Samenvatting

Saldo van de begroting

Terug naar navigatie - Saldo van de begroting

De vastgestelde begroting had een voordelig saldo van € 26.000. De septembercirculaire van 2019 en de meicirculaire van 2020 hadden een voordelig effect op het begrotingssaldo van 2020. De afwijkingen bij de tussenrapportage hadden per saldo een nadelig effect van  € 538.000. Het saldo van de vastgestelde actuele begroting bedraagt € 108.000 (voordelig) per 1 oktober 2020.

Verloop wijziging begroting 2020 *(€ 1.000)
Analyse lasten (+= voordeel;- = nadeel) Bedrag V/N
primitieve begroting -26 V
Septembercirculaire 2019 -292 V
Tussenrapportage 538 N
Meicirculaire 2020 -328 V
Actuele begroting -108 V

Begrotingswijziging 2020

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging 2020

In het raadsvoorstel van de begroting 2021 is een ontwikkelopgave benoemd met betrekking tot de activering en dekking van de investeringen in de openbare ruimte. Dit betreft investeringen in wegen, fietspaden, riolering, speelvoorzieningen en openbare ruimte. De uitvoering van deze ontwikkelopgave bestaat grofweg uit twee vragen:
1. Hoe ziet de investerings- en grootonderhoudsplanning er met concrete projecten voor de komende 10 jaar uit?
2. Wanneer is sprake van een investeringsproject en wanneer is sprake van groot onderhoud.

Deze vragen worden momenteel uitgewerkt en de antwoorden zullen in de jaarrekening 2020 en de PPN 2022 worden verwerkt. Wij volgen hierbij de meest recente notitie materiële vaste activa van de commissie BBV van januari 2020.

Investeringen in de openbare ruimte moeten worden geactiveerd en afgeschreven. De uitgaven behoren via de balans te worden verantwoord en niet rechtstreeks als uitgaven via de exploitatie met de dekking van een reserve of voorziening. Dit geldt ook voor andere uitgaven ten laste van de voorziening, zoals bijvoorbeeld onderhoud.

In de begroting 2021 is voor de nieuwe investeringen in de openbare ruimte deze methodiek deels gehanteerd. Huidige investeringen zijn nader beoordeeld op deze criteria. Dit leidt ertoe dat voor de begroting 2020 en 2021 een begrotingswijziging wordt opgesteld om de administratieve omzetting als een technische wijziging door te voeren. De wijziging voor 2020 wordt in november in de raad behandeld. Met deze begrotingswijziging, met name door de recente aanpassingen in het BBV, wordt invulling gegeven aan de voorschriften van het BBV en rechtmatigheid door:

1. Investeringen in openbare ruimte te activeren en af te schrijven. De uitgaven behoren via de balans te worden verantwoord.
2. Uitgaven ten laste van voorzieningen rechtstreeks ten laste van de voorziening te brengen.
3. De effecten van de besluitvorming in het begrotingsproces 2021, die van invloed zijn op de begroting 2020 te verwerken.
4. In voorbereiding op de jaarrekening 2020 de bestemmingsreserve ICT op te heffen per 31 december 2020.

Budgetoverheveling

Terug naar navigatie - Budgetoverheveling

De totale budgetoverheveling van 2019 naar 2020 bedraagt € 2.196.000. Hiervan is tot en met het derde kwartaal 2020 € 1.121.000 (51%) uitgegeven. De verwachting is dat nog € 477.000 (22%) in het laatste kwartaal van 2020 wordt uitgegeven. Dit betekent dat € 598.000 niet zal worden uitgegeven in 2020. Van dit bedrag van € 598.000 heeft € 400.000 (opknappen Brink en fietspaden) betrekking op budgetten, die na de begrotingswijziging in 2020, worden omgezet naar investeringskredieten.

De eindconclusie is dat van de volgende budgetten (> € 20.000) in februari een voorstel mag worden verwacht tot overheveling:

Nummer Bestuurlijk Product Omschrijving bestuurlijk product Team Product Budgetoverheveling 2019/2020 budget 2020
3.2 130 Vergunning, toezicht en handhaving 130 Programma 1 : Omgevingswet 50
3.4 220 Participatie, WMO en jeugdzorg 220 Programma 2 : Armoedebestrijding 20
3.6 300 Ontwikkeling 301 Programma 3 : Wet Natuurbescherming 105
Totaal restant budgetoverheveling 2019/2020 175

In bijlage 3 is een nadere uitleg opgenomen.

