de veranderingen in de wet natuurbeheer. Door de wijzigingen in de wet natuurbescherming was aanvankelijk niet duidelijk op welke wijze een onderzoek het beste zou kunnen bijdragen bij het opstellen van aanvraag voor een omgevingsvergunning. Dit is in regionaal verband nader onderzocht omdat het vraagstuk bij meerdere gemeenten en de provincie speelde, en inmiddels de RUD een advies opgesteld hoe het onderzoek het beste kan worden vormgegeven. Hierbij wordt rekening gehouden met de reikwijdte van het onderzoek, maar ook met de terugkerende reguliere actualisatieplicht. Naar verwachting wordt hier in Q1 van 2021 opdracht voorgegeven, mits helder is dat dit budget daarvoor aangewend kan worden.

Voortgang Tussenrapportage 1:

De opdrachtformulering is nagenoeg afgerond. Voor begeleiding van de uitvoering wordt capaciteit gezocht.  

 

2.9 Cultureel erfgoed € 89.000
Omschrijving: Bij vaststelling van de nota Cultureel Erfgoed is een budget gereserveerd wat nodig was om de diverse werkzaamheden die uit het besluit voortvloeiden te kunnen uitvoeren. Onderdeel hiervan is het in tranches aanwijzen van de 'nieuwe' gemeentelijke monumenten. Deze werkzaamheden worden nu uitgevoerd en zullen naar verwachting in 2021 afgerond worden. Het budget is nodig om bijbehorende werkzaamheden verder af te ronden.

Voortgang Tussenrapportage 1: 

In 2021 worden naar verwachting alle nieuwe geïnventariseerde gemeentelijke monumenten uit de nota cultureel erfgoed aangewezen. Ivm het doorlopen van een eventuele bezwarenprocedure is er wel uitloop mogelijk. 

 

2.10 Voorbereidingskosten project Baarnsche Zoom € 78.000
Omschrijving: De voorbereidingen voor het project De Baarnsche Zoom zijn gestart in 2020 en lopen door in 2021. Bij de Raad is een voorbereidingskrediet gevraagd in 2020 van € 100.000. In de loop van 2020 is besloten geen actieve grondexploitatie voor Baarnsche Zoom te voeren, maar middels een gezamenlijke aanbesteding met W&F Investments de gronden via aanbesteding op de markt te gaan zetten in 2021. 

Voortgang Tussenrapportage 1:

Voorbereidingen voor aanbesteding in 2021 lopen volgens planning.

 

Bestuurlijk product 310 Beheer

2.11 Bomenbeheerplan € 15.000
Omschrijving: Incidenteel budget voor 2020 (PPN2018 bomenbeheerplan) kon niet worden benut doordat een aantal inwoners, Stichting Mooi Baarn, Vereniging Behoud Oude Bomen en de Raad vragen hebben
gesteld over de te kappen bomen en het gelopen proces. Deze vragen zijn eerst beantwoord voordat de daadwerkelijk kap van de bomen van start kon gaan. De kap is hierdoor in 2020 vertraagd, waardoor de kap is
verplaatst naar begin 2021. De kap wordt afgerond voor de start van het broedseizoen (vanaf 15 maart 2021).

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 zijn deze werkzaamheden in het 1e kwartaal van 2021 uitgevoerd.

 

Bijlage 2 : Programma 4

Terug naar navigatie - Programma 4

Bestuurlijk product 440 Overhead

2.12 Kwaliteitsdocument ihkv. identiteitsfraude € 15.000

Omschrijving : Als gevolg van de corona pandemie is deze aankoop en implementatie in 2020 niet uitgevoerd. Identiteitsvaststelling zowel fysiek als digitaal is uiterst noodzakelijk om misbruik en fraude te voorkomen. De verwachting is dat deze werkzaamheden in 2021 als nog uitgevoerd en het budget volledig is benut.

Voortgang Tussenrapportage 1:

In 2021 worden de materialen aangekocht en het budget volledig benut.