Totaal financieel beeld

Uitgangspunt is het geactualiseerde structurele begrotingssaldo voor 2024. Vanuit het gemeentefonds verwachten wij een loonprijscompensatie van ruim € 2,2 miljoen. Het exacte bedrag is pas bekend bij de meicirculaire. In de voorjaarsnota zijn veel maatregelen aangekondigd, waarvan we de financiële impact voor onze gemeente nog niet kunnen inschatten. Verder is er rekening gehouden met de hogere bijdrage aan verbonden partijen en regionale samenwerkingen en is de begroting voor 2024 geïndexeerd. De ontwikkelingen, zoals in deze perspectiefnota zijn beschreven, komen op een totaal van ruim € 2,3 miljoen in 2024 waarvan ruim € 1,1 miljoen incidenteel is. 

 

Vanaf 2026 is de begroting niet structureel sluitend. Ook is het niet mogelijk om in de voorliggende perspectiefnota te voldoen aan ons financiële uitgangspunt van een maximaal tekort van € 500.000 in de jaren 2026 en 2027. Wij geven onszelf de opdracht om het tekort van 2026 en 2027 bij de begroting 2024 - 2027 terug te dringen naar € 500.000. Op het moment van het verschijnen van de meicirculaire kunnen wij gericht aan de slag met het nemen van maatregelen. Dit doen wij onder andere door te kijken aan welke investeringen wij de komende twee jaar 2024 en 2025 een impuls kunnen geven waardoor het mogelijk wordt de structurele lasten te verlagen.

 

De komende twee maanden, in aanloop naar de begroting, wordt er gewerkt aan het verder uitwerken van business case informatiebeheer. Voor deze investeringen geldt dat dit op termijn leiden tot lagere structurele lasten. Een business case wordt om de volgende redenen gemaakt: het geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van de oplossing voor de knelpunten en de mogelijke verbeteringen. Het geeft ook inzicht in de haalbaarheid, complexiteit en looptijd en terugverdientijd van de beoogde verbetering. 

 

Daarnaast wordt al dit jaar de begroting voor een deel opgebouwd met behulp van Zero Based Budgetting (ZBB). Deze methode leidt tot meer grip en het maken van de juiste afwegingen. Voor 2027 zijn er meer ingrijpende maatregelen nodig indien het Rijk niet alsnog extra middelen aan het gemeentefonds toevoegt. De VNG wil daarom ‘op korte termijn overleg voeren met het kabinet’. Vooruitlopend hierop nemen wij geen ingrijpende maatregelen buiten de benoemde business cases en het inzetten van ZBB om het tekort in 2027 terug te dringen.

 

Perspectiefnota ontwikkeling structureel begrotingssaldo 2024 2025 2026 2027
Beginstand mei 2023 structureel -2.884 V -2.548 V -77 V 1.393 N
Mutaties
Gemeentefonds LPO verwachting meicirculaire -2.210 V -2.210 V -2.210 V -3.257 V
Actualisatie MIP afschrijvingslasten -122 V -353 V -350 V -244 V
Verbonden partijen 1.340 N 1.340 N 1.340 N 1.340 N
Indexering begroting 2023 1.743 N 1.599 N 1.556 N 1.526 N
PPN 2024 uitvoeren besluit en beleid structureel 414 N 556 N 738 N 927 N
PPN 2024 uitvoeren besluit en beleid Incidenteel 1.153 N 441 N 125 N 0 N
Totaal mutaties 2.318 N 1.373 N 1.199 N 292 N
Dekking incidentele lasten (dekking AR) -125 V
Totaal saldo -566 V -1.175 V 997 N 1.684 N
Bedragen * € 1.000 (- bedrag is een voordeel)

De bovenstaande tabel geeft het volgende weer.

  •  Mutaties n.a.v. ontwikkeling gemeentefonds, actualisatie Meerjaren Investeringsplan, verbonden partijen en indexering van de begroting 2023.
  •  Mutaties Perspectiefnota uitgesplitst in structurele en incidentele lasten.
  • Dekking van de incidentele lasten uit de algemene reserve alleen voor het jaar 2026.*
  • Voor 2024 en 2025 verwachten wij een voordelig saldo van € 566.000 in 2024 en ruim € 1,1 miljoen in 2025.
  • In 2026 en 2027 loopt het tekort op basis van de onderwerpen “uitvoering besluiten en beleid 2024” hoger op dan de gewenste grens van € 500.000. Het uitgangspunt voor onze begroting is dit tekort terug te brengen naar de afgesproken grens van € 500.000.  Het terugdringen van dit tekort vraagt om ingrijpende keuzes en maatregelen. Uiterlijk bij de begroting 2025-2028 wordt dit ingevuld, maar waar mogelijk ook al in de begroting 2024 -2027.

*Er is gekozen om de incidentele lasten voor 2024 en 2025 niet uit de algemene reserve te onttrekken. Het positieve saldo voor de jaren 2024 en 2025 is ruim voldoende om deze incidentele lasten te dekken. 

 

Gemeentefonds

Terug naar navigatie - Gemeente
Verloop algemene uitkering Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027
Stand algemene uitkering meicirculaire 2022 -43.580 -42.987 -43.509 -40.130 -40.105
Mutatie september circulaire 2022 -231 264 674 -218 1.245
Mutatie december circulaire 2022 -34 -10 -11 -11 -11
Stand algemene uitkering -43.845 -42.733 -42.846 -40.359 -38.871
Verwachting meicirculaire -2.210 -2.210 -2.210 -2.210
Verwachting meicirculaire demping algem. Uitk. Struct -1.047
Totaal verwacht meicirculaire -2.210 -2.210 -2.210 -3.257
Totaal -43.845 -44.943 -45.056 -42.569 -42.128
Bedragen x € 1.000,-

De inkomsten die de gemeente Baarn ontvangt vanuit de algemene uitkering dalen in 2026 met ruim € 3 miljoen t.o.v. 2023.  Voor 2026 is er € 1,0 miljoen incidenteel toegevoegd om het ravijn jaar te dempen. In de voorjaarsnota is aangekondigd dat ook voor 2027 € 1,0 miljoen wordt toegevoegd. De verwachte loonprijs compensatie is € 2,2 miljoen. Deze bedragen zijn bij actualisatie van het saldo voor deze perspectiefnota verwerkt. De overige financiële effecten, die naar aanleiding van de aankondigingen ontstaan, zijn op dit moment onvoldoende inzichtelijk. Hiervoor wachten wij de meicirculaire af.

 

 

Actualisatie MIP

Terug naar navigatie - Meerjaren investeringplan

Het Meerjaren Investeringsplan MIP 2024-2027 is geactualiseerd. De planning van de investeringen is aangepast, hierbij is gekeken naar capaciteit en haalbaarheid. Het geactualiseerde MIP wordt opgenomen in de begroting 2024. Door de verschuiving van investeringen in de tijd vallen er incidenteel kapitaallasten vrij. De extra investering vanuit de uitvoering van het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) voor de scholen, waarover in mei 2023 besluitvorming plaatsvindt, zijn nog niet meegenomen in dit overzicht .

 

De komende jaren is er geen structurele begrotingsruimte beschikbaar voor nieuw beleid en nieuwe investeringen. Om financiële structurele ruimte te creëren, kan gekozen worden om investeringen te temporiseren en te schuiven in de tijd. Dit leidt tot vrijval van de bestaande kapitaallasten. Een andere mogelijkheid is om  voor nieuwe investeringen een bestemmingsreserve dekking kapitaallasten te vormen, door een eenmalige onttrekking uit de algemene reserve. Hiermee kunnen de kapitaallasten van investeringen worden gedekt. 