De methodiek van overheveling is dat indien wordt ingestemd met de overheveling door de raad in februari/maart 2021 en de uitgaven 2020 zijn lager dan begroot, de onttrekking uit de algemene reserve in 2020 ook lager wordt dan begroot.

In het overhevelingsvoorstel in (uiterlijk) maart 2021 zijn mogelijk nieuwe voorstellen te verwachten voor organiseren van de verkiezingen (bijdrage septembercirculaire) van € 43.000 en informatiebeveiliging € 68.000 (restant incidenteel budget van 2020). In totaal € 111.000.

Prognose van het jaarresultaat 2020

Terug naar navigatie - Prognose van het jaarresultaat 2020

De prognose van het jaarresultaat is € 384.000 nadelig. Als rekening wordt gehouden met de mogelijk nieuwe budgetoverheveling naar 2020 van € 111.000, betekent dit een tekort van € 495.000. Dit bedrag zal dan ten laste van de algemene reserve komen.

Het nadeel wordt vooral veroorzaakt door overschrijdingen in programma 2 van het sociaal domein. In deze samenvatting zullen de voornaamste verschillen op programmaniveau van het saldo na bestemming kort worden toegelicht. De verschillen op de baten en lasten bestuurlijke producten > € 25.000 zijn toegelicht in de analyse van de programma’s.

Omschrijving (bedrag *(€ 1.000) Begroting Prognose Verschil
(bij verschil :+= voordeel;- = nadeel) 2020 2020
(bij begroting/prognose :+= lasten;- = baten)
Lasten
Dienstverlenend domein 4.936 4.646 290
Sociaal domein 33.824 34.768 -944
Fysiek domein 19.583 18.867 716
Ondersteunend domein 9.646 9.969 -323
Totaal lasten 67.989 68.250 -261
Baten
Dienstverlenend domein -750 -685 -65
Sociaal domein -10.750 -11.143 393
Fysiek domein -10.873 -10.583 -290
Ondersteunend domein -42.039 -42.365 326
Totaal baten -64.412 -64.776 364
Saldo
Dienstverlenend domein 4.186 3.961 225
Sociaal domein 23.074 23.625 -551
Fysiek domein 8.710 8.284 426
Ondersteunend domein -32.393 -32.396 3
Saldo voor bestemming 3.577 3.474 103
Mutatie reserves
Dienstverlenend domein -601 -551 -50
Sociaal domein -417 -397 -20
Fysiek domein -2.602 -2.077 -525
Ondersteunend domein -65 -65 0
Totaal mutaties reserves -3.685 -3.090 -595
Saldo na bestemming
Dienstverlenend domein 3.585 3.410 175
Sociaal domein 22.657 23.228 -571
Fysiek domein 6.108 6.207 -99
Ondersteunend domein -32.458 -32.461 3
Saldo na bestemming -108 384 -492

Analyse saldo begroting 2020 - Prognose 2020

Programma 1 Dienstverlenend domein

Terug naar navigatie - Programma 1 Dienstverlenend domein

Het voordeel op het programma van het ondersteunend domein is per saldo € 175.000.

Programma 1 recapitulatie saldo *(€ 1.000) Bedrag
(bedrag verschil : += voordeel;- = nadeel) Verschil
Informatiebeveiliging inc. budget 2020 68.000
Afschrijvingslasten ICT omgevingswet 60.000
Overige verschillen < € 25.000 47.000
Totaal 175.000

Het incidenteel budget voor informatiebeveiliging van € 120.000 voor 2020, dat is toegekend bij de begroting 2019 wordt voor naar verwachting € 68.000 niet benut. Bij het besluit van de budgetoverheveling 2020 zal (uiterlijk) in maart 2021 worden voorgesteld om het resterende bedrag over te hevelen naar 2021 voor de uitvoering van Gegevensmanagement en Office 365.

Het investeringskrediet Omgevingswet ICT is in 2019 nog niet afgesloten, waardoor er een incidenteel voordeel is aan kapitaalslasten van circa € 60.000 in 2020.

Voor alle overige producten resteren per saldo kleinere voordelen, die leiden tot een voordeel van € 47.000.

