Intensivering uitvoeren beleid en versterken uitvoeringskracht

Totaal overzicht

Intensiveringen uitvoeren beleid en versterken uitvoeringskracht 2026-2029

Terug naar navigatie - Totaal overzicht - Intensiveringen uitvoeren beleid en versterken uitvoeringskracht 2026-2029

Hieronder treft u de verschillende nieuwe intensiveringen in beleid en versterkingen op het gebied van uitvoeringskracht aan.  Deze worden inde volgende programma's per onderwerp  afzonderlijk toegelicht.

Intensivering van beleid en versterken van de uitvoeringskracht 2026-2029
Program. Onderwerp 2026 2027 2028 2029 I/S
1.10 Bestuur PPN2026 - Verkiezingen gemeenteraad € 35.000 S
1.10 Bestuur PPN2026 - Extra kosten accountant € 13.000 € 13.000 € 13.000 € 13.000 S
1.11 Dienstverlening PPN2026 - Structurele bijdrage archief Eemland € 56.000 € 56.000 € 56.000 S
1.11 Dienstverlening PPN2026 - Verkiezingen periode 2026-2029 € 50.000 € 50.000 € 50.000 € 50.000 S
1.11 Dienstverlening PPN2026 - Soorten management plan PM PM PM PM S
1.11 Dienstverlening PPN2026 - Transitie informatievoorziening  met gemeente Soest en uitvoeringsorganisatie BBS PM I
2.21 Sport PPN2026 - Bijdrage nieuw sportveld  Sportpark De Geerenweg € 55.000 € 55.000 € 55.000 € 55.000 S
2.21 Sport PPN2026 - Onderhoud bestaande kunstgrasvelden sportpark De Geerenweg € 33.500 € 100.500 S
2.22 Onderwijs PPN2026 - Schoolverzuim en wachtlijsten terugdringen € 50.000 € 50.000 € 50.000 € 50.000 S
2.22 Onderwijs PPN2026 - IHP Tijdelijke huisvesting Baarnsch Lyceum € 122.000 € 65.000 I
2.22 Onderwijs PPN2026 - IHP Opname voorbereidingskredieten Aloysius, Guido de Bres, Baarnsch Lyceum inclusief investering € 138.000 € 305.000 S
3.30 RO en Wonen PPN2026 - Extra kosten omgevingswet tot 2032 € 100.000 € 100.000 S
3.30 RO en Wonen PPN2026 - Toekomstperspectief woningbouwontwikkeling tot 2040 € 25.000 I
3.30 RO en Wonen PPN2026 - Extra capaciteit fysiek domein € 300.000 € 300.000 € 300.000 € 300.000 S
3.32 Openbare ruimte PPN2026 - Verduurzaming gemeentelijke gebouwen € 76.800 € 76.800 S
5.50 Lokaal team/Zorgloket PPN2026 - Inrichtingskosten nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein € 280.000 I
5.50 Lokaal team/Zorgloket PPN2026 - Robuuste bedrijfsvoering nwe uitv. Organisatie soc domein PM PM PM PM S
5.50 Lokaal team/Zorgloket PPN2026 - Uitbreiding lokaal team sociaal domein (I) € 400.000 I
5.50 Lokaal team/Zorgloket PPN2026 - Uitbreiding lokaal team sociaal domein (s) € 400.000 € 400.000 € 400.000 S
5.50 Lokaal team/Zorgloket PPN2026 - Uitbreiding lokaal team sociaal domein besparing (s) € -400.000 S
5.52 Jeugdzorg PPN2026 - Samen veilig (SAVE) € 110.000 € 110.000 € 110.000 I
5.52 Jeugdzorg PPN2026 - Formatieuitbreiding – Senior Beleid Jeugd (Team Samenleving) € 120.000 € 120.000 € 120.000 € 120.000 S
9.90 Overhead PPN2026 - Versterking juridische ondersteuning € 90.000 € 90.000 € 90.000 € 90.000 S
9.90 Overhead PPN2026 - Inrichtingskosten uitbreiding belastingsamenwerking PM I
Totale kosten € 1.650.000 € 1.309.000 € 1.592.300 € 1.316.300 N
Waarvan incidenteel € 537.000 € 175.000 € 510.000 € - N
Structurele kosten € 1.113.000 € 1.134.000 € 1.082.300 € 1.316.300 N
Een min teken (-) geeft een positief saldo

