Programma 3 : Fysiek domein

Programma 3 : Financiële tabel

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële tabel
Product (bedrag * € 1.000) Omschrijving Begroting Werkelijk Prognose Afwijking
Bij begroting/werkelijk/prognose: += lasten;- = baten. Bij afwijking +=voordeel;-=nadeel.
Lasten
300 Ontwikkeling 5.874 3.066 5.691 183
310 Beheer 7.195 3.512 6.845 350
320 Gesloten systemen 6.514 3.542 6.331 183
Totaal Lasten 19.583 10.120 18.867 716
Baten
300 Ontwikkeling -1.416 -40 -1.328 -88
310 Beheer -1.415 -327 -1.396 -19
320 Gesloten systemen -8.042 -6.681 -7.859 -183
Totaal Baten -10.873 -7.048 -10.583 -290
Saldo
300 Ontwikkeling 4.458 3.026 4.363 95
310 Beheer 5.780 3.185 5.449 331
320 Gesloten systemen -1.528 -3.139 -1.528 0
Saldo voor bestemming 8.710 3.072 8.284 426
Storting reserves 0
Onttrekking reserves -2.602 -164 -2.077 -525
Saldo reserves -2.602 -164 -2.077 -525
Saldo na bestemming 6.108 2.908 6.207 -99

Programma 3 : Financiële analyse lasten

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële analyse lasten

Product 300 Ontwikkeling

Wet natuurbescherming
De beoordeling op welke wijze een zogenoemd soorten-management-plan in het kader van de wet natuurbescherming de meeste toegevoegde waarde voor een omgevingsvergunning kan opleveren, op korte en lange termijn, loopt vertraging op, waardoor het (overgehevelde) budget van € 105.000 niet in 2020 zal worden benut. Wel volgt dit jaar een voorstel op welke wijze dit budget wordt ingezet.

Voorbereidingskosten Baarnsche Zoom
De gemeenteraad heeft in 2020 voor project Baarnsche Zoom besloten tot de verkoop van gronden op grond van een samenwerkingsovereenkomst met een externe partij. Op grond van het BBV is hierdoor geen sprake van een grondexploitatie.

Dit betekent dat de geactiveerde kosten van voorbereiding over de jaren 2018 en 2019 afgeboekt moeten worden en als last moeten worden genomen in 2020 voor een totaalbedrag van € 101.500. De voorbereidingskosten mogen niet worden geactiveerd. Ook de werkelijke kosten over 2020 zullen als last worden genomen. Hiervoor is een krediet van € 100.000 beschikbaar gesteld, waardoor de totale last (nadeel) maximaal € 201.500 zal bedragen. Hier staan op een later moment de opbrengsten uit de grondverkoop tegenover.

Duurzaamheid
In het beleidsveld duurzaamheid zijn een aantal geplande activiteiten voor participatie en communicatie in 2020 door de coronacrisis niet doorgegaan. Hierdoor kan met externe inhuur eerder uitvoering worden gegeven aan de projecten uit 2021, die benoemd zijn in de begroting 2021. Deze projecten zijn gericht op de thema’s energiebesparing en kleinschalige opwek, grootschalige opwek duurzame elektriciteit en duurzame warmte.

Verkeer en Vervoer
Het overgehevelde budget € 246.161 voor fietsroutes is ingezet voor diverse projecten, zoals het fietspad langs de Drakenburgerweg en De Geerenweg (mei 2020) en het fietspad richting het Bosbad (mei 2020). Naast deze projecten die in 2020 zijn uitgevoerd worden nu projecten in voorbereiding genomen, die zullen leiden tot uitgaven in 2021. Naar verwachting zal van het beschikbare budget van €246.161 circa €100.000 in 2021 worden besteed voor deze projecten.

De investering 10 puntenplan bewegwijzering was in 2019 nog niet afgerond, waardoor een incidenteel voordeel ontstaat van € 15.000 op de afschrijvingslasten. De investering wordt in 2020 afgerond.

Samenvattend geldt voor het product verkeer en vervoer dat door kleinere overschotten op andere onderdelen binnen dit product een voordeel van uiteindelijk € 125.000 in 2020 wordt verwacht.

Wandelknooppunt
De bijdrage van de Provincie voor de realisatie van het wandelknooppunt is verhoogd naar 75% van de kosten. Dit leidt ertoe dat de totale kosten naar waarschijnlijkheid circa
€ 20.000 (75.000 – 55.000 (verhoogde bijdrage) zullen gaan bedragen. Dit betekent ten opzichte van de begroting een voordeel op de lasten circa € 55.000.

