Bestuurlijk product 100 Klant Contact Centrum
2.1 Verkiezingen 2021 € 43.159
Omschrijving: Als gevolg van de Corona pandemie worden de verkiezingen op een andere wijze georganiseerd en worden extra maatregelen genomen om besmetting te voorkomen met hogere kosten tot gevolg. Denk hierbij aan meer stembureaus, meer stembureauleden, extra schoonmaak kosten etc. Het over te hevelen bedrag is afkomstig van het Rijk bedoeld om de meerkosten van deze bijzondere Tweede Kamer verkiezing tijdens de pandemie covid-19 veilig te kunnen organiseren.
Voortgang Tussenrapportage 1:
In 2021 waren voor de organisatie van de verkiezingen 2021 extra voorzieningen nodig in verband met corona. Deze meerkosten zijn volledig gedekt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen (september 2020 en december 2020 circulaire), die vanuit 2020 naar 2021 zijn overgeheveld.
|
2.2 Aanpak landelijke adreskwaliteit € 20.000
Omschrijving: Eén van de maatregelen om woonfraude te voorkomen is het koppelen van systemen zodat we vroeg kunnen signaleren op het moment dat sprake kan zijn van woonfraude. Helaas is het ons niet gelukt om deze koppelingen in 2020 te realiseren in verband met andere prioriteiten gelet op de pandemie. Graag willen we in 2021 alsnog het budget gebruiken om een start te maken met het verbeteren van de adreskwaliteit ter voorkoming van woonfraude.
Voortgang Tussenrapportage 1:
In 2021 zal dit project worden afgerond en het budget volledig worden benut.
|
Bestuurlijk product 110 Informatiemanagement
2.3 Digitalisering € 104.000
Omschrijving: Door opstartproblemen van het programma in 2019 is flinke vertraging opgelopen. Hierdoor dienen de uitgaven voor de nog openstaande punten van het programma digitaliseren voor een groot deel
doorgeschoven te worden naar 2021. Het programma heeft voor 2021 in ieder geval twee speerpunten op de agenda :
- Gegevensmanagement:
* Uitvoeren acties routeplan ivm voldoen aan wet- en regelgeving;
* Kwaliteit (niet) basisregistraties en informatielandschap.
- Implementatie en adoptie Microsoft 365 (training digitale vaardigheden medewerkers).
Voortgang Tussenrapportage 1:
In 2021 wordt er verder gewerkt aan dit project. Naast bovenstaande 2 items zal ook een deel van dit budget (€30.000) worden gebruikt voor de vernieuwing van de website (i.v.m. toegankelijkheidseisen). Verwachting is dat het programma in 2021 wordt afgerond en het volledige budget wordt benut.
|
Bestuurlijk product 130 Vergunningen. Toezicht en Handhaving
2.4 Invoering omgevingswet € 187.398
Omschrijving: De invoering van de omgevingswet is door de wetgever (wederom) uitgesteld tot 1 juli 2022. De voorbereiding en de implementatie van de processen, systemen, aansluiting DSO, opstellen omgevingsvisie, opleidingen etc. moet in 2021 gebeuren. Het resterende budget van de toegewezen middelen beschikbaar houden, totdat de implementatie van de omgevingswet is afgerond.
Voortgang Tussenrapportage 1:
In 2021 wordt er verder gewerkt aan de voorbereiding voor de invoering. Op dit moment is er sprake van verder uitstel. Dit heeft consequenties voor de mate van uitputting, maar laat onverlet dat het merendeel van de werkzaamheden toch dit jaar uitgevoerd zal worden. |