Programma 1: Dienstverlening

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening - Programma 1

1.10 Bestuur

 

Verkiezingen gemeenteraad

Dit betreft kosten die zich één keer in de vier jaar voordoen en zijn opgenomen op verzoek van de griffie ten behoeve van de gemeenteraad. Bij de kosten voor de verkiezingen m.b.t. de griffie kan gedacht worden aan opkomst bevorderende activiteiten/instrumenten zoals een StemWijzer, verkiezingsmarkt, verkiezingskrant, verkiezingsdebat(ten), inwerkcursus voor toekomstige raadsleden en een deel van de uitslagenavond.  

Bij kosten die verband houden m.b.t. afscheid van de oude gemeenteraad en installatie nieuwe gemeenteraad moet gedacht worden aan een afscheidscadeau, bloemen, foto’s van de nieuwe gemeenteraad, afzonderlijke raadsleden en steunfractieleden, het aanpassen van de panelen in de hal, eventuele kosten voor coalitievorming en specifieke kosten voor het inwerken buiten reguliere trainingen om. 

Lasten die op basis van bestaand structureel beleid voor onbepaalde tijd geraamd worden, hoeven niet altijd jaarlijks geraamd te worden. Bijvoorbeeld in het kader van onderhoud wegen vindt er om het jaar een wegeninspectie plaats. De lasten van dergelijke wegeninspecties zijn vooraf in te schatten, er is geen eindtijd bekend en vallen daarom onder de structurele lasten. Ook de voorziene, regelmatig terugkerende verkiezingen vallen hieronder. Alleen onverwachte verkiezingen (bijvoorbeeld als het kabinet valt) leiden tot incidentele lasten.

Extra kosten Accountant

In 2024 heeft uw raad een aanbesteding uitgevoerd voor een nieuwe accountant. De uitkomst van de aanbesteding leidt tot een stijging van het benodigde reguliere budget.

 

1.11 Dienstverlening

 

Verkiezingen periode 2026-2029

Voor de verkiezingen is een structureel budget opgenomen van € 82.000. Dit budget wordt structureel overschreden door inhuur van expertise voor de organisatie van de verkiezingen (communicatie & dienstverlening). Deze inhuur is nodig om de reguliere dienstverlening als organisatie te kunnen blijven borgen. Omdat de komende jaren (2026 - 2029) minimaal een verkiezing per jaar wordt georganiseerd, is structureel een ophoging van € 50.000 nodig op het bestaande budget om benodigde inhuur te kunnen bekostigen. Het betreft de gemeenteraadverkiezingen (maart 2026), Provinciale Staten en waterschappen (maart 2027), Eerste kamer (mei 2027), Tweede kamer (maart 2028) en het Europees Parlement (mei/juni 2029). 

Structurele bijdrage archief Eemland

Vanaf 2027 is volledige afname van de dienstverlening onvermijdelijk, inclusief de bijbehorende kosten. Deze kosten zijn realistisch en marktconform. Volledige deelname aan de GR biedt de gemeente Baarn bovendien de mogelijkheid om actief te sturen op de strategische keuzes van Archief Eemland.

Soorten managementplan

Onder de Wet natuurbescherming (Wnb) vallen beschermde diersoorten, zoals de vleermuis, gierzwaluw en huismus. Om het leefgebied van die diersoorten te beschermen tegen ontwikkelingen in de leefomgeving, zoals isolatie, de aanbouw van dakkapellen of (ver)nieuwbouw, kunnen gemeenten een soortenmanagementplan (SMP) opstellen. De verantwoordelijkheid voor de naleving van de Wnb lag bij de provincie, maar is verschoven naar gemeenten. Dit is gerealiseerd door het opstellen van een SMP als verplichte voorwaarde te koppelen aan subsidies en samenwerkingen. Het SMP van Baarn moet nu worden geïmplementeerd en onder gebracht worden in de organisatie. Dit vraagt om onder andere  specifieke deskundigheid bij toezichthouders en ecologie. 