Programma 2 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 2 Sociaal Domein

Het nadeel op het programma van het sociaal domein is per saldo € 571.000.

Product Programma 2 recapitulatie saldo *(€ 1.000) Bedrag
Nummer (bedrag verschil : += voordeel;- = nadeel) Verschil
200 Budget peuterspeelzalen 141
200 Afschrijvingslasten -163
210 Budget vernieuwing sociaal domein 106
220 BBS zomerrapportage -263
220 Schuldhulpverlening en armoedebestrijding 177
220 Jeugd en WMO -1.505
220 Bijstand : Hogere BUIG-uitkering. minder uitgaven 859
220 Overhevelingsbudget armoede bestrijding -20
Overige verschillen < € 25.000 97
Totaal -571

Diverse budgetten
Het budget peuterspeelzalen is te ruim. Deze ruimte wordt benut als dekking voor het tekort dat op de zorgkosten ontstaat. Het budget voor vernieuwing sociaal domein is alleen gebruikt voor de verlenging van de pilots maatjes en dagbestedingscoach. Er zijn geen nieuwe pilots gestart om ruimte te houden voor prioriteiten waarover wordt besloten bij de herijking van de nota sociaal domein. Daarnaast is er in de coronaperiode weinig beroep gedaan op het stimuleringsbudget. Hier blijft naar verwachting € 106.000 over.

Afschrijvingslasten
Het nadeel op de afschrijvingslasten komt enerzijds door een onderschrijding (€ 77.000) in verband met het uitstel van de investering van de Speeldoos. Meerjarig is deze kapitaallast naar 2023 verschoven. Anderzijds heeft een afwaardering van € 240.000 plaatsgevonden voor de gebouwen Montini en Gaspard, omdat deze gebouwen geen onderwijsfunctie meer vervullen en moeten worden gesloopt. Er staan nog twee uitbreidingen van lokalen geactiveerd met een restantlooptijd van 24 jaar.

BBS en BUIG-uitkering
De BUIG-uitkering laat ten opzichte van de tussenrapportage een voordeel zien van
€ 294.000. Er is bij de definitieve beschikking meer ontvangen. Er zijn € 47.000 meer inkomsten voor verhaal krediethypotheek en leenbijstand. De uitgaven aan bijstandsuitkeringen zijn € 518.000 lager, Het aantal uitkeringsgerechtigden is in Baarn minder gestegen dan de landelijke trend. Hierdoor verwachten we het extra budget (de begroting is gewijzigd op basis van de definitieve beschikking van de rijksmiddelen) niet nodig te hebben. Vanaf maart is het aantal WW-uitkeringen echter flink gestegen. Een deel van de ontvangers komt na afloop van de WW in de bijstand en dat geldt op den duur ook voor mensen die door de corona crisis hun baan kwijtraken in een bedrijf dat nog gaat inkrimpen of sluiten. Door het na-ijl effect van zowel de steunmaatregelen als de WW verwachten we de grootste bestandsgroei pas in ‘21 en zelfs ‘22.

De Zomerrapportage BBS laat voor Baarn een overschrijding zien van € 263.000. BBS heeft recent deze rapportage ter informatie aan de raad verstuurd. In die rapportage is de overschrijding toegelicht.

Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Voor armoedebestrijding verwachten we minder kosten te maken dan voorzien voor hetzelfde aanbod. Voor schulddienstverlening is bij Tussenrapportage al gemeld dat sprake is van een structureel overschot. Dit budget kan worden herzien nadat het uitvoeringsplan schulddienstverlening is vastgesteld door het college. Het voordeel ten opzichte van de begroting bedraagt € 177.000.

Jeugd en WMO
De kosten voor hulpmiddelen Wmo zijn wisselvallig en vallen dit jaar waarschijnlijk wat hoger uit. Daarbij verwachten we dit jaar een stijging van de huishoudelijke hulp met 10% in het aantal klanten. Dit veroorzaakt een overschrijding op het budget voor Wmo oud van € 205.000.

Opnieuw wordt voor zorg en ondersteuning minder besteed via Pgb’s Wmo. Op basis van de prognose door de Sociale Verzekeringsbank denken we dit jaar € 25.000 over te houden.