Meerjareninvesteringsplan 2023-2027 (bedragen x € 1.000)
Investeringscategorie Omschrijving kredieten 2023 2024 2025 2026 2027 Status Besluit
Diverse Restant-kredieten 2022 1.968 607 880 T Jaarrekening 2022
Gebouwen Speeldoos Bibliotheek 611 4.000 T Raad 8 december 2021
Gebouwen Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 295 615 300 T/R Najaar 2021
Groen Regulier 233 233 233 233 233 T/R Raad 21 april 2021
Riolering Riolering (Lage Vuursche) 319 319 T/R Raad 21 april 2021
Verharding Wegen (Lage Vuursche) 489 489 T/R Raad 21 april 2021
Speeltoestellen Speeltoestellen 85 85 85 85 85 T/R Begroting 2022
Bedrijfswagens 2 bedrijfswagens buitendienst 75 75 T/R Begroting 2022
Verharding Brink 2020 300 T Jaarrekening 2020
Gebouwen IHP Onderwijshuisvesting 1.880 4.669 2.383 R PPN 2023
Gebouwen Gemeentehuis 200 800 T PPN 2023
Gebouwen Project Brinkhuis 500 2.000 1.200 T PPN 2023
Speeltoestellen Vernieuwing skatebaan 200 T Begroting 2023
Verlichting Sportterrein 138 T Begroting 2023
Verlichting Ledverlichting openbare verlichting 220 R PPN 2024
Totaal 5.794 9.695 9.309 2.006 318
Investeringen opgenomen in de PPN 2024
Verlichting Vervanging openbare verlichting PPN 2024 1.200 1.200 1.200 1.200 PPN 2024
Gebouwen IHP Onderwijshuisvesting Rvs mei 2023 2.304 2.919 542 PPN 2024
2.304 4.119 1.742 1.200 1.200
Totaal na vaststelling PPN 2024 8.098 13.814 11.051 3.206 1.518
R = Reservering; T= toekenning
Bedragen zijn weergegeven in duizendtallen

Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - verbon

De gemeente werkt samen met een groot aantal verbonden partijen. Verbonden partijen zijn in verband met de schaalgrootte van onze gemeente onmisbaar om uitvoering te geven aan verschillende gemeentelijke taken. Als gemeente zijn wij uiteindelijk verantwoordelijk voor de realisatie van de beoogde doelstellingen van de beleidsprogramma's waaraan de verbonden partij een bijdrage levert. 

 

De bijdrage aan de verbonden partijen stijgt in 2024 fors mede door de hoge loon en prijsstijgingen van het afgelopen jaar. Met uitzondering van het Regionaal Werkbedrijf Amersfoort (RWA), waarde bijdrage daalt.  Gezien het financieel perspectief verwacht het College van de verbonden partijen terughoudendheid in de planvorming. Dit draagt het College actief uit in de reguliere gesprekken met deze partijen. 

 

  • VRU -  De verhoging voor de gemeente Baarn komt naast de reguliere loon- en prijsbijstelling ook doordat de gemeente Baarn verhoudingsgewijs meer gaat bijdragen aan het gemeentelijk basispakket (GBTP) van de VRU. Het aandeel van de gemeente Baarn in het totaal van de bijdragen aan de VRU is gegroeid van 1,72% naar 1,88%. . Dat komt door de landelijke herijking van het gemeentefonds. Dit betekent ook dat de gemeente Baarn via de algemene uitkering uit het gemeentefonds ook meer inkomsten krijgt. Baarn ontvangt dus indirect dekking voor deze verhoging van de bijdrage aan de VRU.
  • BBS - De stijgende kosten bij de BBS stijgen het hardst. Dit wordt veroorzaakt door loon- en prijsindexatie en uitbreiding van formatie bij het lokaal team en inburgering.
  • GGDrU - De bijdrage van Baarn stijgt in 2024 aanzienlijk t.o.v. eerdere jaren. Voor de categorie Gezondheidsbevordering behorend bij de pijler Langer gezond zelfstandig, geldt dat de begrote kosten in 2024-0
    verdubbeld zijn ten op zichtte van 2023-0. Dit wordt naast de reeds genoemde loon- en prijsindexering voor het grootste deel verklaard d oor het programma 'Nu niet zwanger' (NNZ)
  • RMN - Belangrijke oorzaken van de stijging van de kosten binnen de bedrijfsvoering van RMN worden veroorzaakt door indexatie van loon- en prijs, maar ook door hogere kapitaallasten als gevolg van investeringen. En de ontwikkelingen en indexaties van grondstoffen en afvalstromen AVU.

 

2. Verbonden partijen en regionale samenwerking programma 2024 2025 2026 2027
VRU 243 N 243 N 243 N 243 N
RID 23 N 23 N 23 N 23 N
BBS 489 N 489 N 489 N 489 N
GGDrU 201 N 201 N 201 N 201 N
RWA AMFORS -38 V -38 V -38 V -38 V
RMN 292 N 292 N 292 N 292 N
RUD 70 N 70 N 70 N 70 N
Regio Amersfoort 60 N 60 N 60 N 60 N
Totale kosten verbonden partijen 1.340 N 1.340 N 1.340 N 1.340 N
Een min teken (-) geeft een positief saldo weer bedragen x € 1000

Indexering

Terug naar navigatie - Indexering

Voor de Programmabegroting 2024-2027 worden conform eerdere afspraken verschillende indexeringen toegepast. Er wordt dan onderscheid gemaakt in:

  1. Loongevoelige budgetten
  2. Prijsgevoelige budgetten
  3. Subsidie budgetten

 

Deze methode van indexeren zorgt ervoor dat budgetten (achteraf na opstellen van de begroting) die te hoog of te laag werden geïndexeerd, worden gecorrigeerd. Voor de indexatie wordt gebruik gemaakt van de kerngegevenstabel raming maart 2023 (CEP 2023). Voor het berekenen van de indexatie wordt er gekeken naar "prijzen, overheid, afgeleide cpi en cao-loon marktsector”.

 

De berekende indexatie voor 2024 komt conform onze vastgestelde methodiek uit op 13,8%. Dit komt door de vastgestelde indexatie cpi van 11,7% in 2022 en vastgesteld loonvoet sector overheid van 6,5%. De index van onze begroting in 2022 was 1,5%. Het verschil wordt voor 2024 gecorrigeerd en opgeteld bij de verwachtte index voor 2024.

 

Voor 2024 ziet de indexatie er op basis van onze methodiek als volgt uit:

  1. Loongevoelige budgetten: de loongevoelige budgetten toegepaste indexatie 9,9%
  2. Prijsgevoelige budgetten: prijsindex uitgaven budgetten  13,8%.
  3. Subsidie budgetten: subsidies hebben te maken met inflatie van zowel loongevoelige als prijsgevoelige budgetten. Voor subsidie wordt een mixpercentage gehanteerd van de 2/3 loonvoet sector overheid en 1/3 consumentenprijsindex. De subsidies worden geïndexeerd met 11,2%.

 

Heffingen : voor de heffingen (zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing) is het uitgangspunt dat de lasten geheel worden gedekt door de baten (de tarieven). Dus 100% kostendekkendheid.

 

Rekenvoorbeeld stijging OZB - 2023 naar 2024 op basis van WOZ € 300.000

OZB Tarief 2023 Te betalen OZB 2023 Tarief 2024 Te betalen OZB 2024 Verschil op jaarbasis
Woningen 0,0789% € 239,40 0,0908% € 272,44 € 33,04
Niet-woningen eigenaren 0,2469% € 740,70 0,2810% € 842,92 € 102,22
Niet-woningen gebruikers 0,2043% € 612,90 0,2325% € 697,48 € 84,58

**Bovengenoemde bedragen zijn op basis van fictieve WOZ waarde. Tarieven worden afgestemd op de fluctuatie van de WOZ. De nieuwe WOZ is nog niet vastgesteld. 

 

 

Stand Algemene Reserve

Terug naar navigatie - Stand algemene reserve

De ontwikkeling van de algemene reserve wordt in de onderstaande tabel weergegeven. Na verwerking van het resultaat jaarrekening 2021 is het saldo van de reserve ruim € 18 miljoen. De komende jaren daalt het saldo naar bijna  € 12,6 miljoen,  dit is € 2,6 miljoen boven de afgesproken ondergrens van € 10,0 miljoen. De lijn is dat alle incidentele uitgaven ten laste worden gebracht van de algemene reserve. In tegenstelling tot andere jaren kiezen wij ervoor de incidentele uitgaven voor de jaren 2024 en 2025 ten laste van het positieve saldo te laten komen. 