Product 310 Beheer

Beheer Wegen
Door een aanbestedingsvoordeel op een project voor € 80.000 en door het ‘on hold’ zetten van het project Opknappen Brink voor € 300.000 zal een overschot ontstaan op het budget onderhoud wegen, straten en pleinen van circa € 380.000, waartegenover een lagere onttrekking uit de voorziening openbare ruimte zal plaatsvinden van € 80.000 door de lagere aanbesteding, waardoor per saldo € 300.000 aan overschot ontstaat.

Daarnaast zijn er diverse kleinere verschillen voor in totaal € 30.000 nadelig.

Van onderhoud naar investering
Onderstaande onderhoudsprojecten, die in 2020 via de exploitatie worden verantwoord, zijn bij nadere toetsing van de uitgaven aan het BBV gerubriceerd als investeringsproject. Dit betekent dat de uitgaven van deze projecten moeten worden geactiveerd en afgeschreven. De projecten werden tot nu toe uit de voorziening of algemene reserve gedekt. De exploitatiebudgetten worden omgezet naar een investeringsbudget. Voor de dekking zal, als tussenstap, een bruto waarderingsreserve worden gevormd.
Separaat aan de kwartaalrapportage zal een begrotingswijziging worden ter besluitvorming worden aangeboden om deze administratie omzetting te kunnen verwerken.

Daarnaast zal deze herrubricering ook consequenties hebben voor de vorming van de voorziening onderhoud. Deze wijziging zal nader worden toegelicht in het raadsvoorstel van het nieuwe IBOR en de begrotingswijziging 2020.

Product 320 Gesloten systemen

De uitgaven RMN over 2019 voor afvalinzameling en verwerking is € 200.000 nadeliger, door met name lagere opbrengsten PMD (Plasticverpakkingen, Metaalverpakkingen en Drankpakken). Dit nadeel was niet verwerkt in de jaarrekening 2019, waardoor het ten laste komt van het boekjaar 2020. Het inzamelen en verwerken van afval is een zogenaamd gesloten systeem (baten en lasten zijn in evenwicht). Dit nadeel van € 200.000 wordt gedekt door een onttrekking uit de voorziening afval, waardoor per saldo geen nadeel zal zijn in de exploitatie. De hoogte van de voorziening afvalverwerking bedraagt ultimo 2019 € 218.000 en staat onder druk.

Voor de riolering is de prognose dat op een aantal budgetten een overschot ontstaat van € 182.000. Dit is deels het gevolg van aanbestedingsvoordeel en deels van onderbenutting van enkele budgetten. Dit voordeel wordt gestort in de voorziening riolering, waardoor per saldo geen effect is voor het rekeningsaldo. Voor de komende jaren staan forse investeringen in vervanging van het riool gepland. Deze worden volgens de door de raad in 2017 gekozen strategie (vaststelling GWRP 2018-2022) zoveel mogelijk direct gefinancierd uit de voorziening riolering, waardoor kapitaallasten (afschrijving en rentelasten) tot het minimum worden beperkt. Onderbenutting van budgetten op de lopende rekening komen daarmee direct ten goede aan vervanging van de riolering (investering in ons kapitaal) en indirect aan het beperkt houden van de jaarlijkse lasten en daarmee de hoogte van de rioolheffing.

Programma 3 : Financiële analyse baten

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële analyse baten

Product 300 Ontwikkeling
Er zijn minder principeverzoeken Wabo, waardoor een nadeel van € 47.000 wordt verwacht. Voor het (overgehevelde budget) wandelknooppunt vervalt het wandelknooppunt de provinciale bijdrage van € 40.000. Deze bijdrage wordt niet ontvangen, maar verrekend met de kosten (zie analyse lasten).

Product 320 Gesloten systemen
Voor de afwijking op het teamproduct riolering wordt verwezen naar de toelichting op dit product bij de lasten.

Programma 3 : Financiële analyse mutaties reserves

Terug naar navigatie - Programma 3 : Financiële analyse mutaties reserves

De budgetoverhevelingen, die vertragen of niet worden gerealiseerd in 2020 leiden tot een voordeel bij de prognose van de lasten. Daartegenover zal de onttrekking uit de reserve voor hetzelfde bedrag lager uitvallen (nadeel binnen de mutaties reserves). Per saldo hebben deze vertragingen geen effect op het rekeningsaldo.