Transitie informatievoorziening met gemeente Soest en uitvoeringsorganisatie BBS

In 2025 verandert de huidige samenwerking op het gebied van informatievoorziening en digitalisering met de RID-gemeenten. Tegelijkertijd wordt een nieuwe samenwerking opgezet met minimaal de gemeente Soest en de BBS. De kosten voor deze verandering en de nieuwe samenwerking zijn niet geheel te voorspellen en daarom op PM gezet. De plannen worden verder uitgewerkt in de begroting 2026.

Programma 2: Vitale gemeenschap

Programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2: Vitale gemeenschap - Programma 2

2.21 Sport

 

Bijdrage nieuw sportveld  Sportpark De Geerenweg

In het raadvoorstel Toekomstvisie 2025-2040 sportvoorzieningen De Geerenweg (zaak 1096025) is aangegeven dat de perspectiefnota het moment is om een integrale afweging te maken over de inzet van onze financiële middelen. Dit kunstgrasveld is bedoeld om de capaciteit voor voetbal uit te breiden. Tegelijkertijd zal een natuurgras voetbalveld in een hockeyveld worden omgezet. De Stichting Kunstgras Accommodatie Baarn (SKAB) zal dit hockeykunstgrasveld realiseren, betaald uit eigen middelen. Voordeel hiervan is dat de hockeyvereniging geen wachtlijst hoeft te hanteren. Tegelijkertijd krijgen de voetbalclubs door omzetting van een natuurveld naar kunstgrasveld meer ruimte omdat de effectieve speeltijd toeneemt. Voorgesteld wordt om de investering te dekken middels een jaarlijkse subsidie bestaande uit rente en aflossing van de lening, uitgaande van een looptijd van 15 jaar en 3% rente. Dit draagt bij aan de gezondheidsdoelen en ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners. 

Onderhoud bestaande kunstgrasvelden sportpark De Geerenweg

Elke 10 à 12 jaar moet de toplaag vervangen worden van de kunstgrasvelden. De kosten hiervan zijn enorm gestegen, ondermeer door strengere milieu eisen, inflatie en gestegen onderhoudskosten. Hierdoor heeft stichting Seste onvoldoende middelen kunnen sparen. Voorgesteld wordt de investering te dekken middels een jaarlijkse subsidie bestaande uit rente en aflossing van de lening die Seste aantrekt. Uitgangspunt daarbij is een looptijd van 15 jaar en 3% rente. Dit draagt bij aan de gezondheidsdoelen en ontmoetingsmogelijkheden voor inwoners. In overleg met de Stichting wordt gekeken naar welke eigen bijdrage ze wel kunnen doen. 

 

2.22 Onderwijs

 

Schoolverzuim en wachtlijsten terugdringen

Voor leerplicht is 0,5 FTE nodig om de huidige 3 maanden achterstand weg te werken, ontstaan door ziekte en structureel hogere belasting op de werkzaamheden. 
Daarnaast is voor de hogere belasting 0,5 FTE structureel nodig. Hogere belasting komt door: wetsvoorstel, stijging ongeoorloofd verzuim, hogere complexiteit. 
In Eemkracht verband: T.o.v. Soest  heeft Baarn 1,5x meer leerlingen per FTE, dat kan voor frictie gaan zorgen bij nieuwe uitvoeringsorganisatie. 
Tot slot, er is wisselwerking tussen achterstand leerplicht en wachtlijsten lokaal team en Met Maya (zie ook programma 5, lokaal team).

IHP Tijdelijke huisvesting Baarnsch Lyceum

IHP, voor het Baarnsch Lyceum zijn incidentele extra huurkosten voor tijdelijke huisvesting opgenomen in de jaren 2026 en 2027. In het vorige IHP waren deze kosten als PM post meegenomen. Nu zijn deze kosten meegenomen wegens de grote stijging van leerlingen die in het IHP van 2022 niet was verwacht. Een deel van de kosten wordt via de tussenrapportage 2025 gemeld voor 2025, het deel voor 2026 en 2027 zijn verwerkt ten laste van de algemene reserve.