 

Het saldo van de algemene reserve zal de komende jaren dalen, deze lijn zien wij ook de afgelopen jaren terug bij het opstellen van de perspectiefnota en begroting. Daarnaast is het al een aantal jaar de tendens dat wij niet uitgeven wat is begroot waardoor wij jaarlijks bij de jaarstukken ook weer een positief saldo toevoegen aan onze algemene reserve. De komende jaren  verwachten wij bedragen toe te voegen aan de algemene reserve. Vanwege het feit dat de hoogte van deze bedragen en het tijdstip waarop wij deze ontvangen onzeker is, mag hier vanuit de richtlijnen geen rekening mee gehouden worden bij het opstellen van de begroting. Middelen die toegevoegd zullen worden aan de algemene reserve komen voort uit:

 

  1. het afstoten van maatschappelijk vastgoed (conform de maatschappelijke vastgoedplan);
  2. een verwacht positief jaarrekening resultaat van de jaren 2023, 2024, 2025;
  3. en de verkoop van gronden zoals Montini en de Baarnse zoom zullen de komende tijd aan de algemene reserve worden toegevoegd.

 

Verloop overzicht algemene Reserve 2022-2027
Bron Omschrijving verloop 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Raadsbesluit 2022 Beginstand (inclusief rekeningresultaat 2021) 18.758.177 16.589.280 15.938.812 14.147.172 13.236.172 12.677.172
Raadsbesluit 2019 Vrijval voorziening GOS (74876) 299.877
Raadsbesluit 2020 Verrekening AR met Vz Wegen 234695 115.000
Raadsbesluit 2020 Vrijval restant Speeltoestellen 2020 tlv. Res. BW Openbare ruimte 86.490
Raadsbesluit 2020 Verr.AR - Perspectiefnota 2021 -29.923 -80.000
Raadsbesluit 2021 Claim locatie speeldoos -355.369 -635.640
Raadsbesluit 2021 IHP Voorbereiding Aloysius -100.000
Raadsbesluit 2022 Rek.res.2021 - Budgetoverheveling 2021/2022 -636.400
Raadsbesluit 2022 Perspectiefnota 2023 - beginsaldo* -35.000 -15.000 -15.000
Raadsbesluit 2022 Perspectiefnota 2023 / Begroting 2023- mutaties** -714.000 -381.000 -316.000 -189.000 -51.000
Raadsbesluit 2022 Riolering Van Speijklaan (Tussenrapportage 2022-2) -269.382
Raadsbesluit 2022 Geschil met DAV Baarn BV (417458) -1.519.559
Raadsbesluit 2023 Groenonderhoud 2023 en verder (589640) -325.000
Raadsbesluit 2023 Rekeningresultaat 2022 (stand eind mei 2023) 3.150.229
Raadsbesluit 2023 Budgetoverheveling 2022 naar 2023 (693689) -936.329
Raadsbesluit 2023 TR 2023 IHP Onderwijs Scenariostudie KWS -25.000
Raadsbesluit 2023 PPN 2024 IHP VBK HBL van 2024 naar 2023 (afschrijvingslasten) -15.000
Raadsbesluit 2022 Begroting 2023 (incidenteel saldo) -1.330.000 -875.000 -580.000 -245.000
Raadsbesluit 2023 Perspectiefnota 2024 -125.000 0
Totaal mutaties -2.168.896 -650.469 -1.791.640 -911.000 -559.000 -66.000
Eindstand 16.589.280 15.938.812 14.147.172 13.236.172 12.677.172 12.611.172
Verwachtte toevoeging de komende jaren*
Grondverkoop Montini zknr. 1.200.000
Afstoten maatschappelijk vastgoed zknr. 900.000
Afstoten maatschappelijk vastgoed zknr. 900.000
Afstoten maatschappelijk vastgoed zknr. 1.300.000
Verkoop Baarnsche Zoom PM
Verwacht positief saldo JR 2023 1.000.000
Verwacht positief saldo JR 2024 566
Verwacht positief saldo JR 2025 1.175
Verwacht negatief saldo JR 2026 -500
0 1.200.000 4.100.000 566 1.175 -500
Verwachtte eindstand op basis van aanname 16.589.280 17.138.812 19.447.172 18.536.737 17.978.912 17.912.412
Bedragen x € 1,-
* incidentele baten en lasten dekking AR - Burgerpeiling 2-jaarlijks en eenmalige extra capaciteit bestrijding ondermijning
** Dekking incidente lasten van de verschillende incidenteel gevraagde budgetten bij de PPN 2023
2022 2023 2024 2025 2026
19.170.967 16.824.117 15.481.748 14.638.108 14.455.108
-2.346.850 -1.342.369 -843.640 -183.000 -98.000
16.824.117 15.481.748 14.638.108 14.455.108 14.357.108
457.064 -490.936
* vanwege de onzekerheid over het tijdstip waarop de bedragen binnen komen en de onzekerheid van de hoogte van de verschillende bedragen wordt conform de richtlijnen voor de begroting hier niet meegerekend.

Uitvoering besluiten en beleid 2024

Programma 2: Vitale gemeenschap

Totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht
Uitvoering genomen besluiten en huidig beleid
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
20 Kunst en Cultuur Evenementen € 50.000,00 PM PM PM I
22 Onderwijs Vergoeding voor 1e inrichting nieuwe basisschool Marimba. € 87.000,00 I
22 Onderwijs Basisschool Marimba: ruimte in bestaande school € 50.000,00 I
22 Onderwijs Uitvoeren integraal huisvestingsplan onderwijs (besluitvorming in mei 2023) € 89.000,00 € 160.000,00 € 172.000,00 € 172.000,00 S
23 Welzijn Uitvoering Lokale Inclusie Agenda € 20.000,00 € 20.000,00 € 20.000,00 € 20.000,00 S
22 Onderwijs, 23 Welzijn, 24 Volksgezondheid en 40 Openbare orde en Veiligheid Uitvoeringsagenda n.a.v. onderzoek Jongeren & Drugs en het onderzoek Jongeren en Voorzieningen. PM PM PM PM S
Totaal € 296.000,00 € 180.000,00 € 192.000,00 € 192.000,00
Terug naar navigatie - Onderwerp: 1

Kunst en cultuur
De kosten van evenementen zijn sterk gestegen doordat de overheid steeds hogere eisen stelt op het gebied van openbare orde en veiligheid en door de algemene kostenstijging. Om de evenementen verantwoord en volgens de regels uit de vergunning te organiseren zijn professionele verkeersregelaars, beveiligers, EHBO’ers en schoonmakers nodig. De prijzen van deze diensten zijn een stuk hoger dan enkele jaren geleden. Het is wenselijk dat de gemeente een mantelovereenkomst afsluit met aanbieders van deze diensten, zodat verenigingen niet ieder apart deze diensten hoeven in te kopen. In 2022 en 2023 is gebleken dat de beschikbare bedragen voor subsidiëring van evenementen niet toereikend zijn.

 

Nieuwe basisschool Marimba
Het initiatief voor een nieuwe basisschool in Baarn heeft officieel akkoord gekregen om te starten. De nieuwe basisschool start in het schooljaar 2024-2025 en biedt een nieuw schoolconcept dat zich kenmerkt door talentontwikkeling bij alle kinderen te bevorderen door veel in de natuur te zijn en de kernvakken zoals rekenen en taal te koppelen aan de interesses van kinderen. De gemeente Baarn moet voorzien in een locatie waar de school gebruik van kan maken. 

 

Uitvoering Integraal HuisvestingsPlan (IHP)
In 2021 is het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) vastgesteld. De afgelopen jaren zijn de prijzen door de hoge inflatie flink gestegen en zijn de geraamde budgetten niet voldoende. In mei 2023 vindt besluitvorming plaats over de voorbereidingskredieten en keuze uit verschillende scenario’s. Naast een prijsindexatie is bij de berekening van de kapitaallasten rekening gehouden met de toevoeging van de kinderopvang bij de Koningin Wilhelmina School (KWS).

 

Uitvoering Lokale Inclusie Agenda
In 2023 wordt de Lokale Inclusie Agenda Baarn ontwikkeld (verwachte besluitvorming Q4 van 2023). Het VN-Verdrag handicap geeft aanleiding voor de Lokale Inclusie Agenda. Doel: de wereld wordt toegankelijk en inclusief voor iedereen. In deze perspectiefnota nemen we voor de uitvoering van deze agenda voor de jaren 2024-2027 een bedrag van € 20.000 per jaar op. De daadwerkelijke bedragen worden opgenomen op basis van de besluitvorming over de Lokale Inclusie Agenda waarbij wordt meegenomen dat we vanuit het Rijk een algemene uitkering voor het versterken van de gemeentelijke antidiscriminatievoorziening ontvangen. 

