Uitgangspunt is het geactualiseerde structurele begrotingssaldo voor 2024. Vanuit het gemeentefonds verwachten wij een loonprijscompensatie van ruim € 2,2 miljoen. Het exacte bedrag is pas bekend bij de meicirculaire. In de voorjaarsnota zijn veel maatregelen aangekondigd, waarvan we de financiële impact voor onze gemeente nog niet kunnen inschatten. Verder is er rekening gehouden met de hogere bijdrage aan verbonden partijen en regionale samenwerkingen en is de begroting voor 2024 geïndexeerd. De ontwikkelingen, zoals in deze perspectiefnota zijn beschreven, komen op een totaal van ruim € 2,3 miljoen in 2024 waarvan ruim € 1,1 miljoen incidenteel is.
Vanaf 2026 is de begroting niet structureel sluitend. Ook is het niet mogelijk om in de voorliggende perspectiefnota te voldoen aan ons financiële uitgangspunt van een maximaal tekort van € 500.000 in de jaren 2026 en 2027. Wij geven onszelf de opdracht om het tekort van 2026 en 2027 bij de begroting 2024 - 2027 terug te dringen naar € 500.000. Op het moment van het verschijnen van de meicirculaire kunnen wij gericht aan de slag met het nemen van maatregelen. Dit doen wij onder andere door te kijken aan welke investeringen wij de komende twee jaar 2024 en 2025 een impuls kunnen geven waardoor het mogelijk wordt de structurele lasten te verlagen.
De komende twee maanden, in aanloop naar de begroting, wordt er gewerkt aan het verder uitwerken van business case informatiebeheer. Voor deze investeringen geldt dat dit op termijn leiden tot lagere structurele lasten. Een business case wordt om de volgende redenen gemaakt: het geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van de oplossing voor de knelpunten en de mogelijke verbeteringen. Het geeft ook inzicht in de haalbaarheid, complexiteit en looptijd en terugverdientijd van de beoogde verbetering.
Daarnaast wordt al dit jaar de begroting voor een deel opgebouwd met behulp van Zero Based Budgetting (ZBB). Deze methode leidt tot meer grip en het maken van de juiste afwegingen. Voor 2027 zijn er meer ingrijpende maatregelen nodig indien het Rijk niet alsnog extra middelen aan het gemeentefonds toevoegt. De VNG wil daarom ‘op korte termijn overleg voeren met het kabinet’. Vooruitlopend hierop nemen wij geen ingrijpende maatregelen buiten de benoemde business cases en het inzetten van ZBB om het tekort in 2027 terug te dringen.
Perspectiefnota ontwikkeling structureel begrotingssaldo | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beginstand mei 2023 structureel | -2.884 | V | -2.548 | V | -77 | V | 1.393 | N |
Mutaties | ||||||||
Gemeentefonds LPO verwachting meicirculaire | -2.210 | V | -2.210 | V | -2.210 | V | -3.257 | V |
Actualisatie MIP afschrijvingslasten | -122 | V | -353 | V | -350 | V | -244 | V |
Verbonden partijen | 1.340 | N | 1.340 | N | 1.340 | N | 1.340 | N |
Indexering begroting 2023 | 1.743 | N | 1.599 | N | 1.556 | N | 1.526 | N |
PPN 2024 uitvoeren besluit en beleid structureel | 414 | N | 556 | N | 738 | N | 927 | N |
PPN 2024 uitvoeren besluit en beleid Incidenteel | 1.153 | N | 441 | N | 125 | N | 0 | N |
Totaal mutaties | 2.318 | N | 1.373 | N | 1.199 | N | 292 | N |
Dekking incidentele lasten (dekking AR) | -125 | V | ||||||
Totaal saldo | -566 | V | -1.175 | V | 997 | N | 1.684 | N |
Bedragen * € 1.000 (- bedrag is een voordeel) |
De bovenstaande tabel geeft het volgende weer.
- Mutaties n.a.v. ontwikkeling gemeentefonds, actualisatie Meerjaren Investeringsplan, verbonden partijen en indexering van de begroting 2023.
- Mutaties Perspectiefnota uitgesplitst in structurele en incidentele lasten.
- Dekking van de incidentele lasten uit de algemene reserve alleen voor het jaar 2026.*
- Voor 2024 en 2025 verwachten wij een voordelig saldo van € 566.000 in 2024 en ruim € 1,1 miljoen in 2025.
- In 2026 en 2027 loopt het tekort op basis van de onderwerpen “uitvoering besluiten en beleid 2024” hoger op dan de gewenste grens van € 500.000. Het uitgangspunt voor onze begroting is dit tekort terug te brengen naar de afgesproken grens van € 500.000. Het terugdringen van dit tekort vraagt om ingrijpende keuzes en maatregelen. Uiterlijk bij de begroting 2025-2028 wordt dit ingevuld, maar waar mogelijk ook al in de begroting 2024 -2027.
*Er is gekozen om de incidentele lasten voor 2024 en 2025 niet uit de algemene reserve te onttrekken. Het positieve saldo voor de jaren 2024 en 2025 is ruim voldoende om deze incidentele lasten te dekken.