IHP Opname voorbereidingskredieten Aloysius, Guido de Bres, Baarnsch Lyceum inclusief investering

In de praktijk is er voorafgaand aan elke nieuwe investering een voorbereidingskrediet ten behoeve van onderwijshuisvesting nodig om ontwerpkosten, voorbereidingskosten en advieskosten af te dekken. Deze zijn in deze perspectiefnota financieel verwerkt. Voorbereidingskredieten worden in 5 jaar afgeschreven daarom heeft dit een verhogend effect. In geval van de genoemde scholen kunt u bij het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten nog bijsturen.

Bij het opstellen van de begroting 2025 is het krediet Baarnsch Lyceum ten onrechte ingetrokken. De leerlingenaantallen zijn sterker gegroeid dan eerder verondersteld in het IHP 2022. De afgelopen en komende tijd wordt gebruikt om samen met het Baarnsch lyceum te kijken hoe eventuele uitbreiding zal plaatsvinden. In deze Perspectiefnota is een bedrag van € 3.500.000 opgenomen, hiervan is 8% ( € 280.000) als voorbereidingskrediet opgenomen. In de risicoparagraaf is een waarschuwing opgenomen over het voldoende zijn van de opgenomen totale investering. 

Programma 3: Woonomgeving

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3: Woonomgeving - Programma 3

 3.30 RO en Wonen

 

Toekomstperspectief woningbouwontwikkeling tot 2040

Om richting te geven aan de woningbouwopgave tot 2040, stellen we voor kansrijke potentiële woningbouwlocaties ontwikkelingsperspectieven op. Deze bieden houvast bij het maken van keuzes en helpen bij het zorgvuldig afwegen van belangen, kansen en knelpunten in de leefomgeving tussen verschillende locaties. De ontwikkelingsperspectieven zorgen voor transparantie en consistentie in besluitvorming en maken inzichtelijk welke criteria en waarden leidend zijn bij het ontwikkelen van nieuwe woningbouwlocaties. Zo kan op actuele ontwikkelingen, het vrijkomen van locaties in Baarn, of vragen van initiatiefnemers ingespeeld worden.

Extra kosten omgevingswet tot 2032

In 2024 is gestart met de uitvoering van de omgevingswet. Op dat moment werd voldaan aan de minimale vereisten van uitvoering. Tot 2032 wordt het programma uitgerold met producten, formats en werkwijzen. In het bestedingsplan is hiervoor een raming opgenomen, gebaseerd op voortschrijdend inzicht. Daar is op dit moment een bestemmingsreserve voor van € 250.000. Voor de jaren na 2028 is er structureel € 100.000 opgenomen, met een doorkijk tot 2032. 

Extra capaciteit fysiek domein

Binnen het team Ontwikkeling Ruimte en Omgeving, en met name binnen de taakvelden Planontwikkeling/Verkeer en Toezicht & Handhaving, is sprake van een onderbemande en compacte formatie. Medewerkers besteden nu een aanzienlijk deel van hun tijd aan organiserende en coördinerende werkzaamheden, waardoor hun inhoudelijke inzet en (juridische) expertise onvoldoende worden benut.
 
Door het toevoegen van ondersteunende of junior capaciteit kunnen deze uitvoerende en organiserende taken worden overgenomen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor de medewerkers om zich te richten op hun kerntaken: de uitvoering, opvolging en juridische borging van ruimtelijke procedures en handhavingsvraagstukken. Dit leidt tot een snellere doorlooptijd, betere afstemming met ketenpartners en minder risico op juridische fouten of vertragingen.
 
Voor inwoners betekent dit dat meldingen, verzoeken en vergunningsprocedures sneller en zorgvuldiger worden opgepakt. De dienstverlening wordt daardoor transparanter, voorspelbaarder en betrouwbaarder, wat het vertrouwen in de overheid versterkt.