 

Uitvoering aanbevelingen onderzoek Jongeren & Drugs en het onderzoek Jongeren en Voorzieningen
Naar aanleiding van overlastervaringen heeft een onderzoek naar Jongeren & Drugsgebruik plaatsgevonden in Baarn. Resultaten van dit onderzoek hebben aanleiding gegeven voor twee verdiepende onderzoeken die beiden in 2022 zijn uitgevoerd. De onderzoeksresultaten leiden tot uitvoering van activiteiten op de korte-, midden- en lange termijn. De uitkomsten zijn inmiddels aan de raad gepresenteerd. Voor de uitvoering van deze aanbevelingen voor de jaren 2024-2027 nemen we op dit moment een PM-post op. De daadwerkelijke bedragen worden opgenomen in de begroting 2024-2027.

 

In 2022 is ook een onderzoek Jongeren & Voorzieningen uitgevoerd naar het aanbod van activiteiten en voorzieningen en of deze aansluiten bij de behoefte en belevingswereld van Baarnse jongeren (Young Inspirations). De resultaten zijn eind 2022 gepresenteerd en voor de zomer 2023 ontvangt u een Plan van Aanpak. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het realiseren van meer hangplekken voor jongeren, het aanbieden van een festival voor jongeren en de mogelijkheden voor meer films/’friscafe’s’/etc… voor jongeren. Voor de uitvoering van het Plan van Aanpak wordt voor de jaren 2024-2027 een PM-post opgenomen. De daadwerkelijke bedragen worden opgenomen in de begroting 2024-2027.

Uitvoeren evenementen
Aanleiding: De kosten voor evenementen op het gebied van Kunst en Cultuur nemen de komende jaren toe. Bijvoorbeeld de kosten voor beveiliging en begeleiding, zoals we recentelijk hebben gezien bij Koningsdag en de Avond4 Daagse.
Toelichting: De kosten van culturele evenementen zijn sterk gestegen doordat de overheid steeds hogere eisen stelt op het gebied van openbare orde en veiligheid en door de inflatie.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
20 Kunst en Cultuur Evenementen € 50.000 PM PM PM I
Onderbouwing: Het budget voor feesten en herdenkingen is nu 23.000 per jaar. Dit bedrag is toereikend om 1 à 2 grotere evenementen te ondersteunen. Met 50.000 extra kunnen per jaar 4 à 5 grotere evenementen ondersteund worden.
Nieuwe basisschool Baarn
Aanleiding: Op basis van de in 2020 aangenomen wet 'Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen' is in 2022 een aanvraag voor een nieuwe basisschool in Baarn ingediend
Toelichting: Als dit initiatief goedgekeurd wordt door de minister (juni 2023) heeft de gemeente een zorgplicht voor deze school vanaf schooljaar 2024-2025 en zijn wij verplicht om voor de volgende zaken te zorgen: - Vergoeding voor eerste inrichting - Huisvesting
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
22 Onderwijs Vergoeding eerste inrichting nieuwe basisschool Marimba. € 87.000
22 Onderwijs Basisschool Marimba: ruimte in bestaande school € 50.000
Onderbouwing: Vergoeding voor eerste inrichting (onderwijsleerpakket en meubilair) bestaat uit een startbedrag en een vergoeding per m2. Huisvesting: mogelijk is een investering nodig om de nieuwe school te huisvesten, bijvoorbeeld voor het aanpassen van een bestaand gebouw of het plaatsen van tijdelijke units.
Uitvoeren Integraal Huisvesting Plan voor scholen
Aanleiding: In het huisvestigingsplan (IHP) en begroting voor het onderwijs is rekening gehouden met vernieuwing van 4 basisscholen via renovatie of vernieuwbouw en uitbreiding van capaciteit bij 1 basisschool en bij het voortgezet onderwijs. In het IHP is nog geen rekening gehouden met eventueel tijdelijke huisvesting, omdat de noodzaak hiertoe afhangt van het gekozen perspectief per school. Het is wel benoemd als mogelijk bijkomende kosten. Op basis van het aangenomen amendement van de raad om renovatie als voorkeursscenario mee te nemen en de uitkomsten van de eerste scenariostudies lijkt tijdelijke huisvesting onontkoombaar. In 2023 wordt het IHP hierop beoordeeld. Eventuele consequenties worden meegenomen in de begroting 2024-2027.
Toelichting: Dit betreft de uitvoering van het Integraal Huisvesting Plan voor de scholen.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
22 Onderwijs Uitvoeren integraal huisvestingsplan onderwijs (besluitvorming in mei 2023) 89.000 160.000 172.000 172.000 S
Onderbouwing: Dit is de financiële uitwerking van het voorliggende voorstel dat in mei 2023 aan de raad wordt voorgelegd.
Uitvoering Lokale Inclusief Agenda
Aanleiding: In 2023 wordt de Lokale Inclusie Agenda Baarn ontwikkeld (verwachte besluitvorming Q4 van 2023). Het VN-Verdrag handicap geeft aanleiding voor de Lokale Inclusie agenda. Doel: de wereld wordt toegankelijk en inclusief voor iedereen.
Toelichting: Het VN-verdrag is een mensenrechtenverdrag en beschrijft de rechten van mensen op gelijke behandeling en participatie. In Baarn is daarom het discriminatiebeleid onderdeel van de Lokale Inclusie Agenda. Verschillende reeds bestaande en nieuwe activiteiten vormen samen de agenda.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
23 Welzijn Uitvoering Lokale Inclusief Agenda € 20.000 € 20.000 20.000 20.000 S
Onderbouwing: De Lokale Inclusie Agenda krijgt steeds meer vorm en hiermee is ook inzichtelijk geworden dat een aantal activiteiten de komende jaren nog niet begroot zijn.
Onderzoek naar Jongeren & Drugsgebruik en onderzoek Jongeren & Voorzieningen
Aanleiding: Naar aanleiding van overlastervaringen heeft een onderzoek naar drugsgebruik plaatsgevonden in Baarn. Resultaten van dit onderzoek hebben aanleiding gegeven voor twee verdiepende onderzoeken die beiden in 2022 zijn uitgevoerd. De onderzoeksresultaten leiden tot uitvoering van maatregelen.
Toelichting: In 2022 hebben twee onderzoeken plaatsgevonden: 1) verdiepend onderzoek naar het gebruik en dealen van drugs (Movisie en Stichting Reindert), 2) onderzoek naar het aanbod van activiteiten en voorzieningen en of deze aansluiten bij de behoefte en belevingswereld van Baarnse jongeren (Young Inspirations). De adviezen naar aanleiding van de onderzoeksresultaten leiden tot maatregelen waarvan de kosten nog niet begroot zijn. De maatregelen betreffen voor een deel het programma Vitale Gemeenschap en deels het programma Veiligheid.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
22 Onderwijs, 23 Welzijn, 24 Volksgezondheid en 40 Openbare orde en Veiligheid Uitvoeringsagenda n.a.v. onderzoek Jongeren & Drugs en het onderzoek Jongeren en Voorzieningen. PM PM PM PM S
Onderbouwing: De maatregelen binnen de Uitvoeringsagenda Jongeren & Drugs variëren van voorlichting in het onderwijs, communicatiecampagnes, ervarings- en lotgenotencontact, toegang tot zorg tot handhaving en samenwerking / planvorming met politie, horeca en (sport)verenigingen. Het Plan van Aanpak Jongeren & Voorzieningen gaat in op hangplekken. Festivals en mogelijk andere activiteiten/voorzieningen voor jongeren in Baarn.

