Financieel Systeem |
Aanleiding:
Aanbesteding en implementatie van nieuw financieel systeem is aangegaan met de RID-gemeenten. |
Toelichting:
In 2024 wordt gewerkt aan implementatie voor Baarn per 1 januari 2025. Dit is een omvangrijk traject waar nog geen middelen beschikbaar zijn (aanbestedingsprocedure, systeemaanpassingen, bouwen koppelingen, data-migratie, testen, kosten interne projectleider, implementatiesessies en begeleiding bij gebruikers). |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Informatie beheer |
Implementatie nieuw Financieel Systeem |
€ 285.000 |
|
|
|
I |
Informatie beheer |
Licentie nieuw Financieel Systeem |
|
€ 36.000 |
€ 36.000 |
€ 36.000 |
S |
Onderbouwing:
De implementatie leidt incidenteel tot extra kosten. De nieuwe licentie is structureel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Implementeren nieuwe applicaties. |
Aanleiding:
Voor de realisatie van de RID-verband gesloten overeenkomst t.a.v. applicatieharmonisatie zijn middelen nodig om de aanbesteding en implementatie van kernapplicaties, zoals de applicatie voor basisregistraties in 2024, mogelijk te maken. |
Toelichting:
De contracten voor de applicaties voor de basisregistraties BAG, WOZ, BGT en BRK lopen eind 2024 af en kunnen niet opnieuw rechtmatig verlengd worden. Hiervoor wordt in samenwerking met gemeente Soest in 2023 een aanbesteding gestart, waarna implementatie in 2024 plaatsvindt. Hiervoor is extra ondersteuning nodig en tevens hebben we in 2024 dubbele kosten als we de nieuwe applicaties inrichten en nog werken met de oude. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Informatie beheer |
Applicatiebeheer Basisregistratie |
€ 50.000 |
|
|
|
I |
Onderbouwing:
De kosten voor BAG, WOZ, BGT en BRK zullen in 2024 incidenteel verdubbelen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informatiemanagement |
Aanleiding:
De gemeente investeert in informatie en digitalisering, om betrouwbare en efficiënte dienstverlening te borgen en een impuls te geven aan de slagkracht van de organisatie. Van de overheid wordt meer en meer verwacht dat zij zich proactief en responsief opstelt. Een goede informatievoorziening is hierbij onmisbaar: juiste, tijdige en betrouwbare informatie is essentieel om bijvoorbeeld inwoners met een hulpvraag goed te helpen, om schulden of andere problematiek vroegtijdig te signaleren, of gewoon om snel en efficiënt een vergunning te verlenen. |
Om invulling te geven aan deze inzet, is een informatiebeleidsplan opgesteld dat inzet op vijf sporen:
1. Een stevig digitaal fundament: We zorgen dat onze informatie veilig, actueel, betrouwbaar, vindbaar en (duurzaam) toegankelijk is.
2. Toegankelijke dienstverlening: We werken verder aan betrouwbare en efficiënte dienstverlening die voor iedereen bereikbaar en toegankelijk is.
3. Informatie gestuurd werken: Om meer waarde te halen uit onze data werken we de komende jaren stapsgewijs aan een groei in volwassenheid op gebied van data & informatie.
4. Flexibel samenwerken: We zorgen dat onze collega's veilig digitaal samen kunnen werken waar, wanneer en met wie dat op dat moment nodig is.
5. Innovatie: Middels experimenten onderzoeken we de waarde van nieuwe technologieën voor onze bedrijfsvoering en dienstverlening.
Om dit te realiseren is uitbreiding van functies nodig om verantwoord informatiebeheer de komende jaren te waarborgen. De huidige capaciteit is onvoldoende om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving als de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV), maar ook om mee te groeien met de verwachtingen van de samenleving op het gebied van slagkracht en dienstverlening. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Informatie beheer |
Informatie beheer en management |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
S |
Onderbouwing:
Om de gewenste ontwikkelingen te ondersteunen is investering in de uitvoeringskracht van de informatievoorziening en functioneel beheer vereist. Hiervoor is in het informatiebeleidsplan een drietal kritische functies geïdentificeerd: informatieadvies, regie gegevensmanagement en functioneel beheer MS365. Met het oog op de financiële situatie wordt voor de structurele investering in informatie advies en gegevensmanagement niet de gewenste volledige FTE geworven, maar zetten we in op 2x 0,8 FTE. Voor het functioneel beheer van MS365 wordt in eerste instantie een tijdelijke investering gedaan, in afwachting van de toekomstige digitale werkplek waar de gemeente in RID-verband aan werkt. Naar verwachting is eind 2023 duidelijk hoe dit eruit gaat zien.