Arbeidsmarktpositie en teamontwikkeling. 
Daarnaast creëert deze aanvulling ruimte voor de inzet van junioren of starters, bijvoorbeeld vanuit het onderwijs of via traineeships. Hiermee investeren we in een duurzame personeelsopbouw én vergroten we de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente als werkgever in een krappe arbeidsmarkt.

Binnen het team Beheer Openbare Ruimte ontbreekt momenteel voldoende strategisch senior niveau om de groeiende en complexer wordende opgaven in tempo en samenhang te realiseren.
Veel projecten vereisen een integrale, beleidsmatige en bestuurlijk gevoelige aanpak, waarbij inhoudelijke en procesmatige afstemming met externe partijen cruciaal is.

Het toevoegen van 1 fte op senior niveau zorgt voor betere regie op strategisch niveau, maar ook voor de begeleiding van nieuwe medewerkers binnen het team. De instroom van collega’s zonder overheidsachtergrond vergroot de behoefte aan structuur, coaching en kennisborging. Dit versterkt de uitvoeringskracht en vermindert de kwetsbaarheid.
 
Totale investering
De totale investering voor het versterken van beide taakvelden bedraagt € 300.000.

 

3.32 Beheer openbare ruimte

 

Verduurzaming gemeentelijke gebouwen

In het Plan Maatschappelijk Vastgoed (PMV) hebben we het doel opgenomen om in 2030 minimaal 55% minder CO2 uit te stoten met het gemeentelijk vastgoed. Om hier uitvoering aan te geven, is een start gemaakt met de verduurzamingsplannen voor De Trits, het gemeentehuis en speeltuinvereniging Oosterkwartier. Ook is voor deze gebouwen DUMAVA-subsidie aangevraagd en toegekend. In het investeringsvoorstel verduurzaming De Trits, gemeentehuis en speeltuinvereniging Oosterkwartier van 28 mei 2025 wordt gevraagd om een krediet beschikbaar te stellen ter verduurzaming van De Trits. Voor het gemeentehuis en speeltuinvereniging Oosterkwartier is een aanvullende investering nodig om de DUMAVA-subsidie volledig te gebruiken. Die investering moet in 2026 beschikbaar worden gesteld. De verduurzaming van het gemeentehuis en speeltuinvereniging Oosterkwartier is nodig om ons emissiereductiedoel voor 2030 te halen: de broeikasgasuitstoot van de gemeentelijke vastgoedportefeuille daalt met 56% t.o.v. . Daarmee wordt het beoogde doel van 55% in 2030 gehaald.

 

 

Programma 5: Zorg voor elkaar

Programma 5

Terug naar navigatie - Programma 5: Zorg voor elkaar - Programma 5

5.50 Lokaal team / Zorgloket

 

Inrichtingskosten nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein

De gemeenten Baarn, Bunschoten en Soest richten per 1 januari 2026 een nieuwe uitvoeringsorganisatie voor het sociaal domein in. Met deze robuuste en toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie wordt de toegang tot, en de kwaliteit van, zorg en hulp voor inwoners geborgd in de toekomst. Hiermee wordt onder meer uitvoering gegeven aan het raadsbesluit van 2021 over de integrale toegang. Een van de uitgangspunten voor de nieuwe organisatie (zoals in oktober 2024 vastgesteld door de colleges) is een robuuste zelfstandige bedrijfsvoering. Dit zodat de uitvoeringsorganisatie zelfstandig kan sturen op de prestaties voor de inwoners en de financiën en hierover kan rapporteren naar bestuur en de raden. Nu wordt de bedrijfsvoering afgenomen bij de gemeente Soest, maar dit wordt ontvlochten. Daarnaast hevelen de gemeenten formatie voor bedrijfsvoering over met het personeel op de inhoudelijke wettelijke taken die overgaan. Bij deze ontvlechting ontstaan eenmalige kosten. Dit komt doordat bij alle gemeenten wel formatie voor bedrijfsvoering overgaat, maar niet overal personeel. Ook tijdelijke overheadkosten zoals ICT en huisvesting kunnen niet meteen worden opgelost. Deze eenmalige kosten worden in 2026 in een keer onderling verrekend. Het bedrag van € 280.000 is het nu te verwachten maximale bedrag. In uitwerking naar de begroting werken de drie gemeenten samen aan mogelijkheden om deze eenmalige kosten terug te brengen.