Programma 3: Woonomgeving

Totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht
Uitvoering genomen besluiten en huidig beleid
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
30 RO en Wonen Omgevingswet € 86.000 € 86.000 I
30 RO en Wonen Strategisch adviseur € 90.000 € 90.000 I
32 Beheer openbare ruimte Kapitaallasten Openbare Verlichting € 60.000 € 120.000 € 180.000 € 240.000 S
32 Beheer openbare ruimte Nieuw contract onderhoud bomen PM PM PM PM S
Totaal € 236.000 € 296.000 € 180.000 € 240.000
Terug naar navigatie - Programma 3

Omgevingswet
De  invoering van de Omgevingswet gaat gepaard met verplichte inspanningen en stevige veranderopgaven.  In maart 2023 is door de Eerste Kamer besloten de Omgevingswet in te voeren per 1 januari 2024. Naast voorbereidende kosten voor de implementatie is er een bredere doorwerking in de organisatie en in onze begroting, zoals meer vragen bij het klantcontact centrum en het aanpassen van werkprocessen bij de verschillende teams. Hoewel het Rijk als uitgangspunt heeft dat de invoering op termijn kostenneutraal is, blijkt dat er incidentele een structurele effecten zijn die ofwel in de perspectiefnota of de begroting opgevangen moeten worden. Via uitkeringen ondersteunt het Rijk de gemeente voor deze effecten overigens ook. Ook in deze perspectiefnota speelt dit een rol bij formatie in de organisatie op het vlak van ruimtelijke beleid, communicatie-inzet en ICT-voorzieningen. Niet alleen vindt een technische wettelijke verandering plaats; maar in de omgevingswet is ook de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling nadrukkelijker bij de initiatiefnemers neergelegd. Voor 1 januari 2024 wordt hiervoor een publiekscampagne opgezet, maar zeker in de eerste tijd na de invoering wordt er een grotere vraag verwacht naar informatie bij het klantencontact mede hierdoor is ook tijdelijke uitbreiding bij het klantcontactcentrum nodig.   

 

Regionale samenwerking
Vanuit het Rijk komen steeds meer opgaven bij de regio’s terecht. Waaronder ook Regio Amersfoort. Denk hierbij aan de versnelling van de woningbouwopgave in regiodeals, de energietransitie in RES-regio’s, de stikstofopgave, enz… Deze opgaven gaan gepaard met grote (rijks)budgetten, waar de regio aanspraak op moet maken. De inzet van een strategisch adviseur vanuit Baarn helpt ons goed aan te sluiten bij de regionale opgave en ontwikkelingen en waar nodig beter gebruik te maken van de beschikbare regionale budgetten.

 

Openbare verlichting
We onderhouden de openbare ruimte op basis van vastgestelde beleidskaders en beheerplannen. Daarom vervangen wij de openbare verlichting die sinds 2022 in eigendom is van de gemeente Baarn. Vanwege de ouderdom van het areaal wordt er de komende jaren geïnvesteerd in het vernieuwen en verduurzamen van de lichtmasten. De kosten voor de verduurzaming worden geraamd op ruim € 8,0 tot € 10,0 miljoen. De onderhoudslasten en energie lasten gaan na vervanging dalen. In deze perspectiefnota gaan we, vooruitlopend op het beleidsplan Openbare Verlichting, uit van een investering van € 1,2 miljoen voor de komende vier jaar. 

 

Bomenonderhoud
In 2023 vindt een Europese aanbesteding voor het bomenonderhoud plaats. Vanwege kostenstijgingen verwachten we een uitkomst die hoger is dan het bedrag dat we tot nu toe kwijt waren. Daarmee voorzien we een overschrijding op de begroting. Het daadwerkelijke bedrag nemen we op in de begroting 2024-2027.

Omgevingswet
Aanleiding: Implementatie van de omgevingswet
Toelichting: Regelbeheerder-/coördinator Omgevingswet: Rondom de implementatie van de omgevingswet en de transitie van bestemmingsplan naar omgevingsplan is een coördinator nodig die naast de inhoudelijke werkzaamheden de verantwoordelijkheid heeft dat in 2030 het omgevingsplan van rechtswege vervangen is door een vastgesteld omgevingsplan.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
30 RO en Wonen Omgevingswet € 86.000 € 86.000 I
Onderbouwing: Bij invoering van de omgevingswet op 1 januari 2024 wordt het bestemmingsplan een omgevingsplan van rechtswege. Vervolgens moet de gemeente voor 2030 een omgevingsplan vast stellen. Tegelijkertijd moeten de zogenaamde Toepasbare Regels ingericht worden, en als gevolg van het nieuw op te stellen omgevingsplan geactualiseerd worden. Vanwege de continuïteit, de looptijd, kosten en het belang is structurele oplossing noodzakelijk
Regionale samenwerking
Aanleiding: Vanuit het Rijk komen steeds meer opgaven bij de regio’s terecht. Waaronder ook Regio Amersfoort. Denk hierbij aan de versnelling van de woningbouwopgave in regiodeals, de energietransitie in RES-regio’s, de stikstofopgave, enz.… Deze opgaven gaan gepaard met grote (rijks)budgetten, waar de regio aanspraak op moet maken.
Toelichting: Regionale samenwerking vraagt steeds meer van de gemeentelijke organisatie en bestuur om op deze regionale opgaven aan te sluiten. Welke opgaven zijn direct van belang voor Baarn en wat hebben we hiervoor nodig. Om goed aan te sluiten bij de regionale opgaven en ontwikkelingen is er een strategisch adviseur nodig. Door beter en gericht aan te sluiten bij de regionale ontwikkelingen krijgen we naar verwachting ook beter toegang tot de bijbehorende budgetten.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
30 RO en Wonen Strategisch adviseur € 90.000 € 90.000 I
Onderbouwing: De inzet van een strategisch adviseur vanuit Baarn helpt ons goed aan te sluiten bij de regionale opgave en ontwikkelingen en waar nodig beter gebruik te maken van de beschikbare regionale budgetten.
Vervanging openbare verlichting
Aanleiding: Een vervangingsopgave van de Openbare Verlichting voor functionerende, passende en duurzame masten, armaturen en lampen. Het in stand houden en het verbeteren van de openbare verlichting draagt bij aan een prettige leefomgeving voor de bewoners van Baarn. Tevens draagt een goed werkende openbare verlichting bij aan de veiligheid in Baarn. Op het gebied van duurzaamheid draagt het vervangen van de oude SOX's door energiezuinige ledlampen bij aan het verminderen van het energieverbruik en daarmee aan het verminderen van de CO2-uitstoot van de gemeente.
Toelichting: De gemeente Baarn heeft begin 2022 alle openbare verlichting weer in beheer en eigendom gekregen. Daarvoor had de gemeente ongeveer 20 jaar een leaseovereenkomst met CityTech voor de openbare verlichting. De openbare verlichting in de gemeente is sterk verouderd, niet energiezuinig en in slechte technische staat.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
32 Beheer openbare ruimte Kapitaallasten Openbare Verlichting € 60.000 € 120.000 € 180.000 € 240.000 I
Onderbouwing: Op dit moment wordt een beleidsplan Openbare Verlichting opgesteld, maar een aantal zaken moet acuut vervangen worden. De eerste twee jaar worden de kosten volledig gedekt uit een reservering kapitaallasten die gevormd is bij de overname van de verlichting van City Tec.
Bomenonderhoud
Aanleiding: Aanbesteding Bomenonderhoud.
Toelichting: In 2023 vindt een Europese aanbesteding voor het boomonderhoud plaats. Vanwege kostenstijgingen verwachten we een uitkomst die hoger is dan het bedrag dat we tot nu toe kwijt waren. Daarmee voorzien we een overschrijding op de begroting.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
32 Beheer openbare ruimte Nieuw contract onderhoud bomen PM PM PM PM S
Onderbouwing: Boomonderhoud gaat over de taken die vallen binnen de wettelijke zorgplicht voor boomeigenaren. Het gaat om snoeionderhoud en vervanging van onveilige bomen (kap en herplant).