Op de regionale inkoop van zorg en ondersteuning verwachten we een overschrijding van € 1.198.000. De prognose op basis van de uitgaven tot en met het 3e kwartaal 2020 vanuit de regio Amersfoort laat een kostenstijging van 19 % zien ten opzichte van de realisatie over 2019. Deze toename wordt voor een deel veroorzaakt door de verevening van zorgkosten. Daarnaast stijgen zowel het volume als de inzet van duurdere zorg. De toename in de zorgkosten is een landelijke ontwikkeling die we lokaal gaan analyseren.
Wellicht ten overvloede melden wij dat sprake is van een uitzonderlijke situatie, waar we als regio nu financieel in verkeren. Corona heeft een duidelijk effect op deze financiële prognose. De financiële prognose kent daarmee onzekerheden. Dit vertaalt zich meer dan anders in onzekerheden over de ontwikkeling van de indicaties, mogelijke inhaaleffecten van zorg en verschuiving in de zwaarte van de te leveren zorg, die we regionaal en lokaal blijven analyseren en er op proberen te sturen.

De eigen bijdragen Wmo vallen lager uit dan begroot. De invoering van het abonnementstarief heeft deze trend in 2019 al in gang gezet. Door corona zijn er over 2 maanden geen eigen bijdragen ontvangen, waardoor de totale inkomsten verder zijn gedaald. We verwachten een nadeel van € 127.000.

Programma 3 Fysiek Domein

Terug naar navigatie - Programma 3 Fysiek Domein

Het nadeel op het programma van het fysiek domein is per saldo € 99.000.

Programma 3 recapitulatie saldo *(€ 1.000) Bedrag
(bedrag verschil : += voordeel;- = nadeel) Verschil
Voorbereidkingskosten Baarnsche Zoom -201
Overige verschillen < € 25.000 102
Totaal -99

Voorbereidingskosten Baarnsche Zoom
De gemeenteraad heeft in 2020 voor project Baarnsche Zoom besloten tot de verkoop van gronden op grond van een samenwerkingsovereenkomst met een externe partij. Op grond van het BBV is hierdoor geen sprake van een grondexploitatie.

Dit betekent dat de geactiveerde kosten van voorbereiding over de jaren 2018 en 2019 afgeboekt moeten worden en als last moeten worden genomen in 2020 voor een totaalbedrag van € 101.500. De voorbereidingskosten mogen niet worden geactiveerd. Ook de werkelijke kosten over 2020 zullen als last worden genomen. Hiervoor is een krediet van € 100.000 beschikbaar gesteld, waardoor de totale last (nadeel) maximaal € 201.500 zal bedragen. Hier staan op een later moment de opbrengsten uit de grondverkoop tegenover.

Programma 4 Ondersteunend Domein

Terug naar navigatie - Programma 4 Ondersteunend Domein

Het voordeel op het programma van het ondersteunend domein is per saldo € 3.000.

Programma 4 recapitulatie saldo *(€ 1.000) Bedrag
(bedrag verschil : += voordeel;- = nadeel) Verschil
Stelpost kapitaallasten en onvoorzien 221.000
Voormalig personeel en wachtgeld -230.000
Extra kosten gemeenteraadsvergaderingen ivm. corona -55.000
Effect septembercirculaire 510.000
Risico corona -200.000
Lagere toeristenbelasting en precario ivm. corona -110.000
Storting pensioenvoorziening niet begroot -100.000
Overige verschillen < € 25.000 -33.000
Totaal 3.000

De septembercirculaire (RIB 179023) kent een voordeel van € 510.000. Hierin zit ook de vergoeding voor de coronakosten.

Bij de recente Raadsinformatiebrief over corona (177898) zijn de (te verwachten) uitgaven en inkomstenderving becijferd. Bij het opstellen van de kwartaalrapportage zijn hier diverse nieuwe uitgaven bijgekomen, zoals de bijdrage WSW (€ 71.000) en de eigen bijdrage WMO (€ 127.000) en het mogelijke voorstel om het budget voor het coronaproof organiseren van de landelijke verkiezingen in 2021 (€ 43.000) over te hevelen.

Twee posten in de kwartaalrapportage zijn PM opgenomen, namelijk de effecten van de coulance bij de ontvangers van subsidies (117810) en uitstel van betaling van huur (119939). Hierover volgt later dit jaar een besluit. Voor deze risico’s en de doorlopende kosten wordt in de prognose rekening gehouden door een bedrag van € 200.000 op te nemen.