Robuuste bedrijfsvoering nieuwe uitvoeringsorganisatie sociaal domein

Zoals hierboven is beschreven is voor de nieuwe uitvoeringsorganisatie in het sociaal domein een robuuste zelfstandige bedrijfsvoering nodig. Er is met name versterking nodig op financiën & control, HRM en informatievoorziening. In de bestuurlijke uitgangspuntennotitie (oktober 2024) is vastgesteld dat deze kosten maximaal 5-10% stijgen ten opzichte van de huidige overheadkosten (bedrijfsvoering + management). Nu is voorzien dat de daadwerkelijke uitbreiding leidt tot een stijging van 4,3%. Dit betekent op basis van de huidige verdeelsleutel een stijging van de structurele kosten voor de gemeente Baarn. De komende maanden wordt de inrichting van de bedrijfsvoering nader uitgewerkt. Hierdoor kan dit bedrag nog wijzigen, naar verwachting wel binnen de bandbreedte van een toename van 10%. In de begroting wordt het definitieve bedrag opgenomen.

Uitbreiding lokaal team sociaal domein

De gemeente Baarn kent een taakstelling op het sociaal domein van 1,2 miljoen in 2028. Deze afspraak staat in de landelijke Hervormingsagenda voor Jeugd. In april 2025 is in de Voorjaarsnota besloten dat deze taakstelling stap voor stap mag worden ingevoerd. Dat betekent dat we in 2026 en 2027 nog geen extra geld hoeven in te leveren. Dit biedt ruimte om € 400.000 te investeren om het lokale team uit te breiden. Dit geld is beschikbaar via de Voorjaarsnota 2025.

Integrale benadering sociaal domein
Vanuit inhoudelijke optiek kiest de gemeente Baarn nadrukkelijk voor een integrale benadering van het sociaal domein. Jeugd en Wmo worden hierbij niet los van elkaar bekeken, maar als samenhangende onderdelen van één beleidsveld. Deze benadering sluit beter aan bij de praktijk van inwoners en ondersteunt een effectievere inzet van capaciteit en middelen.
 
Overschrijding jeugdbudget en wachtlijsten
De afgelopen jaren is er een structurele overschrijding van het jeugdhulpbudget zichtbaar, mede door een stijgende zorgvraag en lange wachttijden. Hierdoor ontstaat druk op de toegang tot tijdige en passende hulp. Een beperkte capaciteit binnen het lokaal team belemmert vroegtijdige interventie waardoor  zwaardere (vaak duurdere) zorg  noodzakelijk wordt. Door nu te investeren in uitbreiding bij het lokaal team, kan eerder passende hulp worden geboden, wachttijden worden verkort en de druk op specialistische zorg worden verlicht. Deze investering draagt daarmee direct bij aan kostenbeheersing én betere ondersteuning van jeugdigen en gezinnen.
 
Resultaten uitbreiding 2024 en verwachte baten
In 2024 is al een eerste uitbreiding van het lokaal team gerealiseerd (3,1 fte, € 300.000). Er zijn positieve signalen dat deze uitbreiding heeft bijgedragen aan een snellere inzet van expertise en effectievere ondersteuning. Ook is sprake van positieve financiële resultaten binnen de Wmo. Door actief te werken aan langdurige en complexe (Wmo) zorgdossiers, zijn beschikkingen bijgesteld en is instroom in zware als duurdere zorg minder geworden. Om deze relatie verder te kunnen duiden, wordt actief gemonitord welke effecten optreden als gevolg van de ingezette maatregelen, zowel inhoudelijk als financieel. Deze positieve resultaten vormen de basis voor de nu voorgestelde vervolginvestering van € 400.000. Door voort te bouwen op de ingezette lijn kan verdere winst worden geboekt op het gebied van effectiviteit, preventie en beheersing van zwaardere zorg.