Programma 5: Zorg voor elkaar

Totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht
Uitvoering genomen besluiten en huidig beleid
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
50 Lokaal team / zorgloket Lokaal Team € 110.000 € 110.000 € 110.000 € 110.000 S
50 Maatregelen Dekking door extra inzet eigen begeleiding en POH jGGZ € -50.000 € -75.000 € -100.000 € -110.000 S
51 en 52 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Taakstelling sociaal domein € - € - € 135.000 € 274.000 S
Totaal € 60.000 € 35.000 € 145.000 € 274.000 S
Terug naar navigatie - Beoogde maatschappelijke effect

Lokaal Team
Met de decentralisatie van het sociaal domein 7 jaar geleden is ervoor gekozen de verantwoordelijkheid van de sociale problematiek bij de gemeente te beleggen. Gemeenten staan dichtbij de inwoners en zijn beter dan het rijk of provincie in staat de ondersteuningsvraag goed in kaart te brengen en zo lokaal mogelijk tot oplossingen te komen. In principe is dit een succesverhaal: problemen worden vroeg gesignaleerd en de toegang tot zorg wordt door inwoners goed gevonden. De vragen om ondersteuning in het kader van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet zijn toegenomen de afgelopen jaren. Daarnaast neemt de complexiteit van de materie (voor beleid en uitvoering) toe en daarmee de vraag naar specialistische kennis. De capaciteit is onvoldoende meegegroeid met deze ontwikkelingen. De regionale inkoop van geïndiceerde zorg Jeugd en Wmo is er vanaf 2024 op geënt dat de lokale teams zelf begeleiding gaan bieden. Dit product is geen onderdeel meer van de ingekochte zorg. Het lokaal team begeleidt zelf en haalt specialisme erbij waar nodig. Dit geldt ook voor begeleiding bij onveiligheid in het stadium voorafgaand aan een rechterlijke uitspraak. Deze taak wordt niet meer door jeugdbescherming uitgevoerd.

 

Herijking taakstelling sociaal domein
Nieuwe opgave van het rijk geeft een herziening van de geboekte taakstelling sociaal domein. Voor de begroting Baarn 2024 en 2025 hoeft geen bezuiniging gerealiseerd te worden. Vanaf 2026 is de opgelegde taakstelling hoger, hiervoor moeten wij aanvullende maatregelen nemen. De komende periode gaan wij hiermee aan de slag. Voor 2026 en 2027 gaan wij er van uit dat de lasten in het sociaal domein door de verder teruglopende inkomsten zullen stijgen.

Programma 5: Zorg voor elkaar
Aanleiding: De beleidscapaciteit sociaal domein is onvoldoende voor de wettelijke opgave. Ook in de uitvoering wordt de opgave groter dan met huidige capaciteit mogelijk is om te bewerkstelligen
Toelichting: In het sociaal domein groeit de gemeentelijke opgave. In de uitvoering verandert de werkwijze: overeenkomstig de inkoopafspraken Jeugd/Wmo en in lijn met de Hervormingsagenda, bieden we meer zelf begeleiding. In het kader van de visie op de Integrale Toegang wordt de integratie van WZW loket en lokaal team verder vormgegeven. Daarnaast gaan een aantal veiligheidstaken van jeugdbescherming over naar het lokaal team. Nieuwe collega's met weinig ervaring en junior medewerkers kosten extra begeleiding/inzet formatie. Eind 2022 is het lokaal team in staat 5% van het aantal begeleidingstrajecten zelf te doen. We zien einde Q1 2023 dat dit percentage groeit richting 10% aan eigen begeleiding. In 2022 heeft de POH jeugd GGZ vanuit lokaal team € 141.000 “terugverdiend” aan niet ingezette 2e lijns zorg (30 dossiers). Daarnaast werken we met een Kwalificatieplicht PO (voorpostfunctie primair onderwijs). Er is momenteel geen concreet beeld van de kosten die met de voorpostfunctie onderwijs worden bespaard, maar het is duidelijk dat dit werkt in de preventie van schooluitval en andere (sociaal-emotionele) problemen. Deze voorpostfuncties willen we uitbreiden omdat het duurdere zorg voorkomt. Veiligheidstaken Conform wetgeving komen er meer veiligheidstaken jeugdbescherming naar de gemeente toe. Deze veiligheidsbegeleiding zelf doen vergt een groei in caseload van 15% (t.o.v. 345 cliënten 2022 = toename van 52 cliënten).
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
50 Lokaal team / zorgloket Uitbreiding Lokaal Team € 110.000 € 110.000 € 110.000 € 110.000 S
50 dekking Dekking door extra inzet eigen begeleiding en POH jGGZ -€ 50.000 -€ 75.000 -€ 100.000 -€ 110.000 S
Onderbouwing: Binnen het lokaal team is een toename van de span of control door nieuwe taken en integratie van het WZW loket en lokaal team).
Programma 5: Zorg voor elkaar
Aanleiding: Ingeboekte taakstelling sociaal domein.
Toelichting: Met het inzetten van een zestal maatregelen wordt beoogd de taakstelling in het sociaal domein te realiseren. De taakstelling is ingegeven door de Hervormingsagenda Jeugd. Het inzetten van de maatregelen zal financieel effect hebben, alleen niet in de mate waarin dit vanaf de begroting 2022 is voorgesteld.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
51 en 52 Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Taakstelling sociaal domein, jeugdzorg en WMO € 0 € 0 € 135.000 € 274.000 S
Onderbouwing: Bedragen komen overeen met hernieuwde rijksbijdrage genoemd in de septembercirculaire 2022

Programma 9: Algemene dekkingsmiddelen en Overhead

Totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht

Inwoners, bedrijven en ketenpartners verwachten transparante en efficiënte dienstverlening. Het vertrouwen in de overheid staat onder druk, waardoor de roep om transparantie en het belang van goede dienstverlening alleen maar groter wordt. Niet voor niets zet het college in het coalitieakkoord in op laagdrempelige, toegankelijke dienstverlening en transparante en begrijpelijke besluitvorming. Dit vraagt aandacht voor – en investering in – de bedrijfsvoering. Ook om uitvoering te geven aan een aantal nieuwe wettelijke eisen, zoals die voortkomen uit de Wet open overheid en de Omgevingswet. Daarnaast investeren we in gegevensmanagement en het op orde brengen van de informatiehuishouding, om nog beter te kunnen sturen op efficiënte processen en waardevolle dienstverlening.

 

Om invulling te geven aan (organisatie) ontwikkelingen is het werven, opleiden en behouden van personeel noodzakelijk. In de huidige nog steeds krappe arbeidsmarkt zetten we daarbij naast werving in op het vergroten van de leermogelijkheden. De gemeente Baarn profileert zich als opleidingsgemeente door als organisatie toekomstgericht te blijven ontwikkelen (leven lang leren) en om in de huidige krappe arbeidsmarkt als gemeente aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. Als opleidingsgemeente willen we een nog aantrekkelijker werkgever worden en blijven.

 

 

Uitvoering genomen besluiten en huidig beleid
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Informatie beheer Implementatie nieuw Financieel Systeem € 285.000 € - € - € - I
Informatie beheer Licentie nieuw Financieel Systeem € - € 36.000 € 36.000 € 36.000 S
Informatie beheer Applicatiebeheer Basisregistratie € 50.000 € - € - € - I
Informatie beheer Informatie beheer en management € 90.000 € 90.000 € 90.000 € 90.000 S
Overhead Leren & ontwikkelen € 95.000 € 95.000 € 95.000 € 95.000 S
Overhead Leren & ontwikkelen € 225.000 € 175.000 € 125.000 € - I
Overhead Impuls Continu Verbeteren € 90.000 I
Overhead Financieel Advies € 90.000 € 90.000 I
Overhead Zero Based Budgetting € 50.000 I
Totaal € 975.000 € 486.000 € 346.000 € 221.000
Terug naar navigatie - algemene

Nieuw Financieel Systeem
In 2023 is de aanbesteding voor een nieuw financieel systeem in RID-verband afgerond In 2024 starten wij met de voorbereiding van de inrichting waarna wij verwachten het systeem in 2025 succesvol te kunnen implementeren. Hiervoor is zowel incidenteel als structureel extra inzet nodig.

 

Applicatiebeheer Basisregistratie
Voor de realisatie van de RID-verband gesloten overeenkomst t.a.v. applicatieharmonisatie zijn middelen nodig om de aanbesteding en implementatie van kernapplicaties, zoals de applicatie voor basisregistraties in 2024, mogelijk te maken.

 

Informatie beheer en management
De gemeente investeert in informatie en digitalisering, om betrouwbare en efficiënte dienstverlening te borgen en een impuls te geven aan de slagkracht van de organisatie. Van de overheid wordt meer en meer verwacht dat zij zich proactief en responsief opstelt. Een goede informatievoorziening is hierbij onmisbaar: juiste, tijdige en betrouwbare informatie is essentieel om bijvoorbeeld inwoners met een hulpvraag goed te helpen, om schulden of andere problematiek vroegtijdig te signaleren, of gewoon om snel en efficiënt een vergunning te verlenen.