De investering in onze informatievoorziening is gericht op het verbeteren van de dienstverlening en het vergroten van de slagkracht van de organisatie. Daarnaast levert goed informatiebeheer levert de organisatie als geheel baten op, doordat:
- De organisatie een efficiëntieslag maakt wanneer informatie actueel, betrouwbaar, vindbaar en toegankelijk is;
- De kwaliteit van de dienstverlening wordt vergroot en eventueel reparatiewerk wordt voorkomen;
- De gemeente op basis van goed gegevensmanagement tijdig kan anticiperen.
Daarnaast is deze impuls voor goed informatiebeheer noodzakelijk, om de robuustheid en continuïteit van de organisatie en haar dienstverlening te kunnen borgen. Gezien informatie de grondstof is waarmee ambtenaren hun werk doen, is juiste, tijdige en betrouwbare informatie essentieel om diensten te leveren, beleid te maken en uit te voeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
leren en ontwikkelen |
Aanleiding:
De gemeente Baarn wil zich op de arbeidsmarkt profileren als aantrekkelijk werkgever voor talentvolle medewerkers. Het creëren van leermogelijkheden in alle loopbaan fasen is daarvoor een essentiële voorwaarde. |
Toelichting:
Baarn profileert zich als opleidingsgemeente door als organisatie toekomstgericht te blijven ontwikkelen (leven lang leren) en om in de huidige krappe arbeidsmarkt als gemeente aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. Als gemeente zoeken we bij de nieuwe werving van medewerkers naar een balans tussen medewerkers die ervaring hebben bij gemeenten en medewerkers die uit overige branches komen. Voor nieuwe medewerkers die nieuw zijn binnen een gemeentelijke omgeving is een aanvullend opleidingsprogramma nodig. Om dit op een passende wijze, toekomstbestendig, te kunnen faciliteren is verdere professionalisering en digitalisering van het huidige opleidingsprogramma nodig.
Om dit te kunnen realiseren zijn de financiële middelen nog onvoldoende aanwezig. Met een uitbreiding van het opleidingsbudget zijn we in staat dié lerende organisatie en opleidingsgemeente te worden passend bij onze doelstellingen. Dit budget bevat onder meer: een online leerplatform, capaciteit op Learning & Development, capaciteit voor coaching en ‘learning on the job’ en het aanbieden van functie gerelateerde trainingen, competentie gerichte trainingen en persoonlijke ontwikkeling. Hiermee zijn we in staat werkelijk Baarn de opleidingsgemeente te laten zijn door actief te werken aan een vitale en wendbare organisatie. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Overhead |
Leren & ontwikkelen |
€ 95.000 |
€ 95.000 |
€ 95.000 |
€ 95.000 |
S |
Overhead |
Leren & ontwikkelen |
€ 225.000 |
€ 175.000 |
€ 125.000 |
|
I |
Onderbouwing:
Het structureel budget wordt ingezet voor 1) de vaste kosten voor een bestaand leerplatform voor gemeenten waar we op aansluiten. Hierdoor zijn we in staat om medewerkers een breed scala aan opleidingen aan te bieden in een persoonlijke leeromgeving tegen aantrekkelijke prijzen. 2) Interne expertise en capaciteit bij P&O voor het ontwikkelen van leerlijnen, coördineren van opleidingen, ontwikkeling en het op maat maken van content voor de gemeente Baarn op het platform en ontwikkeling van doorstroompaden voor medewerkers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impuls op continu verbeteren |
Aanleiding:
Het in 2019 vastgestelde procesmanagementbeleid is niet meer in lijn met de praktijk. Vanuit het MT en medewerkers is veel behoefte aan ondersteuning bij het Continu Verbeteren. Passend beleid, kaders en borging zijn randvoorwaarden om Continu Verbeteren op een hoger niveau te tillen. |
Toelichting:
Het doel van Continu Verbeteren is het realiseren van een betrouwbare en efficiënte dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en ketenpartners. Door het implementeren van Continu Verbeteren krijgen we onze basis op orde en kunnen we slimmer, efficiënter en veiliger werken. Voor het bepalen van de procesarchitectuur, het beschrijven en lean maken van de belangrijkste processen en het implementeren van het procesmanagementbeleid is in 2024 extra inzet en expertise nodig. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Overhead |
Continu verbeteren |
€ 90.000 |
|
|
|
I |
Onderbouwing:
De tijdelijke impuls Continu Verbeteren is noodzakelijk voor de procesarchitectuur en de verdere implementatie van Continu Verbeteren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financieel Advies risicovolle projecten. |
Aanleiding:
Door veranderende wetgeving, decentralisaties en de snelle ontwikkeling van de informatietechnologie, wordt de verantwoordelijkheid van gemeente op terreinen als zorg, jeugd, werk en ruimtelijk ontwikkeling en duurzaamheid steeds groter. Van de financieel adviseur vraagt dit een steeds grotere inhoudelijke expertise van één bepaald vakgebied. |
Toelichting:
Het is van belang het management en bestuur goed te kunnen adviseren bij de financiële verantwoordelijkheid en het plannen en beheersen van het uitvoeren van de programmabegroting. Het gaat hierbij met name om de financiële gevolgen, aspecten en risico's van beleid en bestuurlijke ambities. De rol van sparringpartner ondergaat een omslag van terugkijken en verklaren naar vooruitkijken en voorspellen. De praktijk laat zien dat het huidige aantal financieel adviseurs onvoldoende is om alle taken en verantwoordelijkheden uit te voeren die nodig zijn om de organisatie optimaal te ondersteunen. Daarnaast moet een grondige en grootschalige actualisatie worden gedaan van het Integraal Huisvestingsplan, Plan Maatschappelijk Vastgoed, Meerjaren Investeringsplan, Meerjaren Onderhoudsbegroting en de liquiditeitsbegroting. Dit als gevolg van ingrijpende keuzes op basis van vastgoed en grondzaken die zijn en nog moeten worden gemaakt. Dit maakt tijdelijke uitbreiding financieel advies noodzakelijk. Dit draagt bij aan een evenwichtige verdeling van taken en verantwoordelijkheden in de organisatie en het verhogen van de efficiency en kwaliteit van uitvoering van financieel beleid. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Overhead |
Financieel Advies |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
|
|
I |
Onderbouwing:
De tijdelijke uitbreiding draagt bij aan meer flexibiliteit en capaciteit om de organisatie en het bestuur goed te kunnen ondersteunen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zero Based Budgetting |
Aanleiding:
De gemeente heeft een aantal grote opgaven daarnaast hebben wij te maken met teruglopende inkomsten vanuit het Rijk en krapte op de arbeidsmarkt. Dit leidt tot een scheve verhouding tussen taken, budgetten en capaciteit. |
Toelichting:
Voor de taakstelling uit 2022 voor de organisatie zijn wij gestart met Zero Based Budgetting. Dit geeft inzicht in de bedrijfsvoering en maakt het mogelijk om te sturen op prestaties.
Door de begroting 2025 e.v. Zero Based op te bouwen is het mogelijk om taken en formatie beter op elkaar aan laten sluiten. Het gebruik van
doelenbomen gaat helpen om gestructureerd het gesprek te voeren over gewenste prestatie. Het is een middel waarmee een team het werk ordent: het bestaansrecht van het team (missie), wat het team van elkaar verwacht/nodig heeft, de formele taken, de operationele doelen (opgaven) en benodigde inspanningen. |
Financieel Effect |
Product |
Onderwerp |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
I/S |
Overhead |
Zero Based Begroten |
€ 50.000 |
|
|
|
I |
Onderbouwing:
Voor het opbouwen van de begroting op basis van Zero Based Budgetting is incidenteel € 50.000. |