Noodzaak en invulling van de uitbreiding
De Hervormingsagenda Jeugd en de Jeugdwet leggen de verantwoordelijkheid voor tijdige en passende jeugdhulp bij gemeenten. Hiervoor is een goed functionerend lokaal team onmisbaar. In vergelijking met omliggende gemeenten is het team in Baarn relatief klein, wat leidt tot hogere werkdruk en meer verwijzingen naar duurdere zorg. Een structurele uitbreiding van de formatie is nodig om aan deze wettelijke opdracht te kunnen blijven voldoen.
 
Het lokaal team zal gaan werven voor zowel specialistische als generieke functies. Er wordt 1,5 fte ingezet voor een gedragswetenschapper, die met zijn of haar expertise complexe casussen ondersteunt en bijdraagt aan goede diagnostiek en begeleiding. Daarnaast wordt 3,2 fte ingezet voor generieke functies. Deze medewerkers hebben een brede rol: zij versterken de samenwerking tussen school en zorg (brugfunctionarissen), zorgen dat kinderen op school snel de juiste hulp krijgen, en houden zich bezig met het signaleren en voorkomen van onveilige thuissituaties. Deze veiligheidstaken sluiten aan bij de regionale afspraken.

Met deze uitbreiding wordt beoogd wachttijden te verkorten en preventieve hulp sneller beschikbaar te maken. Daarnaast zal de druk op de huidige medewerkers worden verlaagd, waardoor uitval en verloop worden voorkomen. Casussen kunnen effectiever en integraler worden aangepakt, waardoor de behoefte aan duurdere, specialistische zorg afneemt. Op lange termijn leidt dit tot kostenbesparingen door vroegsignalering en preventie. Daarnaast kan het lokaal team zich meer gaan richten op de 25 duurste jeugdzorgcasussen om te kijken waar regie kan worden gevoerd en kosten kunnen worden verlaagd en zich richten op de 50 langlopende casussen, met als doel de zorg beter te organiseren en waar mogelijk te verminderen.
 
Indien de formatie-uitbreiding niet wordt doorgevoerd, brengt dit aanzienlijke risico’s met zich mee. De problematiek bij cliënten kan verergeren door langere wachttijden en minder intensieve begeleiding. Daarnaast zal het aantal doorverwijzingen naar duurdere tweedelijnszorg toenemen, wat leidt tot hogere kosten voor de gemeente. Ook bestaat het risico op overbelasting van de huidige medewerkers, met een verhoogd ziekteverzuim en mogelijk verloop als gevolg. Tot slot zal de effectiviteit van het lokaal team afnemen, wat ten koste gaat van de leefbaarheid en sociale samenhang in de gemeente.
Door nu te investeren in het werven van extra fte’s wordt gebouwd aan een toekomstbestendige en robuuste uitvoering van het sociaal domein. Deze investering is financieel verantwoord, inhoudelijk noodzakelijk en beleidsmatig mogelijk binnen het kader van de Voorjaarsnota.

 

5.52 Jeugdzorg

 

Samen veilig (SAVE)

Voor de uitvoering van veiligheidstaken door Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) is in 2026 onvoldoende budget beschikbaar. In de tussenrapportage van vorig jaar is het budget met € 170.000 verlaagd op basis van de uitgaven in 2023. Achteraf blijkt deze verlaging te groot.

Dit komt door landelijke ontwikkelingen, zoals de verplichting om vastgestelde tarieven te hanteren en de verlaging van het aantal zaken per medewerker bij SVMN. Daarnaast is in Baarn het aantal complexe casussen toegenomen, waardoor vaker een beroep op SVMN wordt gedaan.

In de perspectiefnota wordt voorgesteld om het budget voor maximaal drie jaar met € 110.000 te verhogen. Dit bedrag is nodig om de veiligheidstaken in 2026 te kunnen blijven uitvoeren. De verhoging kan tijdelijk blijven als het Lokaal Team deze taken in de toekomst overneemt, zoals beschreven in het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming.