 

Leren en Ontwikkelen
De gemeente Baarn wil zich op de arbeidsmarkt profileren als aantrekkelijk werkgever voor talentvolle medewerkers. Het creëren van leermogelijkheden in alle loopbaan fasen is daarvoor een essentiële voorwaarde. Het structureel budget wordt ingezet voor 1) de vaste kosten voor een bestaand leerplatform voor gemeenten waar we op aansluiten. Hierdoor zijn we in staat om medewerkers een breed scala aan opleidingen aan te bieden in een persoonlijke leeromgeving tegen aantrekkelijke prijzen. 2) Interne expertise en capaciteit bij P&O voor het ontwikkelen van leerlijnen, coördineren van opleidingen, ontwikkeling en het op maat maken van content voor de gemeente Baarn op het platform en ontwikkeling van doorstroompaden voor medewerkers.

 

Impuls Continu verbeteren
Het in 2019 vastgestelde procesmanagementbeleid, om Continu Verbeteren binnen de organisatie te borgen, is niet meer in lijn met de praktijk. Vanuit het MT en medewerkers is veel behoefte aan ondersteuning bij het Continu Verbeteren. Passend beleid, kaders en borging zijn randvoorwaarden om Continu Verbeteren op een hoger niveau te tillen. Gedurende enige tijd is de inzet van een processpecialist noodzakelijk voor het verder implementeren van Continu Verbeteren.

 

Financieel advies risicovolle projecten
Door veranderende wetgeving, decentralisaties en de snelle ontwikkeling van de informatietechnologie, wordt de verantwoordelijkheid van gemeente op terreinen als zorg, jeugd, werk en ruimtelijk ontwikkeling en duurzaamheid steeds groter. Van de financieel adviseur vraagt dit een steeds grotere inhoudelijke expertise van één bepaald vakgebied. De tijdelijke uitbreiding draagt bij aan meer flexibiliteit en capaciteit om de organisatie en het bestuur goed te kunnen ondersteunen.

 

Financieel Systeem
Aanleiding: Aanbesteding en implementatie van nieuw financieel systeem is aangegaan met de RID-gemeenten.
Toelichting: In 2024 wordt gewerkt aan implementatie voor Baarn per 1 januari 2025. Dit is een omvangrijk traject waar nog geen middelen beschikbaar zijn (aanbestedingsprocedure, systeemaanpassingen, bouwen koppelingen, data-migratie, testen, kosten interne projectleider, implementatiesessies en begeleiding bij gebruikers).
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Informatie beheer Implementatie nieuw Financieel Systeem € 285.000 I
Informatie beheer Licentie nieuw Financieel Systeem € 36.000 € 36.000 € 36.000 S
Onderbouwing: De implementatie leidt incidenteel tot extra kosten. De nieuwe licentie is structureel
Implementeren nieuwe applicaties.
Aanleiding: Voor de realisatie van de RID-verband gesloten overeenkomst t.a.v. applicatieharmonisatie zijn middelen nodig om de aanbesteding en implementatie van kernapplicaties, zoals de applicatie voor basisregistraties in 2024, mogelijk te maken.
Toelichting: De contracten voor de applicaties voor de basisregistraties BAG, WOZ, BGT en BRK lopen eind 2024 af en kunnen niet opnieuw rechtmatig verlengd worden. Hiervoor wordt in samenwerking met gemeente Soest in 2023 een aanbesteding gestart, waarna implementatie in 2024 plaatsvindt. Hiervoor is extra ondersteuning nodig en tevens hebben we in 2024 dubbele kosten als we de nieuwe applicaties inrichten en nog werken met de oude.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Informatie beheer Applicatiebeheer Basisregistratie € 50.000 I
Onderbouwing: De kosten voor BAG, WOZ, BGT en BRK zullen in 2024 incidenteel verdubbelen.
Informatiemanagement
Aanleiding: De gemeente investeert in informatie en digitalisering, om betrouwbare en efficiënte dienstverlening te borgen en een impuls te geven aan de slagkracht van de organisatie. Van de overheid wordt meer en meer verwacht dat zij zich proactief en responsief opstelt. Een goede informatievoorziening is hierbij onmisbaar: juiste, tijdige en betrouwbare informatie is essentieel om bijvoorbeeld inwoners met een hulpvraag goed te helpen, om schulden of andere problematiek vroegtijdig te signaleren, of gewoon om snel en efficiënt een vergunning te verlenen.
Om invulling te geven aan deze inzet, is een informatiebeleidsplan opgesteld dat inzet op vijf sporen: 1. Een stevig digitaal fundament: We zorgen dat onze informatie veilig, actueel, betrouwbaar, vindbaar en (duurzaam) toegankelijk is. 2. Toegankelijke dienstverlening: We werken verder aan betrouwbare en efficiënte dienstverlening die voor iedereen bereikbaar en toegankelijk is. 3. Informatie gestuurd werken: Om meer waarde te halen uit onze data werken we de komende jaren stapsgewijs aan een groei in volwassenheid op gebied van data & informatie. 4. Flexibel samenwerken: We zorgen dat onze collega's veilig digitaal samen kunnen werken waar, wanneer en met wie dat op dat moment nodig is. 5. Innovatie: Middels experimenten onderzoeken we de waarde van nieuwe technologieën voor onze bedrijfsvoering en dienstverlening. Om dit te realiseren is uitbreiding van functies nodig om verantwoord informatiebeheer de komende jaren te waarborgen. De huidige capaciteit is onvoldoende om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving als de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV), maar ook om mee te groeien met de verwachtingen van de samenleving op het gebied van slagkracht en dienstverlening.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Informatie beheer Informatie beheer en management € 90.000 € 90.000 € 90.000 € 90.000 S
Onderbouwing: Om de gewenste ontwikkelingen te ondersteunen is investering in de uitvoeringskracht van de informatievoorziening en functioneel beheer vereist. Hiervoor is in het informatiebeleidsplan een drietal kritische functies geïdentificeerd: informatieadvies, regie gegevensmanagement en functioneel beheer MS365. Met het oog op de financiële situatie wordt voor de structurele investering in informatie advies en gegevensmanagement niet de gewenste volledige FTE geworven, maar zetten we in op 2x 0,8 FTE. Voor het functioneel beheer van MS365 wordt in eerste instantie een tijdelijke investering gedaan, in afwachting van de toekomstige digitale werkplek waar de gemeente in RID-verband aan werkt. Naar verwachting is eind 2023 duidelijk hoe dit eruit gaat zien. De investering in onze informatievoorziening is gericht op het verbeteren van de dienstverlening en het vergroten van de slagkracht van de organisatie. Daarnaast levert goed informatiebeheer levert de organisatie als geheel baten op, doordat: - De organisatie een efficiëntieslag maakt wanneer informatie actueel, betrouwbaar, vindbaar en toegankelijk is; - De kwaliteit van de dienstverlening wordt vergroot en eventueel reparatiewerk wordt voorkomen; - De gemeente op basis van goed gegevensmanagement tijdig kan anticiperen. Daarnaast is deze impuls voor goed informatiebeheer noodzakelijk, om de robuustheid en continuïteit van de organisatie en haar dienstverlening te kunnen borgen. Gezien informatie de grondstof is waarmee ambtenaren hun werk doen, is juiste, tijdige en betrouwbare informatie essentieel om diensten te leveren, beleid te maken en uit te voeren.
leren en ontwikkelen
Aanleiding: De gemeente Baarn wil zich op de arbeidsmarkt profileren als aantrekkelijk werkgever voor talentvolle medewerkers. Het creëren van leermogelijkheden in alle loopbaan fasen is daarvoor een essentiële voorwaarde.
Toelichting: Baarn profileert zich als opleidingsgemeente door als organisatie toekomstgericht te blijven ontwikkelen (leven lang leren) en om in de huidige krappe arbeidsmarkt als gemeente aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. Als gemeente zoeken we bij de nieuwe werving van medewerkers naar een balans tussen medewerkers die ervaring hebben bij gemeenten en medewerkers die uit overige branches komen. Voor nieuwe medewerkers die nieuw zijn binnen een gemeentelijke omgeving is een aanvullend opleidingsprogramma nodig. Om dit op een passende wijze, toekomstbestendig, te kunnen faciliteren is verdere professionalisering en digitalisering van het huidige opleidingsprogramma nodig. Om dit te kunnen realiseren zijn de financiële middelen nog onvoldoende aanwezig. Met een uitbreiding van het opleidingsbudget zijn we in staat dié lerende organisatie en opleidingsgemeente te worden passend bij onze doelstellingen. Dit budget bevat onder meer: een online leerplatform, capaciteit op Learning & Development, capaciteit voor coaching en ‘learning on the job’ en het aanbieden van functie gerelateerde trainingen, competentie gerichte trainingen en persoonlijke ontwikkeling. Hiermee zijn we in staat werkelijk Baarn de opleidingsgemeente te laten zijn door actief te werken aan een vitale en wendbare organisatie.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Overhead Leren & ontwikkelen € 95.000 € 95.000 € 95.000 € 95.000 S
Overhead Leren & ontwikkelen € 225.000 € 175.000 € 125.000 I
Onderbouwing: Het structureel budget wordt ingezet voor 1) de vaste kosten voor een bestaand leerplatform voor gemeenten waar we op aansluiten. Hierdoor zijn we in staat om medewerkers een breed scala aan opleidingen aan te bieden in een persoonlijke leeromgeving tegen aantrekkelijke prijzen. 2) Interne expertise en capaciteit bij P&O voor het ontwikkelen van leerlijnen, coördineren van opleidingen, ontwikkeling en het op maat maken van content voor de gemeente Baarn op het platform en ontwikkeling van doorstroompaden voor medewerkers.
Impuls op continu verbeteren
Aanleiding: Het in 2019 vastgestelde procesmanagementbeleid is niet meer in lijn met de praktijk. Vanuit het MT en medewerkers is veel behoefte aan ondersteuning bij het Continu Verbeteren. Passend beleid, kaders en borging zijn randvoorwaarden om Continu Verbeteren op een hoger niveau te tillen.
Toelichting: Het doel van Continu Verbeteren is het realiseren van een betrouwbare en efficiënte dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en ketenpartners. Door het implementeren van Continu Verbeteren krijgen we onze basis op orde en kunnen we slimmer, efficiënter en veiliger werken. Voor het bepalen van de procesarchitectuur, het beschrijven en lean maken van de belangrijkste processen en het implementeren van het procesmanagementbeleid is in 2024 extra inzet en expertise nodig.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Overhead Continu verbeteren € 90.000 I
Onderbouwing: De tijdelijke impuls Continu Verbeteren is noodzakelijk voor de procesarchitectuur en de verdere implementatie van Continu Verbeteren.
Financieel Advies risicovolle projecten.
Aanleiding: Door veranderende wetgeving, decentralisaties en de snelle ontwikkeling van de informatietechnologie, wordt de verantwoordelijkheid van gemeente op terreinen als zorg, jeugd, werk en ruimtelijk ontwikkeling en duurzaamheid steeds groter. Van de financieel adviseur vraagt dit een steeds grotere inhoudelijke expertise van één bepaald vakgebied.
Toelichting: Het is van belang het management en bestuur goed te kunnen adviseren bij de financiële verantwoordelijkheid en het plannen en beheersen van het uitvoeren van de programmabegroting. Het gaat hierbij met name om de financiële gevolgen, aspecten en risico's van beleid en bestuurlijke ambities. De rol van sparringpartner ondergaat een omslag van terugkijken en verklaren naar vooruitkijken en voorspellen. De praktijk laat zien dat het huidige aantal financieel adviseurs onvoldoende is om alle taken en verantwoordelijkheden uit te voeren die nodig zijn om de organisatie optimaal te ondersteunen. Daarnaast moet een grondige en grootschalige actualisatie worden gedaan van het Integraal Huisvestingsplan, Plan Maatschappelijk Vastgoed, Meerjaren Investeringsplan, Meerjaren Onderhoudsbegroting en de liquiditeitsbegroting. Dit als gevolg van ingrijpende keuzes op basis van vastgoed en grondzaken die zijn en nog moeten worden gemaakt. Dit maakt tijdelijke uitbreiding financieel advies noodzakelijk. Dit draagt bij aan een evenwichtige verdeling van taken en verantwoordelijkheden in de organisatie en het verhogen van de efficiency en kwaliteit van uitvoering van financieel beleid.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Overhead Financieel Advies € 90.000 € 90.000 I
Onderbouwing: De tijdelijke uitbreiding draagt bij aan meer flexibiliteit en capaciteit om de organisatie en het bestuur goed te kunnen ondersteunen.
Zero Based Budgetting
Aanleiding: De gemeente heeft een aantal grote opgaven daarnaast hebben wij te maken met teruglopende inkomsten vanuit het Rijk en krapte op de arbeidsmarkt. Dit leidt tot een scheve verhouding tussen taken, budgetten en capaciteit.
Toelichting: Voor de taakstelling uit 2022 voor de organisatie zijn wij gestart met Zero Based Budgetting. Dit geeft inzicht in de bedrijfsvoering en maakt het mogelijk om te sturen op prestaties. Door de begroting 2025 e.v. Zero Based op te bouwen is het mogelijk om taken en formatie beter op elkaar aan laten sluiten. Het gebruik van doelenbomen gaat helpen om gestructureerd het gesprek te voeren over gewenste prestatie. Het is een middel waarmee een team het werk ordent: het bestaansrecht van het team (missie), wat het team van elkaar verwacht/nodig heeft, de formele taken, de operationele doelen (opgaven) en benodigde inspanningen.
Financieel Effect
Product Onderwerp 2024 2025 2026 2027 I/S
Overhead Zero Based Begroten € 50.000 I
Onderbouwing: Voor het opbouwen van de begroting op basis van Zero Based Budgetting is incidenteel € 50.000.

Totaal overzicht

Totaal overzicht uitvoering besluiten en beleid 2024

Terug naar navigatie - Totaal overzicht uitvoering besluiten en beleid 2024
Program. Uitvoering besluiten en beleid 2024 2024 I/S 2025 I/S 2026 I/S 2027 I/S
2. Vergoeding voor 1e inrichting nieuwe basisschool Marimba. 87.000 I
2. Basisschool Marimba: ruimte in bestaande school 50.000 I
2. Uitvoeren integraal huisvestingsplan onderwijs (besluitvorming in mei 2023) 89.000 S 160.000 S 172.000 S 172.000 S
2. Evenementen 50.000 I PM PM PM
2. Uitvoeringsagenda n.a.v. onderzoek Jongeren & Drugs en het onderzoek Jongeren en Voorzieningen. PM S PM S PM S PM S
2. Uitvoering Lokale Inclusie Agenda 20.000 S 20.000 S 20.000 S 20.000 S
3. Kapitaallasten Openbare Verlichting 60.000 S 120.000 S 180.000 S 240.000 S
3. Nieuw contract onderhoud bomen PM S PM S PM S PM S
3. Omgevingswet 86.000 I 86.000 I
3. Strategisch adviseur 90.000 I 90.000 I
5. Lokaal Team 110.000 S 110.000 S 110.000 S 110.000 S
5. Dekking door extra inzet eigen begeleiding en POH jGGZ -50.000 S -75.000 S -100.000 S -110.000 S
5. Taakstelling sociaal domein 135.000 S 274.000 S
9. Implementatie nieuw Financieel Systeem 285.000 I
9. Licentie nieuw Financieel Systeem 36.000 S 36.000 S 36.000 S
9. Applicatiebeheer Basisregistratie 50.000 I
9. Impuls continu verbeteren 90.000 I
9. Financieel Advies 90.000 I 90.000 I
9. Leren & ontwikkelen 225.000 I 175.000 I 125.000 I
9. Informatie beheer en management 90.000 S 90.000 S 90.000 S 90.000 S
9. Leren & ontwikkelen 95.000 S 95.000 S 95.000 S 95.000 S
9. Zerobased budgetting 50.000 I
Totale kosten 1.567.000 N 997.000 N 863.000 N 927.000 N
Waarvan incidenteel 1.153.000 N 441.000 N 125.000 N 0 N
Structurele kosten 414.000 N 556.000 N 738.000 N 927.000 N
Een min teken (-) geeft een positief saldo