Als het budget niet wordt verhoogd, bestaat het risico op budgetoverschrijding. Dit is zorgelijk, omdat het om een wettelijke taak gaat.

Formatieuitbreiding  –  Senior Beleid Jeugd (Team Samenleving)

Om veranderingen in het jeugdbeleid goed te kunnen uitvoeren, is extra personeel nodig binnen het Team Ontwikkeling Samenleving. We hebben 1 extra senior beleidsmedewerker nodig om het lokale jeugdteam beter te ondersteunen en ervoor te zorgen dat beleid en uitvoering goed op elkaar aansluiten.
De landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de hogere kosten voor jeugdzorg in Baarn maken deze uitbreiding noodzakelijk. De agenda vraagt om duidelijke keuzes in het gebruik van geld. We moeten goed sturen op de inzet van zorg en zorgen dat we binnen het budget blijven. Daarvoor is meer capaciteit en senioriteit nodig in het team.

Zonder deze uitbreiding kunnen we niet goed sturen op beleid, risico’s beheersen of zorgen dat het lokale team effectiever werkt. Dan lopen we kans dat besparingen niet worden gehaald en dat de samenwerking met zorgaanbieders en de regio minder sterk is.
Met deze uitbreiding kunnen we:

  • de Hervormingsagenda Jeugd uitvoeren;
  • beter samenwerken met zorgaanbieders en regionale partners;
  • sterk accounthouderschap voeren namens Baarn;
  • goede adviezen geven aan het bestuur;
  • en zorgen dat de gemeentelijke doelen worden gehaald.

Hiervoor is een investering nodig van € 120.000 per jaar. Daarmee zorgen we voor een sterke, deskundige inzet op jeugdbeleid, nu en in de toekomst.

Programma 9: Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Programma 9

Terug naar navigatie - Programma 9: Algemene dekkingsmiddelen en Overhead - Programma 9

9.90 Overhead

 

Versterking juridische ondersteuning

De gemeente wordt steeds vaker geconfronteerd met juridische procedures tegen besluiten binnen het fysieke domein. Door de toenemende complexiteit van wet- en regelgeving worden deze casussen steeds ingewikkelder. De afgelopen jaren is gebleken dat vakteams aanzienlijke ondersteuning nodig hebben bij de afhandeling van bezwaren, omdat hun expertise primair inhoudelijk is. De juridische kennis binnen deze teams is onvoldoende om zelfstandig verweer te voeren. Om dit tekort aan juridische deskundigheid op te vangen, wordt de afdeling Juridische Zaken (JZ) intensief betrokken. Dit leidt, mede gezien hun adviserende en toetsende rol, steeds vaker tot ongewenste situaties en rolvermenging. Daarnaast wordt er jaarlijks relatief vaak extern juridisch advies ingeschakeld, wat kosten en afhankelijkheid met zich meebrengt. Om de kwaliteit van de besluitvorming te versterken, is het noodzakelijk om deze 'kenniskloof' structureel te dichten. Dit moet gebeuren zonder dat dit ten koste gaat van de vakinhoudelijke expertise, zodat de gemeente efficiënter en zelfredzamer kan opereren.

Inrichtingskosten uitbreiding belastingsamenwerking

Sinds 2023 voert de gemeente Baarn de uitvoering van belastingen en het beheer van de bijbehorende WOZ registratie voor Eemnes uit. Toen was al bekend dat de schaal van Baarn en Eemnes onvoldoende is voor efficiënte en robuuste uitvoering. In 2024 is onderzoek gedaan naar uitbreiding van de belastingsamenwerking  ofwel outsourcing naar een andere belastingsamenwerking. In 2025 wordt besloten over de beoogde variant. In 2026 vindt voorbereiding plaats voor implementatie. Hier worden incidentele kosten verwacht voor inhuur van specifieke expertise, frictiekosten en inrichting van systemen. Er wordt door de bestuurders nog bekeken of deze post binnen de beschikbare middelen kan worden opgevangen.